Omega Seamaster Big Crown

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.315
Sted
Oslo
Er det noen av forumets Omega- og/eller vintage-entusiaster som vet noe om disse? Ref 166.062, og ser ut til å kalles "Big Crown" rundt om på forumene. Finnes det noen i Norge? Verket er cal 565, er det noen som vet noe om det?

Omega+Seamaster+Big+Crown.jpg
 
Disse kjenner jeg til!

Ref. 166.062, Seamaster 60, den du viser til ser ut til å være en "Meister"-utgave, dvs. solgt av Meister i sin tid. Kaliber 565, også brukt i SM300 er et bra verk, og er en europeiske varianten av 563, et identisk verk med færre steiner og derfor billigere å importere til USA på 60-tallet.

En vanlig 166.062 er ikke så veldig vanlig, men de dukker opp i ny og ne. Dette er en Meister og det har jeg ikke sett før. Dette gjør denne til en sjeldenhet.

De vanlige har en god pris slik jeg ser det, ligger vel på en 8-10.000 for et strøkent eksemplar. Har ikke sett noen i Norge, men hvem vet. Har ikke kommet over så mange frankens, da det er en relativt ukjent modell, men har hørt at noen kan ha kaliber 561 i seg, og det er så vidt meg bekjent ikke noe som satt i en 166.062. Og som forøvrig ikke er nevnt i Omega-boka heller.

Jeg liker spesielt godt skiva, dette er en diver fra Omega som i mine øyne er ufortjent oversett. Jeg har selv tenkt på en Diver-rekke i samlingen bestående av Seamaster 60 (denne), Seamaster 120 og Seamaster 300. :cool:
 
Hjertelig takk for godt svar! Hva var Meister? En urmakerkjede som fikk laget disse spesielt til eget sortiment?