Omega Seamaster automatic 60talls - trenger råd

Medlem
23. sep. 2015
Innlegg
3
Sted
Mandal
Heisann.

For noen år tilbake arvet jeg min fars Omega Seamater Automatic, en klokke som ikke har vært i bruk siden 1980. Jeg fant den nylig frem og kjøpte en grei lærrem til den og tenkte å koste på den et nytt glass og kanskje få en urmaker til å gå over den. Jeg er ingen klokkesamler men synes det er kjekt å ta vare på tingene jeg har arvet, men da jeg forhørte meg hos Askeland i Kr.s virket de ikke alt for interessert i jobben og jeg fikk jeg oppgitt at en service/overhaling ville komme på rundt 5000, som er en del mer enn jeg hadde tenkt å bruke på klokka.
Før jeg sender den avgårde til urmaker lurer jeg på om noen har synspunkter på ca verdi på denne (grei bruksstand) og om noen har forslag til noen som kan gi den litt TLC til en pris som står i forhold til verdien på klokka.

I baklokket står det 914704 SC-61 og urverket er merket 552, serienr begynner på 1962
 
Jeg vil ikke nevne verdi, men klokka du har arvet der er vel noe av det beste som ble laget på 60 tallet. Dessverre så har prisen på delene på disse blitt skyhøye etter Omega strammet inn deletilgangen til urmakere som ikke er godkjent av Omega.
 
Hvis Askeland ikke virket så interesserte i jobben, kan det ha en sammenheng med prisen de oppgir. Mange som selger tjenester sier nødig nei; hvis de blir bedt om å gjøre en jobb de helst vil slippe setter de heller prisen slik at de er villige til å gjøre det tross alt.

Prøv en PM til @Arcticboy her på sonen (urmaker Erik Sutterud, som er spesialist på gamle ur) og hør hvor mye han skal ha for jobben.

Uten at jeg har noe videre greie på det kommer klokken antagelig ikke til å kunne selges for noe mer enn du gir for å få den overhalt, men dette er vel ikke bare en finansiell investering? Det er et familieklenodium: Pung ut med et smil!
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy og DrHolm
Etter at den siste lille urmaker i den lille byen jeg bor i la ned virksomheten har jeg sendt vintage ut av landet for service. Det går helt fint. Siste automatverket jeg fikk tatt service på landet på rundt 2000 med alt. Min erfaring er at "vanlige" urmakere ikke er interessert i slikt arbeid lengre.

Har vi norsk urmaker som jobber med vintage bør man jo bruke dem, særlig hvis de er medlemmer her :).
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy og Kurt
Bare ringe @Arcticboy aka Erik Sutterud tlf: 90164626 .. Veldig hyggelig fyr, og holder til på bjølsen.. Han har fine priser og er ærlig, fair, og utrolig hyggelig.. Simen som jobber der skrudde på min gamle IWC fra min far og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Anbefales ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy