Omega Railmaster - problemer etter trykktest

J&L

Medlem
16. mars 2016
Innlegg
1
Sted
Fjellhamar
Hej!

Min lokala urmakare utførde nyligen ett trykktest på min Railmaster. Innan trykktestet så fungerade klockan alldeles utmærkt. Nær jag fick tillbaka klockan i butiken så menade de att allt såg fint ut och att vi kunde vænta med att utføra en full service.

Men 1 dag senare så har klockan børjat fungera mærkvært dåligare - den håller inte tiden alls utan tappar flera minuter per timma. Något som aldrig har hænt førr.

Nu har jag konfronterat urmakaren med detta och han menar att det bara ær en olycklig/oturlig omstændighet att klockan har blivit sæmre efter testet. Service av klockan kommer enligt samma urmakare nu att kosta mig 7 000,-

Ær det någon som har kunskap om vad som kan gått fel? Stæmmer det som urmakaren sæger? Att det bara råkar vara en olycklig omstændighet att detta sker rett etter trykktest.
 
Tja, jeg skal ikke påstå at urmaker lyver. Ting kan jo skje, men dersom kassen er åpnet for undersøkelse før trykktest for å avdekke behov for service, kan det muligens ha kommet støv eller lignende innimellom tannhjul etc som kan sakke verket noe? Det kan også være at man har justert gangen i beste mening, og derfor fått dette resultatet?

Alternativt er ikke klokken trukket skikkelig opp og sakker tid fordi hovedfjær ikke er korrekt spent?
 
  • Liker
Reaksjoner: J&L
Urmaker skal jo ha måttet ha fiklet litt, mistet noe oppi kassen når den ble skrudd opp for at noe slikt skal skje. Her vil det uansett bli ord mot ord, da det jo er vanskelig å bekrefte noe ene eller andre veien dessverre.

Kan jo være som urmaker sier og, at det rett og slett kun er tilfeldigheter og uflaks ...Åkke som hadde trolig jeg valgt en annen urmaker (ganske straight forward ETA verk i disse) og levert på service der. Om ikke vedkommende gir deg en bedre pris på service basert på at det muligens kan være en sammenheng.

Kan og være en mulighet at klokken har blitt utsatt for magnetisme (lagt i nærheten av en høytaler etc) og at den kun trenger å avmagnetiseres. Det er noe de fleste urmakere har utstyr til, og koster fint lite å teste først i allefall.

Lykke til, og nydelig klokke Railmasteren;)
 
  • Liker
Reaksjoner: J&L
Høres rart ut. Når klokken går så mye feil, betyr det sannsynligvis at balansen bare svinger rundt 90 grader, mot ca 300. Det skyldes nesten helt sikkert en mekanisk feil, støv eller noe som blokkerer et tannhjul som Entropy foreslår.
Sjekk dette hos en annen urmaker, eller mas litt på han du var hos. Kom gjerne til meg på Bjølsen!
Hvor gammel er klokken?
 
@J&L det høres ut som klokken har blitt magnestisert. Stikk innom Tideman og avmagnestiser den, så tikker den nok perfekt igjen. Så kan du titte på noe snacks i samme slengen:) om det ikke er problemene kan en service være lurt. Blr være innafor å sende til swatchgruop og et enkelt verk som det bør ikke koste mer enn 3-3800kr uten polering. Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy
Urmaker skal jo ha måttet ha fiklet litt, mistet noe oppi kassen når den ble skrudd opp for at noe slikt skal skje. Her vil det uansett bli ord mot ord, da det jo er vanskelig å bekrefte noe ene eller andre veien dessverre.

Kan jo være som urmaker sier og, at det rett og slett kun er tilfeldigheter og uflaks ...Åkke som hadde trolig jeg valgt en annen urmaker (ganske straight forward ETA verk i disse) og levert på service der. Om ikke vedkommende gir deg en bedre pris på service basert på at det muligens kan være en sammenheng.

Kan og være en mulighet at klokken har blitt utsatt for magnetisme (lagt i nærheten av en høytaler etc) og at den kun trenger å avmagnetiseres. Det er noe de fleste urmakere har utstyr til, og koster fint lite å teste først i allefall.

Lykke til, og nydelig klokke Railmasteren;)
 
Omega Railmaster ble utviklet for og motstå sterk magnetisme blant de som jobbet i jernbanen og fly (Flightmaster). At den skal påvirkes av magnetisme høres merkelig ut. Higgs