Omega Railmaster går litt for fort etter service

Ettersom jeg utrolig nok klarte å gå i surr på når jeg faktisk startet å måle nøyaktigheten på klokka, så nullstilte jeg den igjen kl 21:00 i går.
Var litt overrasket da den gikk hele 11 sek for raskt kl 21:00 igjen i dag. Virker nesten som den går fortere og fortere.
Tenkte å overvåke den i en uke, så se om det er en konstant eller om den varierer.

Så får jeg se om jeg klager etter det, eller om den går seg til.

Noen ganger: Bruk av feil olje(i din sak, olje som er tynnere enn den som trenges), eller olje hvor det trenges ikke olje faktisk kan medføre til "hurtig urverk". Spesielt på Co-axial urverk siden sin escapement trenger sirka ingen olje eller my mindre enn andre.
Disse Co-axial urverk som din kan også bare reguleres med et spesielt verktøy: Omega gjorde det med vilje for å få monopol på service.
Jeg er ikke urmaker og egentlig vet ikke mer enn det.
Men siden de gjorde det de kunne 2 ganger og at urverket går fortsatt for fort, kan man spekulere om det med olje trøbbel.

Usj, det høres jo ikke bra ut!
Er jo uansett litt rart om Omega selv ikke skal klare å gjøre det på riktig måte, er ikke videre imponert.
Men som sagt, skal sjekke klokken hver dag kl 21 i en uke, og se hvordan det ligger an.

De halverte jo hvertfall feilmarginen med 50% på første klagen, så da burde den vel være så vidt innenfor om jeg klager en gang til..
Lov å håpe hvertfall..

Usj, det høres jo ikke bra ut!
Er jo uansett litt rart om Omega selv ikke skal klare å gjøre det på riktig måte, er ikke videre imponert.
Men som sagt, skal sjekke klokken hver dag kl 21 i en uke, og se hvordan det ligger an.

De halverte jo hvertfall feilmarginen med 50% på første klagen, så da burde den vel være så vidt innenfor om jeg klager en gang til..
Lov å håpe hvertfall..

Så lenge din klokke var inne i Sveits hos Omega, kan du ikke kalle det for Omega service...
Jeg kjenner en del som var veldig fornøyd med Omega Bienne.
Å bli "godkjent" Omega i Norge betyr ikke at man kan gjør helt akkurat som Omega Bienne senter.

Når Omega selv setter opp Swatchgroup på Kalbakken som et sertifisert service center, så blir det jo veldig rart å påstå at uret ikke har vært inne hos Omega selv om det ikke har vært i Bienne..

Jeg har selv lest mye, og sett at folk blir mer fornøyde når urene har vært i Sveits. Men å påstå at det ikke er en Omegaservice fordi den ikke har vært i Sveits blir litt for dumt.

http://www.omegawatches.com/customer-service/find-service-center/map/store-details/2451

Om de først har fått denne sertifiseringen av Omega, så burde de også kunne levere god service på Omegaprodukter.
Og man burde jo hvertfall kunne forvente at uret går rett etter de har fått to forsøk på å fikse det.

Hadde jeg sendt det til service selv ville jeg nok sendt den til Bienne, men uret var inne uken før jeg kjøpte det.

Redigert:
Når Omega selv setter opp Swatchgroup på Kalbakken som et sertifisert service center, så blir det jo veldig rart å påstå at uret ikke har vært inne hos Omega selv om det ikke har vært i Bienne..

Jeg har selv lest mye, og sett at folk blir mer fornøyde når urene har vært i Sveits. Men å påstå at det ikke er en Omegaservice fordi den ikke har vært i Sveits blir litt for dumt.

http://www.omegawatches.com/customer-service/find-service-center/map/store-details/2451

Om de først har fått denne sertifiseringen av Omega, så burde de også kunne levere god service på Omegaprodukter.

Hadde jeg sendt det til service selv ville jeg nok sendt den til Bienne, men uret var inne uken før jeg kjøpte det.

Som sagt. Jeg har hørt min del om dårlig utført service i Norge hos "Omega godkjent".
Når en urmaker(som er min venn faktisk) sier meg at etter service på /Omega folk/ i landet: Han kunne observere at urverket var litt maltraktert med utilpasset skrujern, setter det tvil i meg om kompetanse eller nøyaktighet av arbeidet som er utført der.
Nå liker jeg ikke å si dårlig ting sånn: Men jeg har nok tillit i han for å holde meg unna disse folk.
På samme linje, jeg lest også en del historier om Rolex klokker maltraktert hos Rolex US senter: Sånn går det dessverre.
Å bli godkjent av...betyr ikke at du kunne jobbe hos...
Vil du drikke beste vann, drikk på kilden.

Når den ikke holder tiden som den skal så for du trøste deg med at du for brukt mye tid sammen med klokka de;)
For mange er høydepunktet om dagen å trekke sin mekaniske klokke hver morgen. For da tilbringer man tid med klokken og for sett hvor fin den er :) Syns stort sett alltid alle mekaninske sveitsere går noen få sekunder for fort i døgnet.
Uansett hva det blir til ny klage eller ei, klokka er fin, nyt den.

Mvh.

Nå har det gått et par måneder siden klokka var inne hos Swatch for andre gang, og klokka går fremdeles rundt 6-10 sekunder for fort i døgnet.
Bruker den i rotasjon med en del andre klokker, og f eks Speedy Proen min (som ikke er COSC sertifisert) er vesentlig mer nøyaktig.

Vet det er temmelig flisespikkeri, men jeg synes det er litt dårlig at en klokke i denne prisklassen ikke skal klare å holde tiden like godt som en kompis sin Seiko 5 til under 2000 kr.

Det blir rett og slett et irritasjonmoment. Det hjelper selvfølgelig ikke at jeg har en jobb der jeg sitter og ser på klokka nesten hele dagen..

Denne har gått meg hus forbi (sikkert fordi den ikke sto i urmakertråden ;)). Akkurat coaxiale har jeg aldri skrudd på men prinsippene for service skulle være de samme. Er riktignok mindre olje på anker- ganghjul her enn på klassisk swiss escapement (jada, gresk for de fleste ;) ) men som sagt, prinsippene er like. Du bruker den og den oljen etter en gitt protokoll. Skal ikke være hokus pokus. jeg ville forsøkt å få den regulert en siste gang. Er ikke uvanlig at en klokke stabiliserer seg etter par måneder. Er også forskjellig bruksmønster fra person til person. Eksempelvis, sover man med klokken eller legger den fra seg på nattbordet. Bruker du den tolv eller femten timer i døgnet osv. Det kan hende at ditt bruksmønster tilfeldigvis "presser" klokken til å gå raskt (avhengig av posisjon). Strengt tatt skal den gå innenfor cosc uansett men den er syv år, og selv om det ikke er direkte gammelt kan det være en form for slitasje. Er uret magnetisert, vil det også gå fortere. En superduperenkel avmagneisering hos urmaker vil i så tilfelle ordne dette. Jeg ville ha eksperimentert med å legge det fra meg på natten i forskjellige posisjoner. Er en mulighet for at du kan få en skikkelig god rate dersom du legger det konsekvent med kronen ned. Eller opp. Eller flatt. Eller med glasset ned. Jeg ville prøvd ned med krone først. De aller mest pedantiske av oss lærer klokkene sine så godt å kjenne at de nesten kan regulere uret til nærmere null sekunder avvik ved å manipulere slik. Prøv å finn ut hva som er riktig for ditt ur...

:)