Omega og AD

Medlem
8. juli 2011
Innlegg
134
Hva er det som skjer med Omega om dagen? Ser at flere og flere kutter ut merket. Er ikke butikkene gode nok for de?
 
De vil fokusere på Boutiques for å kunne styre kundens opplevelse bedre. De fleste går mot dette.
Tusen takk med forklarklaringen, det gir mening og synd de må butikkene mister eksklusive merker. Min lokale klokkeforhandler har også mistet Omega, kan se ut som det er kun de store som får beholde merket. :/
 
  • Liker
Reaksjoner: Johnsigans
De vil fokusere på Boutiques for å kunne styre leveringskjeden hele veien til sluttbruker og hindre tidligere muligheter for rabatter.

-Nå har vi jo spekulert før på hvordan dette går til slutt, men la meg bare observere følgende datapunkt:

Da jeg i 2008 kjøpte meg en 42mm Planet Ocean, var listepris 24000kr, og jeg betalte 21000kr (meget fornøyd, spesielt siden den gikk opp til 26050 veiledende kort tid etterpå!)

Uansett, en 42mm PO på lenke, 21000 2008-kroner. Dette tilsvarer 29300 2022-kroner.

I dag? Basismodellen på lenke har veiledende utsalgspris 88400kr, eller ganske nøyaktig 3x den inflasjonsjusterte prisen fra 2008.

Joda, det er et noe mer forseggjort ur man selger i dag - oppgradert urskive, urverk og bezelinsert, samt med safirglass baklokk.

Men 88400kr og ingen rabatt?

Til sammenligning var en gjennomsnittlig månedslønn i 2008 34200kr brutto (Så en PO kostet like over 60% av en brutto månedslønn da), mens en gjennomsnittlig månedslønn i 2022 var 53150kr, som da tilsier at en PO nå koster 166% av en gjennomsnittlig brutto månedslønn.
 
Ja og om en i tillegg da har i bakhodet at forhandlere har store deler av Omegaporteføljen på salg med høye rabatter hvert år så kan jo dette bli veldig gøy å observere fra avstand
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Jeg har ingen videre peiling på dette, og min eneste Omega er kjøpt brukt her på sonen, men inntrykket jeg sitter igjen med er at de setter opp prisene kun for å virke mer eksklusive. Hvis en Rolex koster 100k så må de koste omtrent det samme hvis det skal være "like bra". Så er det merkelig nok tomt for Rolex over alt, men uansett hvor du er så står det alltid en masse limited edition Omega i monteret til disse tullete prisene. Selv de som har tøysepenger nok er vel ikke _så_ lettlurte, så jeg skjønner ikke helt hvordan dette egentlig fungerer for dem?
 
Jeg har ingen videre peiling på dette, og min eneste Omega er kjøpt brukt her på sonen, men inntrykket jeg sitter igjen med er at de setter opp prisene kun for å virke mer eksklusive. Hvis en Rolex koster 100k så må de koste omtrent det samme hvis det skal være "like bra". Så er det merkelig nok tomt for Rolex over alt, men uansett hvor du er så står det alltid en masse limited edition Omega i monteret til disse tullete prisene. Selv de som har tøysepenger nok er vel ikke _så_ lettlurte, så jeg skjønner ikke helt hvordan dette egentlig fungerer for dem?
Her må jeg bare si meg enig. Jeg greier ikke etter beste evne å forstå logikken annet enn at de skal prøve å være like gode som "storebror". Tror det er en taktikk som kommer til å slå helt galt ut for de med tiden. Det er ingen som får lyst på en Omega fordi de setter opp prisene, snarere tvert i mot. Det var jo når Omega hadde momentet som Tudor har nå med "mer klokke enn prisen skulle tilsi" at Omega var sjarmerende. Nå virker det bare tullete og krampeaktig. Overraskende at de ikke anerkjenner sin plass i markedet og heller spiller på det de var gode på.
 
Redigert:
Det er ingen som får lyst på en Omega fordi de setter opp prisene, snarere tvert i mot (...)

-Jeg er i det store og hele enig i betraktningene dine, men vil (siden dette er internett) kverulere litt på akkurat den påstanden der, armbåndsur av denne typen er absolutt det markedsførere liker å kalle Veblen-varer - altså varer der endel av motivasjonen for å kjøpe er at man skal signalisere til omverdenen/imponere.

Da blir plutselig prisen i seg selv et pluss - at man kan vise at man har noe som ikke er for Hvermansen. (Og, såklart - så lenge markedet rundt Rolex er så dysfunksjonelt som det er, kan det nok gi brukbar uttelling å følge på prismessig, men å faktisk ha varene tilgjengelig-ish i butikk.)

Man må dog passe seg så man ikke oppfattes kun som noen som har kastet seg på prisjaget - så det kan nok være lurt å operere med en viss ventetid, selv om uret skulle ligge klart på bakrommet idet kunden bestemmer seg for å kjøpe. Det at det er litt styr å få tak i uret er nok endel av kjøpsopplevelsen...
 
-Jeg er i det store og hele enig i betraktningene dine, men vil (siden dette er internett) kverulere litt på akkurat den påstanden der, armbåndsur av denne typen er absolutt det markedsførere liker å kalle Veblen-varer - altså varer der endel av motivasjonen for å kjøpe er at man skal signalisere til omverdenen/imponere.

Da blir plutselig prisen i seg selv et pluss - at man kan vise at man har noe som ikke er for Hvermansen. (Og, såklart - så lenge markedet rundt Rolex er så dysfunksjonelt som det er, kan det nok gi brukbar uttelling å følge på prismessig, men å faktisk ha varene tilgjengelig-ish i butikk.)

Man må dog passe seg så man ikke oppfattes kun som noen som har kastet seg på prisjaget - så det kan nok være lurt å operere med en viss ventetid, selv om uret skulle ligge klart på bakrommet idet kunden bestemmer seg for å kjøpe. Det at det er litt styr å få tak i uret er nok endel av kjøpsopplevelsen...
Jeg tror dessverre det er mye sant i det du sier.
 
Man må dog passe seg så man ikke oppfattes kun som noen som har kastet seg på prisjaget - så det kan nok være lurt å operere med en viss ventetid, selv om uret skulle ligge klart på bakrommet idet kunden bestemmer seg for å kjøpe. Det at det er litt styr å få tak i uret er nok endel av kjøpsopplevelsen...

Mulig jeg misforstår deg nå, men: kunstig ventetid altså?

Jeg synes at "bygge relasjon" (dvs bli kompis med personal og kjøpe ting man ikke vil ha) for å kanskje komme på venteliste er absurd nok.

Men hvis det ikke engang er reell knapphet på varer, og fabrikant+AD-apparatet lager teater bare for å virke mer hoyty toyty? Da blir det for dumt. Da tror (håper?) jeg virkelig at de mister flere kunder enn de vinner.

(Kan nok argumenteres at en god del av high end klokkeverden er teater i utgangspunktet men come on. :))

Jay Leno oppsummerer sånne kjøpsopplevelser: "A rich guy goes to a dominatrix - she kicked the crap out of me, it was great"

 
Redigert:
Men hvis det ikke engang er reell knapphet på varer, og fabrikant+AD-apparatet lager teater bare for å virke mer hoyty toyty? Da blir det for dumt. Da tror (håper?) jeg virkelig at de mister flere kunder enn de vinner.

-La meg innlede med å presisere at jeg absolutt ikke har noe grunnlag for å si at noen forhandlere/merker opererer på dette viset; det jeg mente var at det nok kunne være en god idé siden de, til syvende og sist, jo er i underholdningsbransjen.

Man kjøper -generelt sagt- ikke et luksusur for å vite hva klokken er; man kjøper et for å vise at man har råd, for å vise at man har god smak, for å... Vel, et lass grunner som ikke har stort å gjøre med å finne ut hva klokken er.

En del av kjøpsopplevelsen er jo hvordan man blir mottatt og behandlet, og jeg ville absolutt tro at man signaliserer eksklusivitet ved vise at det er knapphet på varen, better still om man signaliserer at det er knapphet, men at man jo kan strekke seg litt ekstra for en såpass sympatisk, beleven og bemidlet person som akkurat deg som står i butikken just nuh.

Det hadde ikke vært helt det samme om du kom innom for å kjøpe en Sub, en Speedmaster, en Overseas eller hva det måtte være - og de bare strakte seg bak disken og tok en boks fra hylla med titalls identiske bokser på, slo inn beløpet og spurte 'kort eller kontant?'
 
-La meg innlede med å presisere at jeg absolutt ikke har noe grunnlag for å si at noen forhandlere/merker opererer på dette viset; det jeg mente var at det nok kunne være en god idé siden de, til syvende og sist, jo er i underholdningsbransjen.

Man kjøper -generelt sagt- ikke et luksusur for å vite hva klokken er; man kjøper et for å vise at man har råd, for å vise at man har god smak, for å... Vel, et lass grunner som ikke har stort å gjøre med å finne ut hva klokken er.

En del av kjøpsopplevelsen er jo hvordan man blir mottatt og behandlet, og jeg ville absolutt tro at man signaliserer eksklusivitet ved vise at det er knapphet på varen, better still om man signaliserer at det er knapphet, men at man jo kan strekke seg litt ekstra for en såpass sympatisk, beleven og bemidlet person som akkurat deg som står i butikken just nuh.

Det hadde ikke vært helt det samme om du kom innom for å kjøpe en Sub, en Speedmaster, en Overseas eller hva det måtte være - og de bare strakte seg bak disken og tok en boks fra hylla med titalls identiske bokser på, slo inn beløpet og spurte 'kort eller kontant?'

Ulike kunder setter pris på ulike opplevelser, den ser jeg. Det jeg lurer på er vel om det er et lurt trekk av Omega å prøve å gjøre seg eksklusive på denne måten.

Jeg er kanskje bare trist over at Omega er i ferd med å bli noe jeg hverken har råd til eller lyst til å kjøpe. :( (Jeg tuslet inn døra hos Thune da jeg rundet 40, hadde en hyggelig prat med selger der og vandret ut døra med en knallfin Planet Ocean. Bare prisutviklingen i seg selv gjør at det antagelig hadde blitt Seiko, Grand Seiko eller Longines istedet hvis jeg skulle gjøre samme type kjøp i 2023)
 
Redigert:
Ulike kunder setter pris på ulike opplevelser, den ser jeg. Det jeg lurer på er vel om det er et lurt trekk av Omega å prøve å gjøre seg eksklusive på denne måten.

Jeg er kanskje bare trist over at Omega er i ferd med å bli noe jeg hverken har råd til eller lyst til å kjøpe. :( (Jeg tuslet inn døra hos Thune da jeg rundet 40, hadde en hyggelig prat med selger der og vandret ut døra med en knallfin Planet Ocean. Bare prisutviklingen i seg selv gjør at det antagelig hadde blitt Seiko, Oris, Longines eller noe slikt istedet hvis jeg skulle gjøre samme type kjøp i 2023)

Når jeg tenker meg om: det som irriterer meg mest med eksklusivitet-jaget til Omega er at de to modellene jeg allerede eier og setter pris på etterhvert begynner å signalisere andre ting enn de gjorde da jeg kjøpte dem (n) . Det er kanskje noen Rolex-eiere som føler på den?

Heldigvis hverken vet eller bryr seg 99% av folk man møter om hva man har på armen. :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Det er jo heller ikke bare Omega, men "alle" har kastet seg på prisgaloppen. JLC, Cartier, Blancpain, Breitling, osv. - ja til og med Longines koster fort det dobbelte av hva de gjorde for bare noen år siden.

Ja, det er ingen som trenger en klokke for å vise tiden @OddE, men samtidig litt synd at det prises høyt bare fordi de kan og at det visstnok gjør det mer eksklusivt. Gir jo en litt dårlig smak i munnen.

Har mistet litt interessen litt pga prisgalopp, men også pga prisfokus fra entusiaster. Lenge siden man kunne ha en samtale om klokker uten at pris fort ble en del av emnet.
 
Ja, det er ingen som trenger en klokke for å vise tiden @OddE, men samtidig litt synd at det prises høyt bare fordi de kan og at det visstnok gjør det mer eksklusivt. Gir jo en litt dårlig smak i munnen.

-Dette er jeg helt enig med deg i, og heldigvis finnes det mye fint i bruktmarkedet (selv om dette til en viss grad, naturlig nok, følger prisutviklingen hos AD).

Og ja, som @speedieThomas påpeker - det er litt trist at urene signaliserer noe ganske annet enn man kanskje hadde sett for seg innledningsvis, selv om det nok i 99% av tilfellene vil måtte være en Submariner, Day-Date eller Daytona for at 'allmuen' skulle registrere at man har et påkostet ur på lanken. Sånn sett må vel fortsatt en Omega, James Bond-franchisen til tross, sies å være et relativt diskret valg...
 
  • Liker
Reaksjoner: hbf og speedieThomas
Jeg ser jo at disse små forhandlere nå selger restlageret -20-25%, men er det egentlig ikke bare den vanlige Omega-rabatt? Noen som mener dette er løp-og-kjøp?
 
Jeg ser jo at disse små forhandlere nå selger restlageret -20-25%, men er det egentlig ikke bare den vanlige Omega-rabatt? Noen som mener dette er løp-og-kjøp?
Nei det synes jeg ikke. Betraktelig større rabatter observeres ved større AD’ers årlige salg.

Og om ur må ned i 60 prosent av Retail for å selges, tenker man da at en plutselig vil betale full eller nærmere full pris når klokken kun er å få i en Boutique? Jeg klarer ikke se det.
 
Redigert:
Jeg ser jo at disse små forhandlere nå selger restlageret -20-25%, men er det egentlig ikke bare den vanlige Omega-rabatt? Noen som mener dette er løp-og-kjøp?

-Som du nevner er jo dette bare den vanlige rabatten du kan få hvis du spør pent, iallefall mer eller mindre.

Om det var en spesifikk modell jeg hadde lyst på, ville jeg absolutt vurdert å ta turen innom, hilse høflig, prate litt og så påpeke at såvidt jeg kan bedømme, er eneste forskjell ved dette 'salget' at rabatten du tidligere fikk ved å spørre om de hadde noe å gå på prismessig, og deretter lure på om, ja, de har noe mer å gå på prismessig siden de jo uansett skal tømme montrene...
 
  • Liker
Reaksjoner: Spring Drive
På de mest populære Sea og Speed-masters kan det vel friste..? Men alt DeVille, Constalation og spesialiteter må der vel betydelig mer til for å få tømt montrene…