Omega Geneve 136.0102

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.878
Sted
Moss , Østfold.
Da er det nytt prosjekt på gang :)
Kjøpte en Geneve av @kire , takk for handelen!
Den trenger litt TLC:p
Verket ser ut til å være urørt , eller at det har vært behandlet veldig pent. Ingen merker på skruene!
IMG_0366.JPG
IMG_0367.JPG
IMG_0368.JPG
IMG_0370.JPG
IMG_0372.JPG

Pent urverk , noe møkkete og litt lav amplitude 219 grader. Service må til.
IMG_0373.JPG
IMG_0374.JPG

Pen og hel skive , kanskje ikke den mest spennende !
IMG_0377.JPG

Kasse demontert , her blir det nye overflater og nytt glass.
IMG_0378.JPG

Standard oppløst pakning:p
IMG_0380.JPG

Og godt slitt kassehals , den må skiftes.
IMG_0376.JPG

Krone og velle skal også skiftes.
IMG_0375.JPG

Første runde i ultralyd karet , skal en runde etter sliping og polering også.
IMG_0382.JPG
IMG_0383.JPG
 
Dagens....
Ryddig og ren arbeidsbenk er en god start.
IMG_0446.JPG

Hjemmelaget verksholder med senterstøtte for sekundviser montering , brukes ved demontering av framside.
Ved demontering av bakside bruker jeg en vanlig holder.
IMG_0448.JPG

Litt rust er funnet.
Skulle gjerne hatt nye deler men det blir rengjøring i stedet.
IMG_0452.JPG
IMG_0476.JPG

Stoppedelen på hoved fjær er røket.
IMG_0474.JPG

Så har det blitt en regel hvis jeg får tak i delen , å bytte lager til fjærhus.
IMG_0470.JPG

Jeg måler hvor den gamle står og presser inn den nye til samme sted.
og så måler jeg klaring og justerer hvis nødvendig.
IMG_0471.JPG
IMG_0472.JPG
IMG_0473.JPG

Senter hjul og minuttrøret er montert sammen som "en" del og ligger på skivesiden av verksplata.
Den deles ved å trykke av minuttrøret med en 0,5mm dor(skrutrekkerblad)
IMG_0477.JPG
IMG_0478.JPG

Og litt størknet olje , og litt grums i drev ,sikkert med på å senke amp.
IMG_0460.JPG
IMG_0467.JPG

Og så må jeg nevne disse små djevlene , de går ikke i rensemaskinen de renser jeg i bensin så jeg har kontroll på hvor de er :p
IMG_0461.JPG

Så er det klart for rengjøring , før og etter.
IMG_0480.JPG
IMG_0481.JPG

Er pent når oksydering og grums er borte.
IMG_0482.JPG

Da er det på tide med en kald øl i solveggen:mrgreen:
 
Redigert:
Takker !
Snart ferdig nå!
Ankerstener , ganghjul tenner og dekkstener til ballansen behandles med "epilame" væske.
IMG_0484.JPG
IMG_0485.JPG

Plast :unsure:
IMG_0487.JPG

IMG_0489.JPG

De to små djevlene er på plass...:p
IMG_0493.JPG
IMG_0496.JPG
IMG_0497.JPG

En liten dråpe 9010 på hver dekkstein
IMG_0500.JPG


Har hørt flere klage på disse verkene Omega hadde på 70 tallet men jeg skjønner ikke hvorfor,
de gjør det de skal .
Og er relativt enkle å jobbe med , i alle fall for meg som er hobbymekker.
Her går verket med fult opptrekk , det skal få gå til i morgen så får vi se hvordan det går da.
IMG_0502.JPG

:mrgreen:
 
Takker !
Snart ferdig nå!
Ankerstener , ganghjul tenner og dekkstener til ballansen behandles med "epilame" væske.
Vis vedlegg 242893Vis vedlegg 242894
Plast :unsure:
Vis vedlegg 242895
Vis vedlegg 242896
De to små djevlene er på plass...:p
Vis vedlegg 242897Vis vedlegg 242898Vis vedlegg 242899
En liten dråpe 9010 på hver dekkstein
Vis vedlegg 242900

Har hørt flere klage på disse verkene Omega hadde på 70 tallet men jeg skjønner ikke hvorfor,
de gjør det de skal .
Og er relativt enkle å jobbe med , i alle fall for meg som er hobbymekker.
Her går verket med fult opptrekk , det skal få gå til i morgen så får vi se hvordan det går da.
Vis vedlegg 242902
:mrgreen:
Jeg er blant de som har uttalt - offentlig - at denne serien verk fra Omega ikke er på høyden med tidligere verk og det kan godt være en kommentar fra meg du husker.

Ja, de er super enkle å arbeide med, men du har egentlig bekreftet det jeg sier om standard med bilder og påpekning av slitasje.

Omega var på 70-tallet inne i en periode med økonomiske innstramminger, kvartsverkene var på vei til å overta markedet, kostnadene ble kuttet der det var mulig - og konstruksjon og design var preget av økonomi og innsparing.

Disse verkene er langt fra dårlige - men de er et skritt tilbake i forhold til det som var «Omega-standarden». Det gode er at det er mye deler tilgjengelig og de er greie å jobbe med.

Og ikke omtal deg selv som «hobby-mekker». Du beskriver teknikkene profesjonelt og viser i bildene fra benken at du har gode kunnskaper om det du gjør. Jeg gleder meg til neste prosjekt.

Et tips til slutt. Sjekk amplituden med skiva ned og sørg for at du har nok høydeluft. (og hevevinkelen er 52 grader ).
 
Redigert av en moderator:
Resultat etter 10 timer fra opptrekk.
Vis vedlegg 243040
Dette er målt etter justering:
Skive ned +1 sek 256 grader og 0,0 ms.
Skive opp + 6 sek 249 grader og 0,0 ms
Krone kl3 +3 sek 235 grader og 0,1 ms
Krone kl6 +3 sek 231 grader og 0,1 ms
Krone kl9 +7 sek 231 grader og 0,1ms
Krone kl12 + 7 sek 240 grader og 0,0 ms.
Vis vedlegg 243042
Vis vedlegg 243043Vis vedlegg 243044Vis vedlegg 243045Vis vedlegg 243046Vis vedlegg 243047Vis vedlegg 243048Vis vedlegg 243049
:mrgreen:

Klokka ble fin, den!

Ingen halting og gangen er absolutt innenfor. Største avvik 7 sekunder, største avvik mellom to posisjoner 6 sekunder. Men husk hva jeg sa om skiva ned (høydeluft) - tips: gi balansen litt mer spilleromog reguler den tre sekunder tilbake - så vil den gå med avvik på +/- 2 sekunder i alle posisjoner.

Og kompliment for å orke å file ned vella til krona faktisk flukter med kassa.
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Ok , ga ballansen litt mer luft. Og endte opp her.
Skive ned 0sek.
Skive opp 0sek.
Krone kl3 0 sek.
Krone kl12 +1 sek.
Krone kl9 -2 sek.
Krone kl6 -4 sek.

Sier meg fornøyd nå:)

VELDIG bra. At den henger litt på balanseaksen med krona ned tror jeg ikke du får gjort noe med (vel, du kan polere tappene, men da er vi over på konkurranseregulering).

Du har regulert verket til å gå bedre enn da det forlot fabrikken i Biel - det bør du være fornøyd med.