Omega fra 1890-tallet

Ze1

Medlem
14. feb. 2013
Innlegg
10
Sted
Bergen
Som sagt i tittelen ønsker jeg å finne ut litt mer om et gammelt lommeur jeg har. Håpet er at noen her inn har kunnskaper de er villige til å dele, før jeg eventuelt betaler Omega for å grave frem litt informasjon for meg. Alt er av interesse!

Uret ble i utgangspunktet gitt til min oldefar som konfirmasjonsgave på 1890-tallet.

Kassen er i grei stand og i sølv, noe som selvfølgelig gjør at den har fått noen bulker opp gjennom. Glasset har det gått et skall av, men ser ellers ut til å ha vært i pen bruk.

444293F2-B2CB-4187-B3EC-195F29DF6047-461-000000D8B0FE565E_zpsbf34ce88.jpg


Jeg vet ikke om det er noe tegn at Omega-logoen ikke er tilstede.

Jeg har åpnet baksiden for å ta en titt på urverket. Håpet å få litt info, men det er ikke så mye som jeg kan se.
DCDBC4F8-F06E-4909-A623-A5F5FB35B30A-461-000000D8957AC226_zps10e06c26.jpg

0CF2BE58-3CA4-4ACE-B156-CB98624BDC4B-461-000000D8A5227B16_zps84adfde3.jpg


På selve urverket har jeg ikke sett noe referansenummer, men det står 158030 (eller 1580306?) i innsiden av kassen.
Kanskje noen vet hvilket caliber jeg har med å gjøre, eller annen informasjon som kan være interessant.

Kan jo nevne at klokken går fint og holder ok tid, men akkurat hvor god den er har jeg ikke kontroll på, men det skal jeg undersøke de neste dagene. Allikevel hadde det vel vært på sin plass å påkoste en liten service. Noen som har en ide om hva noe slikt ville koste?

På forhånd - Takk!

Jeg må bare beklage at bildene er tatt med iPhone. Jeg hadde ikke noe ordentlig kamera for hånden:(
 
Kult! Den så jo hel og flott ut :D
Dessverre kan jeg ikke hjelpe med info.
 
Jeg antar at urverket er det første Omega produserte, caliber 19 som ble benyttet mellom 1894 og 1911. I såfall er serienummer stemplet på urverket bak urskiven. Serienummer på sølvkassen kan datere uret til ca. 1898. En viss usikkerhet her, men ofte er det ikke så store avvik på serienummer stemplet på urverk og urkasse på disse gamle Omega'ene.

Omega navnet ble ikke tatt i bruk før i 1903, de het Louis Brandt & Freres inntil da. Caliber 19 ble visst kalt Omega, kanskje det er årsaken til at urskiven ble stemplet Omega, flere år før de tok det i bruk som firmanavn? Kansje noen her som kan oppklare dette? Har selv et par tidlige Omega lommeur med samme urverk som også er merket Omega på urskiven.
 
Snakket med en urmaker om service på noen av mine gamle lommeur. Han mente at det fort kunne dreie seg om et beløp på rundt fire tusen +

Vi har en håndfull amatørurmakere her på sonen. De skal være opplært på lommeur, så kanskje du kan få litt hjelp der?
 
Har et cal 19 som jeg renset, oljet og byttet fjær på selv her før jul. Kjøpte den brukt hos Alf Lie når dem skulle tømme lokalet i Prinsens gate. En enkel jobb som ikke tok for lang tid. Gøy å lese om klokker med familiehistorie. Den må du ta vare på.
 
Tusen takk for all informasjon! Det er spennende å høre litt mer om det uret.
Jeg får se om jeg sender det på service eller forsøker å få til noe alternativt snart. Det som hvertfall er sikkert er at uret ikke skal noe sted, annet enn med meg når jeg har på dressen.