Omega Constellation

Medlem
10. feb. 2010
Innlegg
132
Sted
kristiansand
Hei. Kan noen hjelpe med med bruken av cal 564
Har en Omega fra 1970 m dette urverket , så lurer jeg på hvordan stille dato?
Må klokken stå på et visst klokkeslett?
Kan klokken trekkes opp manuelt?

Mvh Morten
 
På calibre 564 er det eget hakk på kronen for dato, og dette tilsvarer 3. posisjon. Altså skal ikke kronen dras helt ut, men kun et lite stykke, som også er normalt i dag.

564 kan trekkes manuelt ved å skru kronen frem og tilbake i posisjon 1.

Det som kan være greit å tenke på er å ikke stille datoen mellom 21 og 03. Litt usikker på når datoskiftet begynner på 564, men det kan være greit å være sikke på at klokken ikke allerede er igang med datoskifte så man ikke sliter på tannhjulene. Er du usikker, still f. Eks klokken til 18:00 eller 06:00 (still fremover). Prøver meg på en banal fremvisning av posisjonene til kronen:

)
)[] 1
)

)
)-[] 2
)

)
)--[] 3
)
 
Redigert:
Jeg fant dette sitatet:

The movement is one of Omega’s most sturdy, proven chronometer movements. It was used mainly in the Constellation models and in a few Seamaster models, making these particular Seamaster Chronometers special. The Omega Cal. 564 movement features both automatic and hand-wind version, a central sweep seconds hand, quickset date (activated by repeatedly pulling the crown), 24 jewels, a beat rate of 19800 A/h, and a 50-hour power reserve. The Cal. 564 was adjusted in five positions and to two temperatures in order to meet chronometer standards.

...repeatedly pulling the crown?

( @SpaceCowboy )
 
Redigert av en moderator:
Constellation

Jeg får til å stille dato nå ved å trekke krone helt ut og så trykke inn med gjentakelse.
Virker litt hard. Er dette slitasje eller smøring?
 
Jeg får til å stille dato nå ved å trekke krone helt ut og så trykke inn med gjentakelse.
Virker litt hard. Er dette slitasje eller smøring?

Hvis du trekker kronen helt ut for å stille datoen virker det som det kan være slitasje ja. Får du stilt tiden på klokken?
 
Redigert:
På 564 skal det være egen posisjon for dato på kronen.

Virker som det er Quick set funksjon. Må helt ut m kronen. Når den står helt inne kan jeg trekke den opp, et lite hakk ut så kan jeg stille klokken og helt ut så kan jeg trykke og trekke gjentakende ganger til ønsket dato.
 
Virker som det er Quick set funksjon. Må helt ut m kronen. Når den står helt inne kan jeg trekke den opp, et lite hakk ut så kan jeg stille klokken og helt ut så kan jeg trykke og trekke gjentakende ganger til ønsket dato.

Dato stillingen på dette caliberet skal vel faktisk være helt ut ja, så jeg tok feil i første innlegg. riktig posisjon skal være 3, beklager.
 
Nytt spørsmål/problem
Jeg ser at den store viseren stopper opp idet den skal passerer den lille. Sekundviser forsetter. Gjelder fremdeles min Omega Constellstion cal 564
Noen som vet årsaken, hva som er galt og hva bør gjøres?