Omega Automatic Geneve

Medlem
28. mars 2020
Innlegg
4
Sted
Arendal
Hei, jeg tok frem en gammel klokke jeg har hatt liggende i en skuff i mange år.
Jeg fikk den for lenge siden etter min far som fikk den etter sin bror.
Omega Automatic Geneve T-Swiss Made T er det som står på klokken.
Klokken er nok fra 1971 eller 1972 da det er gravert inn initialer, rederinavn og eller navn på skip, og 1972 på baksiden.
Klokken går, men datofunksjonen går ikke an å stille uten at klokken blir skrudd fremover.

Er det en som kan fortelle meg litt om denne klokken da jeg ikke har peiling på klokker?
Og hva den kan selges for.

Glasset er svært slitt, og klokken ser ut til å ha vært mye brukt.
Den inngraverte teksten på baksiden er veldig slitt og litt vanskelig å tyde.
Er litt usikker på om dette er en gullklokke?

Håper noen kjenner til denne klokken.
 

Vedlegg

  • Omega 3.jpg
    Omega 3.jpg
    64,7 KB · Visninger: 0
  • Omega.jpg
    Omega.jpg
    59,9 KB · Visninger: 0
  • Omega 2.jpg
    Omega 2.jpg
    132,2 KB · Visninger: 0
Tar du den med til en urmaker, kan han ta av lokket, hvor det på innsiden vil være et modellnummer (eller referansenummer). Dette nummeret kan googles så får du vite mer om klokka. Skal jeg gjette, vil jeg tro at dette er en 136.070, hvor urverket i så fall er kaliber 613. Serienummeret som vil være på verket vil også gi deg et produksjonsår.

Det ser ut som skiva er i god stand, det er viktig for verdien. Men det er en gull-på-stål og det er ikke så etterspurt dessverre. Skifte av glass og en service er nok på sin plass, dette vil koste deg rundt 4000-5000 vil jeg tro, kanskje litt mer. Verdien på klokka etter det vil være ca. det samme, kanskje litt mindre. Graveringen på baklokket teller litt ned her i tillegg, så min anbefaling er å få en service, skiftet glass og beholdt klokka som et familieklenodium. Verket er bra, og klokka er fin den!
 
  • Liker
Reaksjoner: sommer
Hei, fin klokke!
Den har automatisk verk, enten i kaliber 500 serien utviklet på 60 tallet, eller i 1000 serien som ble introdusert på 70 tallet. Omegaene med automatisk verk i kaliber 500 serien er noe av det beste Omega har produsert, mens på 70 tallet gikk de gradvis over til urverk i kaliber 1000 serien med lavere kvalitet.
Litt vanskelig å se på bildet men er også baklokket gullfarget? Klokken ser ut til å ha gullstempel bak på det ene festet for lenken (lug).
Hvis klokken er helgull og med et kaliber i 500 serien er verdien vesentlig høyere enn oppgitt i posten ovenfor. Men denne skal du selvsagt beholde (arvestykke), så ta den med til en urmaker for en service og sjekk.
 
  • Liker
Reaksjoner: sommer
Hei, fin klokke!
Den har automatisk verk, enten i kaliber 500 serien utviklet på 60 tallet, eller i 1000 serien som ble introdusert på 70 tallet. Omegaene med automatisk verk i kaliber 500 serien er noe av det beste Omega har produsert, mens på 70 tallet gikk de gradvis over til urverk i kaliber 1000 serien med lavere kvalitet.
Litt vanskelig å se på bildet men er også baklokket gullfarget? Klokken ser ut til å ha gullstempel bak på det ene festet for lenken (lug).
Hvis klokken er helgull og med et kaliber i 500 serien er verdien vesentlig høyere enn oppgitt i posten ovenfor. Men denne skal du selvsagt beholde (arvestykke), så ta den med til en urmaker for en service og sjekk.
Takk for god info. Baklokket er også gullfarget.
 
Nå er det en gang slik at jeg ikke har noe forhold til klokken, og hadde heller ikke det til min onkel. Og når mine barn heller ikke er interessert i klokken så kommer jeg til å prøve å få solgt den.
Jeg er nok ikke en klokkeelsker som de fleste her inne på forumet, men jeg setter pris på alle gode kunnskaper dere har :)
 
Takk for god info. Baklokket er også gullfarget.

Er det tilfellet er det som @chronometer sier en annen verdi enn den jeg oppga opprinnelig. Da er den antageligvis 18k gull, dette vil være markert på innsiden av baklokket også. Igjen: Ta den med til en urmaker så kan du få svar på om det er 500, 600 eller 1000-serien (urverk) og hvilken gull-kvalitet det er snakk om. Er graveringene svake, kan det også være en ide å få dette polert bort før du eventuelt selger.
 
  • Liker
Reaksjoner: sommer
Da er nok stempelet på remfeste 14k gull. Mest sannsynlig urverk av kaliber 565, men den skal da ha hurtigstilling av dato ved at man trekker kronen helt ut for å skifte datoen et steg fram. Noen varianter i denne serien har ikke hurtigstilling av datoen, som kaliber 562. Da må man stille datoen fram ved å stille klokken forbi 24:00. (kaliber i 1000 serien har også hurtigstilling av dato, kaliber 613 er ikke automatisk men manuell opptrekk)
Prøv den også med en pen brun skinnrem så vil du se hvor en flott klassisk dressklokke dette er. Men som nevnt i tråden ta den med til en urmaker for vurdering. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: sommer
Der ja, kaliber 565. Skal den brukes jevnlig bør den nok få en rens slik at den ikke slites unødig og pakningen i baklokket ser herpa ut :)
Hvordan er gangen, fikk du den målt hos urmakern?