Omega Automatic De Ville og Seamaster Quartz

Medlem
12. des. 2013
Innlegg
3
Hei!

Jeg har rotet litt rundt i bestefars skuff og fant to fra Omega, Automatic De Ville og Seamaster Quartz.
Er mest interessert i De Ville klokka. Hva vil det koste og ta en overhaling og bytte til ripefritt glass? Hva gjørs ved en overhaling? Tas alle delene ut og vaskes? Tror dere en urmaker lar meg få være med å se på? Har sett at noen faktisk anbefaler å sende slikt inn til Omega selv. Hva tror dere? Holder det med en god urmaker i Oslo?
Det ble menge spørsmål, så tusen takk til de som tar seg tid til å svare!

9PBmoe7.jpg

Hvis man ser nøye etter er det en bulk helt øverst på skiva mellom 11 og 12. Lurer på hvordan det har vært mulig?
js50uY4.jpg

3yeqsiY.jpg

LIqO86v.jpg


Vennlig hilsen fra en nyfrelst klokkeinteressert:)
 
Redigert:
Nydelig De Ville! tviler på om det er mulig med ripefritt glass? Har iallefall aldri hørt om det på denne type klokker. Uansett er plexisglass å foretrekke etter min mening, lett å polere ut riper, er etter mitt syn penere og helt ok så lenge man er litt forsiktig, disse klokkene blir uansett sjelden brukt som daglig beater.

Service koster vel fra 2-3000 i Norge, verket blir skrudd fra hverandre og renset i en ultralydvasker for så å bli satt sammen igjen og oljet med diverse kostbare dråper, om en urmaker er villig til å la deg se på kan vel tenkes, sikkert noen på forumet her som vet om en urmaker som kan anbefales.

Kvaliteten på disse mekaniske Omegaklokkene overgår det aller meste som finnes på markedet i dag, uansett prisklasse.... ta vare på klokka!

Jeg har selv en Lemania klokke fra 60-tallet som tilhørte min bestefar, jeg setter selvsagt meget stor pris på å få lov til å eie denne og den vil aldri bli solgt uansett pris :)
 
Redigert:
Ja, jeg liker den veldig godt og som du sier så er det noe spesielt med at den har gått i arv:) Men hva tror du om bulken på skiva? Blir imponert om den kan rettes ut. Prøver å finne ut hvilken mekanikk som sitter i så jeg kan lese meg opp på det, men er ikke så lett å finne noe. Jeg tipper klokka er fra rundt 1970-tallet. Tok en kjapp måling med iPhonen og da gikk den 5-6 sekunder for fort på 30 minutter. Hadde vært veldig gøy om en urmaker lot meg være med å se!
 
Når det gjelder De Villen er det nok nytt plexiglass som gjelder. Bulken hadde jeg ikke gjort noe med, og jeg kan anbefale Vidar på Kolbotn Ur. Der vil du også få forklaring på det du ønsker å vite.