Omega 9300 VS Zenith El Primero 36’000 VpH

Omega verket har nok det lengste service intervallet, dette var jo halve (hele?) poenget med utviklingen av co-axial teknologien i utgangspunktet. Den er vel, på papiret, 7-8 år versus 4-5 år som er standard på det fleste andre urverk. Prisen på en service av et el-primero verk vet jeg ikke hva vil havne på, kan tenke meg at en service på Omega verket er meget lik Rolex, med andre ord rundt 4000kr. Kan ikke tenke meg at el-primero vil være noe særlig dyrere eller billigere.

Begge er fantastiske urverk med mye historie.
 
Redigert:
Omega verket har nok det lengste service intervallet, dette var jo halve (hele?) poenget med utviklingen av co-axial teknologien i utgangspunktet. Den er vel, på papiret, 7-8 år versus 4-5 år som er standard på det fleste andre urverk. Prisen på en service av et el-primero verk vet jeg ikke hva vil havne på, kan tenke meg at en service på Omega verket er meget lik Rolex, med andre ord rundt 4000kr. Kan ikke tenke meg at el-primero vil være noe særlig dyrere eller billigere.

Begge er fantastiske urverk med mye historie.

+1, også må du huske at el primero ikke hacker. (dvs sekundviseren stopper ikke når du stiller klokka.)
Frekvensen på 9300 er vel litt høyere en 8500, men her vinner Zenith med høyere og mere praktisk frekvens for nøyaktig bruk av stoppeklokke.
 
El primero er første mekaniske chronoverk IIRC. Et legendarisk verk.
Cal 9300 har vært så kort tid på markedet at legendestatusen har det absolutt ikke, men tester viser at det er uhyre nøyaktig. Spesifikasjonene er vel bare å google, og det er en kjensgjerning at 9300 er relativt tykt, slik at klokkene det sitter i ikke blir slanke, men heller motsatt :)

Begge verk er av høy kvalitet og hjemmehørende i en klokkesamling - men jeg gir nok El Primero rangen her - fordi det var primero :cool:
 
Redigert:
Dette er to verdener, El Primero har kanskje en av de mest annerkjente historiene i verden, har vært brukt i premiummodellene til andre dyre merker, lages i veldig små serier og er et av få legendariske urverk- historien forteller sitt. 9300 er ganske nytt (hvor bra er verket om 10 år? 20? 30?) og m a s s e p r o d u s e r e s av et av de mest agressive (dear I say pushy?) merkene i verden idag. Lengre serviceintervaller liker jeg dårlig. Det spørs om kjøperene kommer til å få urene sine kontrollert rundt hvert 5 år- og da med tanke på pakninger, trykkere og krone, når Omega sier at de skal serves hvert 10 år time will showe. Jeg har hatt "vedlikeholdsfri" gearkasse på en 7serie en gang-det gikk ikke lang tid over normal serviceintervall før den trengte... vedlikehold.

Nuf' said ;) og lykke til!


G.
 
Er du lidenskapelig opptatt av ur, eller matematisk interessert?
El primero trumfer de fleste verk, og må være i en samling.
Du kan liksågodt begynne der.
Anerkjennende nikk fra horologiske frender får du på kjøpet.

Ikke noe negativt om Omega men... Lese Santos dumonts julekalender om du vil få hjertet til å banke for zenith
 
Kan jeg vente 7 år med å svare :) hvis det stemmer at 9300 holder nøyaktigheten så mye lengre enn andre urverk i samme klasse så er det en liten revolusjon.

Chrono layouten på 9300 er definitivt mer praktisk hvis ikke du har bruk for 1/10sek måling OG du får en ekstra skive du kan bruke som GMT, samt bedre power reserve. Eid begge og i praktisk bruk ble primeroen mer til pynt, 9300 blir brukt mye oftere, enten som chrono eller GMT.

I min samling vinner primero på form og eleganse, men i engineering og funksjon tar 9300 seieren. Men så er spørsmålet, hva legger du i "bedre"?
 
Gooner:

De er iallfall en av forretningene som faktisk har urmakere på plass i forretningen sin... Har handlet endel MontBlanc der, litt til kona og et par ur. Trygt, godt og veldig hyggelig urmaker som jeg pleier å få hjelp av. De har jo holdt på siden 1800-tallet, så de vet nok hva de driver med. Har sett at Var innom hos Protid og kikket litt på lørdag og så samtidig på Omegaen, synes det blir særdeles klumpete, men et pent ur. Holder fortsatt en knapp på Zenithen. Valgets kvaler- og et virkelig luksusproblem du har :)

G.
 
Dette blir litt vanskelig, men om jeg skulle valgt en på stående fot hadde det vært Zenith, rett og slett fordi det er noe noe som ikke alle har:)
 
Kremt, kremt. Her er det snakk om urverket, ikke klokken. Og tro meg, Omega kommer ALDRI til å produsere så mange 9300 verk som Zenith har produsert El Primero.
 
9300 er nok et bedre urverk mtp nøyaktighet, motstandsdyktig mot støt/magnetisme, høyere power reserve og rett og slett en renere dial layout!

Men, El Primero har historien bak seg, og det er også mye mye mindre enn 9300 slik at det passer i 40mm kasser med normal høyde. Dette er et argument som trumfer det meste. Å lage små urverk er prestisje.

Ulempen med El Primero er at frekvensen er så høy at bevegelige deler blir slitt fortere. Service intervallene er nesten dobbelt så lang på 9300 :)

Begge er gode in-house verk, og design bør være den største faktoren her. Vil du ha en stor klokke med flott layout og som tåler det meste, eller en mer elegant klokke i normal størrelse som har legende status?
 
Mathfjeld: Stemmer nok det, var litt kjapp i vendingen.

Med tanke på slitasje, jeg har to Zenith med el Primero, og de har ikke hatt behov for service oftere enn andre ur. Rekorden er en Rolex som går på sitt 11 år nå uten service, kun nye pakniger, krone og regulering- gått litt sport i å se hvor lenge den går. Derimot hadde jeg en Planet Ocean av de første utgavene, og den var på service 2 ganger under garantitiden, begge ganger ble verket overhalt...
 
Igår dro jeg innom AD'en på vei hjem fra jobb. Jeg prøvde både Omega Speedmaster Co-axial 9300 og jeg prøvde et par forskjellige Zenith modeller. Jeg har bestemt meg for at det blir en Zenith. Omegaen ble litt for klumpete.

Får nå håpe at jeg ikke ombestemmer meg igjen slik jeg gjorde da jeg trodde at det var IWC ingy jeg hadde mest lyst på:)

Da har jeg lite spørsmål til dere:
Jeg har sjekket litt priser. Hvis jeg kjøper klokken fra Jomashop vil jeg spare ca 9-10k selv med rabatten jeg fikk hos AD (10%).
Hvor ville dere valgt å kjøpe klokken?
 
Igår dro jeg innom AD'en på vei hjem fra jobb. Jeg prøvde både Omega Speedmaster Co-axial 9300 og jeg prøvde et par forskjellige Zenith modeller. Jeg har bestemt meg for at det blir en Zenith. Omegaen ble litt for klumpete.

Får nå håpe at jeg ikke ombestemmer meg igjen slik jeg gjorde da jeg trodde at det var IWC ingy jeg hadde mest lyst på:)

Da har jeg lite spørsmål til dere:
Jeg har sjekket litt priser. Hvis jeg kjøper klokken fra Jomashop vil jeg spare ca 9-10k selv med rabatten jeg fikk hos AD (10%).
Hvor ville dere valgt å kjøpe klokken?

Hvis du har bestemt deg for å kjøpe Zenith, ville jeg også ha forsøkt AD'n litt lenger bort i Akersgaten fra David Andersen (hvis det var der du var i dag), og sett om han kunne hjelpe deg med litt lavere pris. Og i samme slengen kan du kjøpe denne som han har liggende:

562738d1321962762-whats-your-favorite-watch-1969revue04.jpg


Den frister meg så inni... hver eneste gang jeg er innom.

Jomashop kan sikkert funke det, men det er jo fint med klokke kjøpt hos norsk AD også.

Tvi, tvi.
 
Igår dro jeg innom AD'en på vei hjem fra jobb. Jeg prøvde både Omega Speedmaster Co-axial 9300 og jeg prøvde et par forskjellige Zenith modeller. Jeg har bestemt meg for at det blir en Zenith. Omegaen ble litt for klumpete.

Får nå håpe at jeg ikke ombestemmer meg igjen slik jeg gjorde da jeg trodde at det var IWC ingy jeg hadde mest lyst på:)

Da har jeg lite spørsmål til dere:
Jeg har sjekket litt priser. Hvis jeg kjøper klokken fra Jomashop vil jeg spare ca 9-10k selv med rabatten jeg fikk hos AD (10%).
Hvor ville dere valgt å kjøpe klokken?


Har handlet to gg fra Jomashop. Begge gg var det noe galt med urene. De tok urene tilbake, men det ble et sant h...... å få igjen penger fra staten for utlagt mva.

Betaler heller noen høvdinger mer hos AD her hjemme.
 
Bra valg. Har bare positive ting å si om David Andersen. Kunnskapsrik og vennlig urmakermester og alltid god service.