Om du bare kunne eie en klokke!!

Må jeg velge? Bare én? Auda.

DSC_0084.jpg

1-DSC_4469.jpg

DSC_4480.jpg

Reellt sett hadde det vel blitt Daytonaen, fordi det er klokken jeg skal gi videre til min datter og derfor aldri skal selges. Timet fødselen med denne :) Ellers hadde Suben vært den perfekt ene klokken. Pateken er også en god kandidat, men kanskje litt for skjør til den eneste ene.

En fin trio til "Om du bare kunne eie tre klokker!!" da :eek:

Det er´kje tvil i min sjel....det må bli min Explorer 1016. Da jeg kjøpte min første Rolex (GMT 16700) synes jeg 40mm virket lite på armen. Tanken om at jeg skulle falle hodestups for en 36mm var derfor utenkelig. Men helt i fra første gangen jeg fikk prøve en 1016 på hånda var jeg ikke i tvil om at dette var et ur jeg skulle eie. Det tok litt tid å finne et eksemplar som jeg likte, og som ikke kostet all verden. Jeg kjøpte en 14270 først, et herlig ur det også, men jeg var fortsatt like sulten på en 1016. Da jeg endelig fant klokka jeg hadde lett langt og lengre enn langt etter, var gleden vanskelig å beskrive.

Det er noe med hele historien rundt Explorer 1 serien som tiltaler meg sterkt. Jeg liker at akkurat som på Submariner´n, har designet endret seg lite over de siste 60 årene, og selv på de nyere modellene er det noe Indiana Jones´k over dem....du kan lett forestille deg disse klokkene på armen til eventyrere og reisende i alle verdens hjørner. Hvis jeg skal sammenligne det med en bil, tenker jeg umiddelbart på Land Rover Defender..en annen av mine store favoritter. Explorer 1 er ikke flashy, men den virker...it takes a licking and keeps on ticking.

Når jeg sitter i godstolen hjemme og ser sekundviseren tikke over den enkle, sorte urskiven har jeg ingen problemer med å la tankene fly til fjerne strøk. Jeg ser for meg reiser langs Silkeveien, krysse Sahara med kamel karavane, luftige eventyr i Himalaya. Hvis en klokke kan starte slike dagdrømmer, må jo designere og markedsføringsfolk ha gjort noe veldig riktig!

Jeg liker dessuten at den flyr greit under radaren hos de fleste som ikke er veldig opptatt av klokker og slikt.

Nok prat...her er et par bilder.

IMG-20120618-00237.jpg

bilde-10-1.jpg

En klokke...for en fæl tanke. Tidligere når dette temaet har vært oppe, har jeg svart denne, fordi den virkelig passer til alt:
P6290835.jpg

Men siden kona har konfiskert den tror jeg jeg har forandret mening til denne:

0E08D410-EEC4-4C34-AFA9-778CB4153670-2917-000001816DFC1FD2.jpg

Kanskje.

Jeg blir aldri lei av å se bilder av din 1655, Hopalong...og gjerne med Defender´n i bakgrunn :)

Hvorfor, Hopalong, hvorfor?
Den går da ikke til alt med de orange viserne, den bezelen osv.

:p

Helt enig.

Hopalong, generøs som jeg er (sikkert fordi det snart er jul) tilbyr jeg meg å kjøpe en pent brukt 16610 som du kan få i bytte for den gamle, ukurrante saken der.

Du vet hvor du kan kontakte meg. Regner med du står for frakten.

Det må jo bli denne her, men akk så vanskelig går jo ikke an med bare en!!

DSC_1128.jpg

Den kler jo alle typer sko
DSC_1162.jpg

På den andre siden er jeg veldig glad i disse også... :eek:

IMG_2878.jpg

DSC_1457.jpg

Siden ingen av de har dato må det bli Omega PO som vinner valget... rent hypotetisk altså... :p

Må jo bli denne:

DSC00610.jpg

Alltid drømt om AP; litt solid som tåler regn (300m) etc.; ingen chronograph. Perfekt! Det eneste
den mangler er power reserve indicator.

Selv om jeg ikke finner noe å utsette noe på JlC Rossi som er på armen nå. Dubuisen er
en like stor favoritt men blir vel for "skjør" som eneste klokke ...

Føles etterhvert som et ganske uoriginalt valg, men det må selvsagt bli denne lille tassen. I likhet med Daytonaen til Anders er den jo rietidtaker (ikke spesielt egnet, det må sies) og framtidig arvegods.

IMG_7908.jpg

_MG_9162x.jpg

Enkelt valg (da valgmulighetene er relativt begrenset):
DSC_0281.jpg

ps: sonens kuleste klokke i bakgrunnen (delt med smurfen, 372/197 og aquanaut?), men eier ikke noen av disse, så må ta til takke med 116713LN-valget

Redigert:
Ahh endelig en tråd for meg. Den ene klokken. Som monogamist er det ikke noe problematisk å forholde meg til denne problemstillingen. Uret jeg har nå er fantastisk men det blir ikke uret jeg ender opp med til slutt. En evig søken etter et ur som enda ikke er produsert er jeg redd. Lurer ofte på om løsningen hadde vært en Explorer I med Aqua Terras nydelige krone og subtile crownguards. Andre dager Aquatimer 3536 i titan. Tiden vil vise. For meg er mye av verdien i et ur den historien en har med uret. I så måte blir jeg rørt til tårer over Anders oppi her som kjøper en Daytona året datteren kommer, et ur han bærer til hun overtar det. En historie verd mer enn all verdens Nautiluser og ROO`er.

Kanskje litt OT men når en har flere, ofte til dels veldig mange ur, klarer en å verdsette dem skikkelig da, og stagger det suget etter nye prosjekter?

Det ene uret er der ute for alle og hva man synes om det kan man multiplisere med 50 om man alltid har det på hånden.