Olje?

Medlem
3. sep. 2012
Innlegg
879
Sted
Bergen
Mener jeg har sett en tråd her på forumet angående olje til urverk, men fant den ikke igjen, så da tar jeg meg friheten til å spørre. Hvilken olje/oljer bruker dere til urverkene dere mekker på? Har lest litt på nettet at Moebius skal være gode greier.
Er det også nødvendig med 4 type oljer som de fleste anbefaler?
 
Er vel på tide at noen svarer her @Hopie Så jeg tar sjansen med å legge ut noen bilder og tekst på hvilken oljer jeg bruker mest på urmakerbenken! :)



Vel, smøreboksen er fylt med mange forskjellige oljer og fett som dere ser. Oljene er som oftest veldig dyre og glassene er små. Men mengden man bruker tilsier at man ofte kaster oljen pga best føre datoen går ut, enn at man går tom.

Men her er de oljer og fett jeg bruker mest av.



Moebius Synt-A-Lube 9010.
9010 er en standard Olje i klokke industrien. En lett syntetisk, å er det den mest spesifiserte oljen for balansen, ganghjulet, sekund, mellom og sentrumshjulet. Den har lang varighet, Ingen utflyting eller fordunsting. Dette er en vesentlig olje å ha.



Moebius Synt-A-Lube 9020
Dette er en tyngre (høyere viskositet) versjon av 9010. Brukt mye til større verk med høyere trykk "lommeur". Det er ofte angitt til senter og mellom hjul, så vel som andre middels belastninger. Lang varighet, ingen utflyting eller fordunsting.



Moebius Microgliss D-5
D-5 er også en standard olje i klokke industrien. D-5 er en tyngre smøremiddel som er ofte spesifisert for automatiske svingete opptrekk, tapper på verket som deler og hjul skal snurre eller bevege seg på. Noen ganger er den anbefalt på mellom og sentrumshjulet også. Dette er et smøremiddel hver Urmaker skal ha.



Moebius 8141
Dette er en ikke synttetisk olje som ofte er spesifisert og anbefalt til fjæra.
Dette er en vesentlig olje å ha.



Moebius 8217 (Glissalube 20)
Glissalube 20 er den mest anbefalte bremsefettet for veggene i fjærhuset til automatiske klokker. Det er ofte brukt i forbindelse med 8141.



Moebius 9415
9415 har bare en enkelt oppgave. På ankerstenene. Dette er et spesielt syntetisk fett som anbefales for anker og tennene på ganghjulet. Den har høyere smøre og glideverdier enn 9010. Ankersteinene er det vanskligste å smøre :)
HUSK! DET SKAL IKKE SMØRES OLJE PÅ STENENE ANKERET STÅR IMELLOM PÅ KLOBENE!! Da vil amplituden bli dårlig. Kun stenene på selve ankeret.



Fomblin
Dette hvite, homogene fettet er spesielt utviklet for bruk på mekaniske deler på verket som er utsatt for friksjon av middels trykk. Kronograf etc. Anbefaler også for smøring av pakninger og kroner der fomblinens egenskap til å ikke størkne har meget lang varighet. Denne boksen er ikke billig!!
 
Redigert av en moderator:
Tusen takk for et meget godt og detaljert svar @Superlite:)
Setter pris på at du tar deg tiden.
Tolker det som at det ikke finnes noe "universal" olje for urverk. Her er det bare og investere i litt forsjellig ser jeg.
Bruker du utelukkende oljer fra Moebius?
 
Redigert av en moderator:
Tusen takk for et meget godt og detaljert svar @Superlite:)
Setter pris på at du tar deg tiden.
Tolker det som at det ikke finnes noe "universal" olje for urverk. Her er det bare og investere i litt forsjellig ser jeg.
Bruker du utelukkende oljer fra Moebius?

Bare hyggelig det @Hopie !!:)

Det er Moebius det går i. Det er det som anbefales. Tror ikke grossistene i Oslo tar inn noe annet heller. Da må mann bevege seg opp til veggur, gjøkur og tårnur!:) Kom en kar inn i butikken @Arcticboy her i går. Han brukte wd40 på vekkerklokka fra krigens dager. Den hadde dessverre stoppa.

Men jeg har sett noe andre oljer på bukta. Noe som heter Ancher eller Anker. Er vist fra India. Har ikke lest eller hørt så mye om det. Er noen luringer borte i statene som sverger til 2 taktsolje også. Hvis du prøver på det må du gjerne legge ut noen bilder!!:)
 
Redigert av en moderator:
Virkelig en bra og informativ post @Superlite... En liten kommentar bare... Etter 7750-kurs vi var på i mai sa vel Ødegaard at HP1300 hadde tatt over for D5. At den hadde bedre egenskaper. Jeg har (som deg, hvis jeg ser riktig på bildet) begge to, men har gått over til mer og mer å bruke HP1300. Nå skrur jeg i praksis ikke på lommeur grunnet mer enn nok å gjøre mot armbåndsur.
 
Redigert av en moderator:
Virkelig en bra og informativ post @Superlite... En liten kommentar bare... Etter 7750-kurs vi var på i mai sa vel Ødegaard at HP1300 hadde tatt over for D5. At den hadde bedre egenskaper. Jeg har (som deg, hvis jeg ser riktig på bildet) begge to, men har gått over til mer og mer å bruke HP1300. Nå skrur jeg i praksis ikke på lommeur grunnet mer enn nok å gjøre mot armbåndsur.



IMG_0853_zps9607e6dc.jpg


Jopp @Greg, sitter med en flaske HP 1300. Hvorfor jeg ikke la ut den er pga av prisen, men også hva som trengs om man bare skal investere i noen oljer i starten av karrieren. D5 og HP1300 gjør den samme jobben. D5 er mineralisk og HP er syntetisk. HP har jo da bedere egenskaper. Men skal man skru på noen eldre Omegar, Certina etc så syntes jeg D5 holder lenge:)
 
Redigert av en moderator: