Ok og oppgradere en eldre Rolex?

Medlem
17. des. 2015
Innlegg
46
Sted
Ski
Hei,
Som nybegynner på TS så drister jeg meg frempå men noen spørsmål, usikker på om dette er riktig kategori men siden det omhandler en Rolex så legger jeg den her.

Jeg har en Submariner som jeg fikk i 1980 (ny), jeg har brukt klokken hver dag siden det, den har vært dypt og høyt og jeg tar den bare av når jeg skal trene, da er det pulsklokke som gjelder.
Nå begynner klokken å se godt brukt ut etter alle disse årene, bezel er ganske blass i fargen, lenke kunne vært strammere og har naturlig endel riper osv. I tillegg hadde jeg et lyst øyeblikk for en 20-25 år siden (ironi!) mente at det var en lur ide å risse inn navn på baklokket, dette er nesten slitt bort nå men jeg vurderer å bytte baklokk også.
Spørsmålet er: hva syntes folket, ødelegger jeg en orginal klokke ved å bytte ut deler eller er det ok?
Det er uansett ikke aktuelt å selge eller bytte klokken, den blir i familien.
Prøver å legge inn et bilde også:


L1000757_zpslahow81a.jpg
 
Nydelig klokke:) Med tanke på gjensalg og verdi er det ikke gunstig å bytte ut originale deler. Men som du sier så skal du verken selge den eller bytte den ut, så hvis du ønsker å gjøre det med din klokke, er det jo ingen dum idé å restaurere den. Om ikke annet kan du jo ta vare på delene som evt skal byttes, slik at du har de tilgjengelig dersom det skulle vært aktuelt å solgt den senere.
Jeg ville ikke gjort noe med den om det var min klokke;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Ta en lett service på urverket og la klokken være urørt. Hvis lenken begynner å bli sliten kan du eventuellt få denne restaurert, dette gjør ingenting for verdien av uret. Fin gammel submariner, det er sånn en hverdagsbeater skal se ut.
Tom
 
Ta en lett service på urverket og la klokken være urørt. Hvis lenken begynner å bli sliten kan du eventuellt få denne restaurert, dette gjør ingenting for verdien av uret. Fin gammel submariner, det er sånn en hverdagsbeater skal se ut.
Tom

+ 1 Jeg hadde ikke giddet å gjøre noe mer enn å restaurere lenka eventuelt kjøpe ny.
Det er innafor på disse, men ikke noe mer ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Hør på Tom. Fasit i mine øyne:) Om du velger å gjøre noe mer må du for all del ta vare på delene(streng beskjed til urmaker om å få tilbake alt) da det nok er stor sannsynlighet for at du vil ha den tilbake i original stand. Plexiglasset kan vel også poleres litt uten at det har innvirkning på verdi.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Flott, takker for svar, de var i tråd med min egen opfatning. Dersom det skulle bli aktuelt å bytte deler så skal jeg ta vare på gamle deler ja. En liten service skal den få da. Jeg får heller se meg om etter en klokke til dersom jeg vil ha noe som ser 'nyere' ut, har jo blitt bitt av basillen og det er jo så mye fint der ute.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: uret og Gubben11
Flott klokke. Bra du beholder den som den er.

Av ren nysgjerrighet, hvor mange ganger har du hatt den på service siden den var ny?
 
Redigert:
Jeg har hatt den inne hos Bjerke en eller to ganger på disse årene, den bare går og går. Jeg har definitivt ikke vært veldig forsiktig med denne.
@Guran du har en flott 1680 original, for all del la den være original. Det er svært sjelden å finne helt originale gamle submarinere og denne har allerede en betydelig samlerverdi. Den dagen du får Bjerke til å polere kassen eller skifte bezelinsert / visere er dette kun en klokke med bruksverdi. Jeg håper du fortsetter å bruke klokken som den er - til nød kan du jo kjøpe deg noe annet å bytte på med. Verdimessig vil denne være nokså lik en 2-3 år gammel submariner nå, om noen få år vil jeg tro den er verd mer enn en ny. JM2C.
Tom
 
Gleder meg til mine klokker også ser sånn ut.:)
For guds skyld, hold den slik den er.
 
Takker for alle svar folkens. Jeg lover å beholde klokken orginal, bare en service slik at den kan fortsette å gå i mange år til. Jeg har fremdeles sertifikatet til klokken men boksen har nok gått tapt er jeg redd.
Har prøvd meg på noen flere bilder, ikke så veldig bra kvalitet er jeg redd.



 
Det var et unisont svar herfra, men jeg er også enig i at det beste er å beholde en slik klassiker, sjelden klassiker, i original stand. Det er ikke ofte slike finnes. Delebytte eller polering vil redusere verdien!

Rolex skal være lite villige til å levere ut deler som byttes ut. Disse går litt for ofte til fake-produsenter, hevdes det.

Dersom du ønsker en som er freshere i farven, så kjøper du heller en til!

Ta godt vare på denne skatten. Selv har jeg min gamle konfirmasjonsklokke. Den brukers ikke så mye lenger, men er en kjær klokke.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11