Nytt VS Gammelt

Medlem
1. mai 2011
Innlegg
231
Jeg så lærte her om dagen at vintage klokker ikke er så vanntette.


Hvordan er det ellers med vintage klokkers kvalitet?
Tåler de like mye juling som dagens klokker?
Med keramiske bezeler og UV-beskyttende glass, vil det i fremtiden komme patina på dagens klokker/Rolex?
Er de like presise som dagens klokker? Eller vil en billig Seiko i dag kunne overgå en gammel sveitser?

Jeg tar av klokken for å spare den når jeg graver i hagen.
Når tar du av klokken? Foruten søvn og bading..
 
Jeg så lærte her om dagen at vintage klokker ikke er så vanntette.


Hvordan er det ellers med vintage klokkers kvalitet?
Tåler de like mye juling som dagens klokker?
Med keramiske bezeler og UV-beskyttende glass, vil det i fremtiden komme patina på dagens klokker/Rolex?
Er de like presise som dagens klokker? Eller vil en billig Seiko i dag kunne overgå en gammel sveitser?

Vintage + vann er dårlig kombo, i hvert fall uten testing hos urmaker og eventuellt skift av oringer (noen menar at vintage ur uansett behandling og stand ikke skal utsettes for vann, men atter noen har godhistorier om vintage dykkere som vært med ned i Marianergraven ... det finnes mildt sagt to leir)

Presisjonen går vel i stort sett i rekkefølgen: Quartz - Mekaniske - Vintage.
Hvor du har variasjoner som ultrapresise quartz, tourbillion og co-axiala mekaniska ur og vintage.

Julingen faller litt i samme rekkefølge. Igjen, vintageklokker tåler bruk

Selv veldig spent på om moderne ur får patina,
har lagt ut mine dykkere på verandaen i solsteika nå i mai inntil flere dager uten å få tropical dials eller cremefarvet lume :)


Ps. håper ikke fjamseriet dro av gårde for langt her :)
 
Jeg tar av klokken for å spare den når jeg graver i hagen.
Når tar du av klokken? Foruten søvn og bading..
Hva da "foruten søvn og bading" ;)
Nå er vel strengt tatt hele klokkeparken min fra denne siden 2000 og 80% "Water Resist 200m"

Ps. presise eller ikke, jeg tror mye av sjarmen med vintage er at alt ikke er helt tiptopp shiny og flawless - presisjon inregnet. Trenger du virkelig å vite hva klokka er på sekundet så har du jo mobilen!
 
Jeg tror ikke dagens klokker er noe "bedre" enn gamle klokker. Kanskje mer vanntette, men solide? Nei.
 
Vintageklokker bruker jeg kun spesielle anledninger. Altså ingen hard bruk, men så har jeg heller ingen vintage-beater type Sub, Seamaster el.l.

De klokkene jeg bruker til daglig brukes til alt. Graving i hagen er intet unntak. Ei heller verkstedarbeid, grøftegraving, bading eller annet.

Seamaster 2254.50 kan vel kalles en moderne klokke. Min fra 2006 bærer ikke preg av aldring, men så tror jeg heller ikke at den har vært mye brukt før jeg kjøpte den i fjor. I fjor høst traff jeg en gresk urmaker som hadde samme klokke. Denne hadde vært i daglig bruk i ca 10 år og indeksene på den hadde en tydelig gulaktig farge. Dermed kan vi vel fastslå at dagens klokker også aldres gjennom år med daglig bruk.
 
Presisjonen går vel i stort sett i rekkefølgen: Quartz - Mekaniske - Vintage.
Hvor du har variasjoner som ultrapresise quartz, tourbillion og co-axiala mekaniska ur og vintage.

Tja den var nå litt urettferdig synes jeg. En flust med produsenter som laget bedre urverk for 50 år siden en mange andre lager nye idag. Produksjonsår er ikke alt. Vedlikehold er vel så viktig. Man kan vel til og med bli filosofiske å si at mekanisk er vintage i en verden som ellers drives av strøm.
 
Tja den var nå litt urettferdig synes jeg. En flust med produsenter som laget bedre urverk for 50 år siden en mange andre lager nye idag. Produksjonsår er ikke alt. Vedlikehold er vel så viktig
Produksjonsår er ikke alt nei, men det må jo være riktig å si at selv noe så bakstreberskt som mekaniske urverk faktisk sett en del utvikling de siste 50 år.
Plukker du ti tilfeldige high-end urverk som er født i 60-åra (eller 70-, 80- for den del) og sammenligner hvor nøyaktig de går mot ti tilfeldige urverk av idag så mener jeg de nye kommer til å være mer nøyaktige.
(Men igjen, er nøyaktighet alt så er jo quartz saken). Uansett hvor godt vedlikeholdt de er.

Noe som vel utviklingen rundt COSC-standarden (anno 1973) viser og at det dukker opp forslag på å bytte den med andre målinger som for eksempel http://www.fleurier-quality.com / http://www.fleurier-quality.com/fleuritest.html