Nytt TS-medlem trenger Omega-hjelp: vintage Speedmaster

Medlem
16. nov. 2012
Hei

Dette er mitt første innlegg på Tidssonen, men jeg har vaket litt på siden en stund for inspirasjon til en spirende interesse for armbåndsur. Det første jeg kjøpte var en Hamilton, inspirert av diverse tråder her inne:

Hamilton-Khaki-Pilot-46mm-H64785835_3.jpg

Nå vurderer jeg en søttitallsspeedmaster, men er usikker på hvorvidt den er ekte eller ei. Så om noen her inne har lyst til å synse kvalifisert rundt bilder (samt verdien på et ur som dette), hadde det blitt satt stor pris på:

$T2eC16VHJH8E9qSEWJTVBQ3jHtQ,Iw~~60_57.JPG

$T2eC16NHJG8E9nyfmZEEBQ3jHWpEp!~~60_57.JPG

$T2eC16ZHJH8E9qSEWy20BQ3jHdfM8g~~60_57.JPG

Gratulerer med en fin Hamilton og velkommen til forumet.

Nå er jeg ingen Omegaekspert, men det bildet av urverket fikk alle mine alarmklokker til å ringe samtidig.

Det er mye mulig jeg tar feil, men jeg har aldri før sett en Omega med verkdeler lagd av plast. Rotoren med den universalløsningen (det avlange sporet som gjør at rotoren passer flere kasser) har jeg heller aldri sett. Dette er nok i beste fall en franken. Altså, en klokke hvor kassen er utgangspunket også er det samlet deler fra andre klokker for å bygge sammen en komplett klokke. Jeg ville holdt meg unna denne.

Verket er et cal 1045 og ser legit ut i mine øyne. Ihvertfall når jeg sammenligner det med bilder på C Maddox sine sider.

Nå er jeg ingen Omegaekspert, men det bildet av urverket fikk alle mine alarmklokker til å ringe samtidig.

Det er mye mulig jeg tar feil, men jeg har aldri før sett en Omega med verkdeler lagd av plast. Rotoren med den universalløsningen (det avlange sporet som gjør at rotoren passer flere kasser) har jeg heller aldri sett. Dette er nok i beste fall en franken. Altså, en klokke hvor kassen er utgangspunket også er det samlet deler fra andre klokker for å bygge sammen en komplett klokke. Jeg ville holdt meg unna denne.

Der bekreftet du hva jeg selv reagerte på. Men i og med at jeg egentlig "ikke har peiling" (ennå) så tenkte jeg det var best å spørre (mange andre store kvalitetsfabrikanter - om ikke innen urverk - gjorde jo mye rart med plastikk på søttitallet). Mange takk for hjelpen!

Verket er et cal 1045 og ser legit ut i mine øyne. Ihvertfall når jeg sammenligner det med bilder på C Maddox sine sider.

Mange takk for svar. Når du sier C Maddox, hva er det (den som ikke spør, lærer aldri)? Jeg forsøkte å søke opp samtlige nummer i vintagedatabasen til Omega, men uten å få treff. Jeg får imidlertid aldri treff, så det er mulig jeg gjør noe feil?

Mange takk for svar. Når du sier C Maddox, hva er det (den som ikke spør, lærer aldri)? Jeg forsøkte å søke opp samtlige nummer i vintagedatabasen til Omega, men uten å få treff. Jeg får imidlertid aldri treff, så det er mulig jeg gjør noe feil?

Hvis du googler omega cal 1045 finner du diverse treff. Bla fra Chuck Maddox sine sider, Mr. Maddox var en av verdens fremste Omega spesialister og samler. Når det gjelder klokken du refererer til har jeg lite info utover dette.
Men personlig har jeg mere sans for de litt eldre manuelle Speedmasterene:)

åjoda, omega speedmaster måneklokka ref: 3750.50 har en liten plast den i seg, som du tydelig er da man åpner baklokket, mens andre speedmaster med see through caseback og samme urverket har de byttet du denne plastdelen. :eek: omega skriver at det er best og ha en plast del i urverket, men i see through versjoner ofrer de dette for det estetiske.

Man takker for alle innspill. Hyggelig av dere. Konklusjonen er altså: Sannsynligvis ekte, men ingenting å plassere øverst på ønskelisten. Likevel verdt å investere i, til rett pris. Vi får - med andre ord - se hva det blir til...

Dette er en Mk. V ("TV-versjonen"), ref. 176.0014 med (det jeg antar) er en replacement-lenke. Ser også ut som en ment for det spanske markedet, da den viser søndag som "dom(ingo)". Sitter selgeren i Latin-Amerika ville jeg vært forsiktig.

Noen mener at dette er det beste automatiske kronografkaliberet Omega lagde på 70-tallet. Andre mener det er noe møkk. Jeg har konkludert med at det avhenger av hvem du spør. :)

Når det gjelder Omega sin vintage db er den langt fra komplett noe denne referansen eksemplifiserer.

Lykke til i jakten!

Dette er en Mk. V ("TV-versjonen"), ref. 176.0014 med (det jeg antar) er en replacement-lenke. Ser også ut som en ment for det spanske markedet, da den viser søndag som "dom(ingo)". Sitter selgeren i Latin-Amerika ville jeg vært forsiktig.

Noen mener at dette er det beste automatiske kronografkaliberet Omega lagde på 70-tallet. Andre mener det er noe møkk. Jeg har konkludert med at det avhenger av hvem du spør. :)

Når det gjelder Omega sin vintage db er den langt fra komplett noe denne referansen eksemplifiserer.

Lykke til i jakten!

Beste automatiske Omega på 70 tallet og "møkk" utelukker ikke hverandre :)

Beste automatiske Omega på 70 tallet og "møkk" utelukker ikke hverandre :)

Ja, som sagt: Det kom an på hvem du spør... :p Selv er jeg ei kaliber 321-hore... :cool:

Litt alvorlig: Skulle jeg kjøpt noe i 1000-serien, hadde jeg gått for en 1040 eller kanskje en 1041 (COSC-sertifisert finnes bare i Omega 125-varianten). Disse er både bra og historisk interessante. En 176.004 med et kal. 1040 går f.eks. ploprof en høy gang, IMHO.

Redigert:
Kan lite om denne typen speedmaster, men i forhold til måneklokka følger litt info.

For å avklare det med plastbiten i "måne" speedmastern
Omega cal 321 urverket som satt i "pre moon" klokka frem til 1968 har ingen plastkomponenter i seg. I 1968 kom cal 861 urverket fortsatt uten plastikk. Urverket i den versonen med innsyn cal 863 er mer dekorert.

Fra 1996 ble det gjort noen forandringer i urverket, det ble lagt til en "jewel" og en del av cal 861 urverket ble byttet fra stål til mer slitesterkt og selvsmørende kompositt. Urverket ble døpt om fra cal 861 til cal 1861.

Likeledes ble innsynsversjonen omdøpt til cal 1863. Men her ville ikke omega ha noe ennet en stål og er følgelig fortsatt uten.

Utfyllende info her:
Speedmaster Moonwatch Movements: Background Information...

Siste fase av hobbyen er at jeg har begynt å drømme litt om en vintage Speedmaster.

Da kom det opp et spørsmål. Er mest fristet av cal 321, men cal 821 er også et alternativ.

Hvordan er det med deletingang for cal 321? Og er det betydelig dyrere med en service av cal 321 enn cal 821? Hvor mye må man eventuelt regne med for service av cal 321?

Vil jo kunne bruke uret, og med det følger jo også en fare for at uret trenger litt reparasjon eller pleie.

Siste fase av hobbyen er at jeg har begynt å drømme litt om en vintage Speedmaster.

Da kom det opp et spørsmål. Er mest fristet av cal 321, men cal 821 er også et alternativ.

Hvordan er det med deletingang for cal 321? Og er det betydelig dyrere med en service av cal 321 enn cal 821? Hvor mye må man eventuelt regne med for service av cal 321?

Vil jo kunne bruke uret, og med det følger jo også en fare for at uret trenger litt reparasjon eller pleie.

Antar du mener 861 og ikke 821.

Deletilgangen skal være bra for begge kalibre, men her er det urmakerne som må vurdere. Det koster ikke mer å få service på den ene eller andre. Regn med ca. 4-6.000 for en full-service.

Videre: Bruk klokka, klokker som ikke blir brukt blir lei seg. :) Også dette med vintage da. Ei vintage-klokke tåler vann dvs. regn og håndvask. Bare ikke få den helt under. Skulle du ønske å bade med en Speedy, kan den selvsagt trykktestes med nye pakninger osv. Da har du ei vanntett klokke. Men mitt råd er uansett ikke å bade eller dusje med den.

Ang. service-intervall så har jeg hatt begge kalibre noen år nå. Med vekselsbruk burde du i alle fall la det gå 4-6 år mellom hver service. Men da bør du sikre deg at du får et urverk som i utgangspunktet er i over middel stand. Pass på å få bilde av verket, skulle du vurdere kjøp.

Redigert:
Antar du mener 861 og ikke 821.

Deletilgangen skal være bra for begge kalibre, men her er det urmakerne som må vurdere. Det koster ikke mer å få service på den ene eller andre. Regn med ca. 4-6.000 for en full-service.
Du antar korrekt. Takk for info om service og deletilgangen. En cal 321 Speedy er høyaktuelt når klokkekontoen ikke er like skrapt som nå.