Nytt Panerai - 40 eller 44?

Medlem
3. aug. 2009
Innlegg
2.887
Sted
Planet Earth
Heisann!

Formoder det er meninger om det, og siden jeg er like i nærheten av kjøp av mitt første Panerai, sveiper jeg innom her før endelig valg tas. Har nemlig sett meg ut en vakker 00310.
Den er dog 40 mm.
Har også skjønt at den virkelige "hardcore" Panerai er 44. Og, med tanke på valg av design, er det jo flere som har Chronograph-varianten av 44mm-versjonene.

Men det er vel slik at håndstørrelse og personlig smak bør være avgjørende. Eller hva sier dere? Noen gode råd på veien?
 
40 mm er perfekt - om du er kvinne :D

Må si jeg er stoooor fan av 44 mm paneraier og for egen del hadde det vært helt utenkelig med 40 mm. Men dette kommer jo i bunn og grunn an på tykkelse på armer/håndledd, samt bruksområde og egne preferanser. Det eneste "rådet" jeg kan komme med er vel at 44 mm holder seg mye bedre i pris enn 40 mm´erne. Så om du noen gang skulle velge å gi slipp på den, så burde du nok velge den største. Det finnes forresten noen veldig snasne 42 mm radiomir-versjoner om du skal gå for det midt imellom.
 
Har kikket på et par av 40mm selv grunnet jentehåndleddene mine :oops:
Synes de var veldig fine og de passet håndleddet mye bedre enn 44mm, men en Panerai ER 44mm. Den er og skal være en stor klokke. Det er ikke en klokke for folk som meg. Vannvittig irriterende :evil: Men en kan ikke få alt her i livet.
Personlig synes jeg det ser dumt ut når en person med spinkle armer/håndledd går med en altfor stor klokke (type U boat, Panerai) som stikker langt utenfor håndleddene.
Men det er jo du som skal gå med den, og det er du som skal være fornøyd med den. Liker du 40mm så gi jernet.
 
Jeg trodde at 40mm vill være for meg, siden jeg har (og trives med) klokker fra 38 - 42mm.
Men det er 44mm som er greia, gitt. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle bli om vendt, men slik gikk det.

Anbefaler deg å prøve 44 selv om du tror det blir litt stort :D
 
Bullit skrev:
Personlig synes jeg det ser dumt ut når en person med spinkle armer/håndledd går med en altfor stor klokke (type U boat, Panerai) som stikker langt utenfor håndleddene.

Helt enig. Skulle jeg feste en 44 mm Panerai rundt mitt stilkete håndledd ville det sett ut som et jernbaneur på en flaggstang. Jeg har forlengst innsett at noen av mine favorittur simpelthen ikke passer til meg. Så får jeg heller glede meg over at jeg kan bruke leggløse bukser og smale skjorter uten å se ut som en dårlig stappet pølse. Alt passer ikke på alle.

TS: Glem ikke at 40 mm også er en stor klokke - i årmbåndsurets historie er det relativt få modeller som er større. Det er grunner til at størrelsen på ur, med unntak for en periode på syttitallet og de siste år, har holdt seg nokså konstant. Selv på et normalt herrehåndledd gjør en 40 mm Panerai mye av seg, og 44mm bør etter min mening kun brukes av menn hvis underarmer gir assosiasjoner til tømmerhogst. På dem ser det til gjengjeld riktig bra ut.

Når klokkedesignerne en dag kommer ut av sin formmessige blindvei og finner ut at veggur gjør seg best på veggen, vil en del av dagens monsterur se like daterte og komiske ut som finner på biler. Tror jeg, muligens noe farget av egne ønsker om flere ur i min størrelse.

Når det er sagt, er jeg faktisk enig i at en Panerai godt kan være 44mm. Dykkerurs størrelse har tross alt viss begrunnelse. Men det forutsetter som sagt at man har fysikk til å bære det.

(Og det forutsetter etter min mening også at man ikke bruker dresskjorter til hverdags. Å gå med en gigantisk klokke som ikke passer under skjortemansjetten, og gjerne nedenfor dressjakken også, er omtrent like stilig som å beholde navnelappen på dressermet. Men den diskusjonen hører kanskje ikke inn her :) )
 
Enig med alle over. Skal det være så skal det være; og da må det bli 44mm. Å kjøpe liten panerai er som å kjøpe Lexus hybrid SUV - du tror du har skjønt det, men du har ikke skjønt en dritt. :mrgreen:
 
Jeg synes man kan ha 44mm selv om man ikke har store håndledd (klokka ser bare ennå større ut og store klokker er bra for tiden).

Som eksempel kan jeg nevne at en kamerat (som sier han har tynne håndledd) kom og viste meg sin nye Tag Heuer (39mm) for deretter å vise meg en "fæl fake" av en 44mm Panerai dagen etter. Tag Heueren hans var veldig fin, men jeg syntes allikevel at den fæle faken av en Panerai var ennå flottere på ham.

Jeg er enig med Risti4life i at 40mm er perfekt for damer.

44mm er stort for en klokke og den vil føles stor og tung om du ikke er vant til slike størrelser, dette har med egne erfaringer å gjøre, men dersom du får brukt en 44mm så venner du deg fort til størrelsen. Jeg våger å påstå at ingen Paneristier vil tenke at du (som mann) burde ha valgt en mindre klokke.


mvh
 
Det som er fint med kassa på min PAM 111 er at den har korte lugs, dermed sitter den mer naturlig på mitt (tynne) håndledd enn mange 42mm ur med lengre lugs. Prøv dem på :)
 
Hmmm....
Jeg ser jeg absolutt er kommet til riktig sted med hensyn til de gode råd og innspill. Uten at dette gjør valget noe enklere. :?

Må sies jeg sliter litt med denne. Egentlig.
Var to ganger i Nederland og prøvde en 40mm. Begge selgere/sjapper anbefalte meg 40 som "my perfect fit".
(Og kun her i Norge - som tilfeldigvis bare hadde 44mm inne - mente man det var ok med 44.... :eek: )

Men joda, jeg ser tegningen;
- blant den harde Paneristi-kjerne er det muligvis utelukkende 44mm som er "ekte vare". 8)
Dog, mon tro om jeg ikke lar passform til egen hånd og den gode følelse bli avgjørende for akkurat dette kjøpet. Likevel.

Men jeg lar det gå noen dager til før jeg avgjør saken. Har enda tid. Og den PAM 00310 er jo utelukkende å få i 40mm.....
Så da så....

:roll:
 
Moore skrev:
Var to ganger i Nederland og prøvde en 40mm. Begge selgere/sjapper anbefalte meg 40 som "my perfect fit".
(Og kun her i Norge - som tilfeldigvis bare hadde 44mm inne - mente man det var ok med 44.... :eek: )

Men joda, jeg ser tegningen;
- blant den harde Paneristi-kjerne er det muligvis utelukkende 44mm som er "ekte vare". 8)
Dog, mon tro om jeg ikke lar passform til egen hånd og den gode følelse bli avgjørende for akkurat dette kjøpet. Likevel.

:roll:

PAM310 er et bra valg, men om du vil sammenligne en 40mm :cry: og en 44mm :) en gang til, så er dette mulig hos Bjerke, da de pr 040809 kl 1300 hadde begge størrelsene inne. Siden du både skal betale og ha en PAM, er det nok du som bør ta den endelige avgjørelsen. Her i forumet er det mange meninger som fort kan forvirre.... ;)
Lykke til !
 
Moore skrev:
Men joda, jeg ser tegningen;
- blant den harde Paneristi-kjerne er det muligvis utelukkende 44mm som er "ekte vare". 8)
Dog, mon tro om jeg ikke lar passform til egen hånd og den gode følelse bli avgjørende for akkurat dette kjøpet. Likevel.

Jeg tilhører ikke den harde Paneristi-kjerne, er kun hang around ( ;) ), og jeg har som deg seriøst vurdert 40mm Panerai. Lenge og vel. Om noen for to år siden sa at jeg skulle kjøpe en 44mm klokke hadde jeg nektet. Inntil jeg prøvde dem på over en viss tid. Lånte ur på møter med Paneristi-gjengen og i butikker over hele verden. Panerai passer meg best i 44mm.

Jeg stolte ikke på noe annet enn passform og følelse, og det bør selvsagt du også gjøre. Men ikke anta at størrelsen som passer deg best i andre ur og er best for Panerai.

Lykke til! :D :D :D