Nyttår i Roma

Medlem
7. jan. 2012
Innlegg
108
Sted
Oslo
Hei alle sammen!
Jeg reiser til Roma sammen med kjæresten nå om et par dager, og blir der over nyttår. Noen her inne som har tips til ting å se, restauranter å besøke, eller generelle tips til hvordan å best oppleve Roma på fem dager?
P. S: Ingen av oss hsr vært der før.
 
Det meste som du finner anbefalt i ulike guide-bøker for Roma er en opplevelse.
Noe helt unikt derimot er å sikre et måltid her:
https://www.tripadvisor.com/ShowUse...e_Santa_Cristina_al_Quirinale-Rome_Lazio.html

Edit. Regner med at du allerede har et hotel booket, hvis ikke så har jeg et hotel som er litt «hard to get», men som opprinnelig var leiligheten til den 14th paven i Roma som jeg eventuelt kan gi deg info om.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
Det meste som du finner anbefalt i ulike guide-bøker for Roma er en opplevelse.
Noe helt unikt derimot er å sikre et måltid her:
https://www.tripadvisor.com/ShowUse...e_Santa_Cristina_al_Quirinale-Rome_Lazio.html

Edit. Regner med at du allerede har et hotel booket, hvis ikke så har jeg et hotel som er litt «hard to get», men som opprinnelig var leiligheten til den 14th paven i Roma som jeg eventuelt kan gi deg info om.

Tusen takk for tips! Jeg har som du selv sier allerede booket hotell, men hører gjerne mer om denne pave-leiligheten! Brått blir det en tur til på et senere tidspunkt, og da er det jo kult å ha en spesiell løsning på overnatting
 
Vi var litt over døgnet i Roma for et på år siden. Det ble kort, men fikk utnyttet tiden. På hotellene har de kartblad i A3-format liggende. Her er det merket av flere severdigheter. Denne er et godt sted å begynne. Colosseum var flott. Selvfølgelig var det et par fine forretninger (fikk en fin IWC bok på italiensk).

8
 
Mitt beste råd er å ta det rolig. Det er alt for mye å se i Roma, til at man rekker det på en weekend. Velg én, maks to serverdigheter per dag, legg inn rikelig med tid til lunsj og middag, og nyt stemningen.

Hvis dere liker kunst, er det mye å se i tillegg til de åpenbare severdighetene, men bestill billetter på forhånd. Spesielt til Colosseum, Det Sixtinske kapellet m. fl.

Noe tips til bra spisesteder i sentrum:

Prøv Armando al Pantheon (husk å bestille på forhånd) som ligger rundt hjørnet når du går fra Di Rienzo ved Pantheon.

Også denne: La Rosetta, Via della Rosetta, 8/9, enda nærmere Pantheon. Og hvis du tar en taxi i 10 min: Il Convivio Troiani Vicolo dei Soldati, 31, får du en fin spasertur hjem.

Et par til, Fortunato al Pantheon, klassisk italiensk med meget god vinkjeller (det meste på glass). Antico Arco, Piazzale Aurelio 7 ved bymuren. Kritikerrost romersk gourmetmat til hyggelige priser.

Iskrem hos Giolitti bak Pantheon, trestjernes hos Agata e Romeo i Via Carlo Alberto 45, Al Ristoro degli Angeli i Via Luigi Orlando, Enoteca Capranica på Piazza Capranica 99.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og g-s