Nye klokker som selges ubrukt?

Medlem
25. jan. 2016
Innlegg
17
Sted
SORTLAND
Jeg er ny her inne og i "klokkeverdenen" generelt. Det er en ting som jeg stusser på som jeg håper forumet kan forklare meg:

Hvorfor selger folk klokker til 50-100K som de nettopp har kjøpt (alt fra to uker til 3-4 måneder gamle) uten at de har brukt klokka? Er det for å kunne krysse av på lista at de har eid akkurat den klokka? Var den ikke så bra som man trodde? Eller spekuleres det i det slik at man selger den for pittelitt mer enn man kjøpte den for?
 
Flere klokker blir nok også kjøpt i Norge, eksportert ut = moms tilbake. For at klokken så blir smuglet inn i Norge igjen og klokken blir solgt som "norskkjøpt klokke" til premium pris med alt av papirer som forventes.
 
  • Liker
Reaksjoner: OEJ
Det er jo det perfekte lovbrudd. Skulle du bli stoppet med klokken på armen inn i Norge så har du jo kvittering på at den er kjøpt i Norge. Naivt å tro at dette ikke blir gjort systematisk i dag.
 
Nope, du betaler moms i Norge når du kjøper klokken. Momsen får du først tilbake enten på Gardermoen eller en annen grenseovergang. Altså har du de samme papirene på klokken som om den ikke blir eksportert.

Tror heller ikke kvitteringen blir stemplet "moms tilbakebetalt", om så er tilfelle er det bare å ta en kopi før du kommer til Gardermoen.
 
  • Liker
Reaksjoner: thue
Momsen blir jo først betalt. Mao vanlig kvittering, for deretter å bli momsrefundert ved passering av tollen ved utenlandsreise.

De kommer ikke frem på vanlig kjøpskvittering at klokken har refundert moms.
 
Det er nok ikke så enkelt – i hvert fall ikke hvis du selv er kjøper originalt, og så tar med deg klokken tilbake til Norge. Tollvesenet har tilgang til opplysninger rapportert fra «refusjonsselskapene», og blir du stoppet er det enkelt å se at det er søkt om momsrefusjon på et gitt beløp i ditt navn.

For øvrig må du være bosatt utenfor Norge, Sverige, Danmark eller Finland for å få refusjon – og de fleste av oss bor vel fortsatt i Norge....

Men, at der er flere klokker som kjøpes på «eksport» i Norge – og deretter kommer tilbake til Norge etter kort tid, det er nok riktig.
 
Er man bosatt på Svalbard eller i utlandet (utenfor Skandinavia) og kan kjøpe på utførsel blir det som nevnt over plikt til å betale mva om gjenstanden tas inn igjen i Norge. Det gjelder imidlertid ikke om man har bodd ute i minst ett år og gjenstanden er brukt - da kan man lovlig ta den inn til landet som flyttegods.
 
Men man må jo momse klokken inn i det landet man tar den inn til og da vil jo mye av vinninga gå opp i spinninga. Litt avhengig av mva satsen i landet man tar den inn til selvfølgelig. Kjøper man noe på eksport i utlandet og tar den inn til Norge må man jo momse. (Førøvrig kjenner jeg ikke godt til mva reglene rundt omkring i andre land)
 
Men man må jo momse klokken inn i det landet man tar den inn til og da vil jo mye av vinninga gå opp i spinninga. Litt avhengig av mva satsen i landet man tar den inn til selvfølgelig. Kjøper man noe på eksport i utlandet og tar den inn til Norge må man jo momse. (Førøvrig kjenner jeg ikke godt til mva reglene rundt omkring i andre land)

Akkurat det jeg tenkte på også. Men mulig at de først smugler den inn i et annet land for å få tilbake MVA, og deretter inn i Norge igjen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Dette kan sikkert være tilfelle ved enkelte salg, men det blir for drøyt å dra en parallell til alle som selger ganske nye ur. Hvorfor enkelte gjør det er for meg også en gåte, men kan vel tenkes at det i gitte tilfeller ikke gir god nok følelse å ha klokken over tid selv om man har drømt om den i lengre tid før kjøpet. Det er kun etter noe tids bruk at man ser om uret er riktig for deg eller ikke.

Noen har vel sikkert også godt med penger og tenker ikke så mye på tapet de drar på seg ved et salg etter kort tid?
 
Forstår skepsisen. Til info: For min egen del prøver jeg å selge en bnib nå. Det var ikke planen, men et resultat av at jeg kjøpte klokke litt på impuls da den hadde ligget å gnagd litt i båkhodet en stund. Har et par kollegaer også som var veldig fornøyde. Speedmaster tråden på TS er jo også ganske smittsom. Problemet for meg var at størrelsen ikke var innenfor det jeg er komfortabel med. Jeg liker rett og slett mindre klokker. Klokken jeg selger har aldri vært momset ut av landet eller gjort noe med. Kjøpt i Norge med norsk mva, kjøpslov etc. Jeg har også 25 dager igjen av bytteretten og kan bytte til alt Protid leverer, men jeg ønsker salg rett og slett for å få pengene tilbake, fordi jeg ikke har noen andre klokkeplaner for øyeblikket. Hvis noen er ute etter klokke innenfor det Protid leverer til ca samme pris kan jeg bytte meg til den og vi kan gjøre en avtale om pris.