Nybegynner skal kjøpe klokke, setter pris på innspill

Medlem
8. des. 2016
Innlegg
37
Sted
Oslo
Hei,

Her kommer nok et «jeg skal kjøpe meg klokke og setter pris på innspill»-innlegg, men jeg forstår at slike innlegg ønskes velkomne her :).

Etter å ha gått uten klokke de siste 10 årene innså jeg plutselig for fire måneder siden at dette var helt riv ruskende galt, og at jeg måtte få på plass en klokke så snart som mulig. Lite visste jeg da at jeg skulle vekke min indre klokkofil og bli helt opphengt i klokker. Gjennom å bruke flere timer daglig til å se på klokker gikk jeg fra å se på klokker med enkelt klassisk utseende til rundt 1000 kroner i starten til å se på klokker til langt over hva budsjettet mitt tillater.

På toppen av dette fikk jeg en Certina Caimano quartz i bursdagsgave, den er fin den, men jeg ønsker meg en automatisk klokke og tenker levere den inn og betale mellomlegg. Jeg har utsatt «investeringsklokkene» til jeg er litt mer bemidlet ;) og har landet på at jeg skal kjøpe meg en automatisk klokke en plass mellom 5-7000.

Dette blir en hverdagsklokke, hvertfall frem til jeg får på plass flere.

Dilemmaet jeg nå dveler ved er følgende:

Levere inn Caimano-klokken, for så å kjøpe en powermatic 80-klokke, og da står valget mellom:

1. Tissot Chemin des Tourelles powermatic 80 (synes denne er fin, men også litt kjedelig og kald)

https://www.tissotwatches.com/en-gb/shop/tissot-chemin-des-tourelles-3-1-3-1-2-1.html

2. Certina DS – 1 Powermatic 80

Synes også denne er fin, men litt skeptisk til svart skive, denne kan potensielt også bli litt kjedelig.

http://www.certina.com/watch/ds-1-powermatic-801/C0298071605100

Det andre jeg vurderer er å prøve å få pengene tilbake for Caimano-klokken og putte alt i en vintage Omega:

Noe ala dette:

http://www.ebay.com/itm/CLASSIC-OME...298199?hash=item360df38957:g:u~EAAOSwVL1WE7~u

Jeg liker tanken på å kjøpe og bruke en vintage klokke, men jeg må innrømme at jeg synes det er litt «skummelt» å kjøpe vintage ettersom jeg er nybegynner på klokker. Det medfører at jeg har begrenset kunnskap på hva som er et godt kjøp, originalt og om de i det hele tatt vil funke til daglig bruk?



Så for å oppsummere:

Lar det seg gjøre å kjøpe en vintage klokke som funker like bra til daglig bruk eller krever det at man er heldig med kjøpet, villig til å sende klokken på service/ kunne utføre service selv?

Eller kan det være lurt å kjøpe en ny klokke til hverdagsbruk for så å fylle på med vintage-klokker ettersom kunnskapen og interessen øker?
 
Velkommen inn i denne interessen!

Det å bruke vintage klokke til daglig bruk er intet problem. For en stund tilbake brukte jeg selv et vintage Omega dressur fra 1950 til hverdags. Dog sendte jeg det til service før jeg begynte å bruke det da det hadde ligget lenge. Kjøper du fra en anerkjent forhandler som sjekker urverket (evt. server ved behov før salg), trenger du ikke tenkte på dette med det første.

Når det kommer til kjøp av vintage er nok det beste tipset å virkelig sette deg inn i modellene du er interessert i - spesielt når det kommer til vintage Omega. Her på forumet er det veldig kunnskapsrike folk som du kan spørre om råd før evt. kjøp.

Men, det er jo heller ingen dårlig ide å starte med et nytt ur for å deretter spe på samlingen med vintage.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Velkommen inn i denne interessen!

Det å bruke vintage klokke til daglig bruk er intet problem. For en stund tilbake brukte jeg selv et vintage Omega dressur fra 1950 til hverdags. Dog sendte jeg det til service før jeg begynte å bruke det da det hadde ligget lenge. Kjøper du fra en anerkjent forhandler som sjekker urverket (evt. server ved behov før salg), trenger du ikke tenkte på dette med det første.

Når det kommer til kjøp av vintage er nok det beste tipset å virkelig sette deg inn i modellene du er interessert i - spesielt når det kommer til vintage Omega. Her på forumet er det veldig kunnskapsrike folk som du kan spørre om råd før evt. kjøp.

Men, det er jo heller ingen dårlig ide å starte med et nytt ur for å deretter spe på samlingen med vintage.

Hei Nicolai og takk for det!

Flott å vite, det er jo noe eget ved å bruke et vintage ur. Det er kanskje vanskelig å svare på, men er det mulig å estimere hva en service kan komme på? Spørs vel helt på hva som må gjøres, men et aldri så litta "guestimat"?

Er enig i at jeg bør sette meg mer inn i typen Omega. Omega-delen her på forumet er kanskje en god plass å starte?:)

Hilsen Aleksander
 
Hei Nicolai og takk for det!

Flott å vite, det er jo noe eget ved å bruke et vintage ur. Det er kanskje vanskelig å svare på, men er det mulig å estimere hva en service kan komme på? Spørs vel helt på hva som må gjøres, men et aldri så litta "guestimat"?

Er enig i at jeg bør sette meg mer inn i typen Omega. Omega-delen her på forumet er kanskje en god plass å starte?:)

Hilsen Aleksander

En service her i Norge hos en anerkjent urmaker ligger vel på rundt 3-5k. Omega-delen av forumet er bra, men det er også veldig mye info på i vintage kategorien under klokkediskusjon. Om du har funnet noe du kan være interessert i å kjøpe er det bare å poste der, så regner jeg med at du får gode råd.
 
En service her i Norge hos en anerkjent urmaker ligger vel på rundt 3-5k. Omega-delen av forumet er bra, men det er også veldig mye info på i vintage kategorien under klokkediskusjon. Om du har funnet noe du kan være interessert i å kjøpe er det bare å poste der, så regner jeg med at du får gode råd.

Kjempe, takk for gode innspill :).

Hilsen Aleksander
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Vintage er spennende, men akk så mange farer også. Den største faren ved vintage Omega er nok redials og uoriginale kroner. Les deg litt opp på Omega dials slik at du ikke går i den fella. Disse urene kommer ofte fra det fjerne Østen, spesielt India og Hong-Kong. Ur derfra er også mer utsatt for fuktskader, så sjekk alltid urverket nøye på bildene hvis du skal handle derfra. Det greieste er nok å spørre her på forumet hvis du er i tvil eller trenger råd.

For øvrig vil jeg påstå at det er stor takhøyde her, og jeg har sjelden opplevd at noen irriterer seg over at liknende spørsmål dukker opp fra tid til annen. Dette i motsetning til andre fora hvor erfarne forumbrukere sitter og sutrer over akkurat dét.

For øvrig velkommen til galskapen. Nå er det ingen vei tilbake :D
 
Vintage er spennende, men akk så mange farer også. Den største faren ved vintage Omega er nok redials og uoriginale kroner. Les deg litt opp på Omega dials slik at du ikke går i den fella. Disse urene kommer ofte fra det fjerne Østen, spesielt India og Hong-Kong. Ur derfra er også mer utsatt for fuktskader, så sjekk alltid urverket nøye på bildene hvis du skal handle derfra. Det greieste er nok å spørre her på forumet hvis du er i tvil eller trenger råd.

For øvrig vil jeg påstå at det er stor takhøyde her, og jeg har sjelden opplevd at noen irriterer seg over at liknende spørsmål dukker opp fra tid til annen. Dette i motsetning til andre fora hvor erfarne forumbrukere sitter og sutrer over akkurat dét.

For øvrig velkommen til galskapen. Nå er det ingen vei tilbake :D

Hei og takk for gode tips KMK9000,

Er ikke så lenge siden jeg oppdaget dette forumet, og jeg må si at så langt synes jeg dere har skapt en veldig jovial og fin stemning her. Kudos til dere!

Benytter samtidig muligheten til å lodde stemningen rundt den powermatic -80 innmaten til swatch-gruppen, hva tenker dere om den? Mye "bang for your buck"?

Edit: Fant ut at det var en del tråder på powermatic fra før av, lurt å søke :rolleyes:

Hilsen Aleksander
 
Redigert:
Vintage kan være ei minefelt p bevege seg i, dersom man ikke vet hva man driver med. En gamme klokke kan helt fint klare seg som dagligur.

Jeg ville hørt med en seriøs urmaker som handler med denne typen klokker. Da vil de være servet og kontrollert. Da vet du at det du få er bra! Et godt alternativ er selvfølgelig også de vintage-entusiastene som er her på TS.

Hvis du ønsker nye så har jo Tissot, Seiko og en del Casio en del fine modeller.


8
 
Hvis du tenker på å kjøpe vintage Omega, anbefaler jeg å kjøpe av Dag Braanaas. Har selv kjøpt en vintage SM av han å er meget fornøyd.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Med et budsjett på 7k, så har du jo litt å spille på, selv om jeg er forbløffet over at ingen har sagt at budsjetter er til for å sprenges enda. :D

Vintage er, som mange har nevnt, et minefelt, men jakten er jo halve moroa. Innenfor budsjett, så kan du jo også vurdere om du skal gå for to klokker, eller kanskje til og med tre, for å få en følelse med hva som føles riktig. Før eller siden så ender du jo opp med en Rolex uansett. Ta for eksempel en titt på @Yallaboy sin Tissot Visodate, som gir deg vintage-look, men som allikevel er moderne: http://www.tidssonen.no/forum/threads/tissot-heritage-visodate-hvit-skive.41716/

Sper du på med en Seiko-dykker, som er obligatorisk på et eller annet tidspunkt, SKX007 eller 009, som du får for under 2.000 på CreationWatches.com, så har du fortsatt penger igjen til å leke litt med reimer og spare opp til noe mer spenstig etterhvert.

Uansett, velkommen til galskapen! For min del startet det med en Seiko Monster. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj og Yallaboy
Med et budsjett på 7k, så har du jo litt å spille på, selv om jeg er forbløffet over at ingen har sagt at budsjetter er til for å sprenges enda. :D

Vintage er, som mange har nevnt, et minefelt, men jakten er jo halve moroa. Innenfor budsjett, så kan du jo også vurdere om du skal gå for to klokker, eller kanskje til og med tre, for å få en følelse med hva som føles riktig. Før eller siden så ender du jo opp med en Rolex uansett. Ta for eksempel en titt på @Yallaboy sin Tissot Visodate, som gir deg vintage-look, men som allikevel er moderne: http://www.tidssonen.no/forum/threads/tissot-heritage-visodate-hvit-skive.41716/

Sper du på med en Seiko-dykker, som er obligatorisk på et eller annet tidspunkt, SKX007 eller 009, som du får for under 2.000 på CreationWatches.com, så har du fortsatt penger igjen til å leke litt med reimer og spare opp til noe mer spenstig etterhvert.

Uansett, velkommen til galskapen! For min del startet det med en Seiko Monster. :)
@couch9000 Jeg ville unngått det minefeltet som vintage er, til du får litt mer kunnskap, og heller fulgt det @frj sier her. Gå for den Tissoten, og da har du nok til en pen SKX007 eller 009, samt en slump til remmer.
Uansett, velkommen til galskapens boltreplass :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Takk for tips og råd alle sammen, og ikke minst hyggelige velkomstmeldinger. Fint å få bekreftet at det kan være lurt å være systematisk og tålmodig i tilnærmingen til vintage-klokker :).

@mr_frodo: Hvordan kommer man i kontakt med denne Dag Braanaas da?

@frj og @Preacher: Føler absolutt dere er inne på noe her, er jo utvilsomt en fordel å få i hus litt flere klokker samtidig :). Hvis jeg går for en Tissot Visodate så tror jeg nok jeg kjøper den i butikk, da jeg har den helt ubrukte klokken jeg fikk i gave som jeg kan levere tilbake. Må ta en nærmere titt på de der visodatene i butikken, har hengt meg litt opp i powermatic 80, men er vel strengt tatt ikke noe must med 80 timers reserve (?).

Når det gjelder Rolex, så stemmer nok det at det blir det etterhvert. I går satt jeg å tenkte på å begynne å spare nå og gi det til meg selv i 40-årsgave.

Er det forresten en mote-ting at de fleste skiver er svart eller hvit om, hvert fall i de prisklassene jeg har sett. Er vel sikkert safe't, men jeg er veldig glad i sånn ivory/krem-farget skive som ofte er på vintage-klokker (de var kanskje hvit en gang de også?).

Hilsen
Aleksander
 
Fin den, men må innrømme jeg likte den med sort urskive fra 1953 bedre :).

Mye som skjer her nå, like før jeg "puller the trigger" på en litta Seiko, ikke blitt så mye jobbing i dag gitt :rolleyes:
 
Ja, det virker sånn. Hvertfall med de rabattene som creationwatches opererer med (er det type alltid rabatt der eller akkurat nå?).

Litt usikker på om jeg skal kjøpe oyster-strap også, synes den ser finere ut enn gummi og en andre stål-strap'en, men tenker det fort blir en NATO på også, så litt usikker på om det er vits. Hva er dommen fra ekspertene?

Skal stikke innom AD å sjekke ut SKX og Visodate etter jobb i dag :D
 
Mye å velge mellom i den prisklassen.

ua7969-a5.3.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: couch9000
Submariner.
Bare å gå på en kjempebusjett-sprekk på direkten. Så slipper du å tulle i lange tider før du finner ut at det var ment å skje uansett.
evt en slik som er mer innen budget.

Om du er ny mener jeg at en ny klokke er å foretrekke. Masse å holde styr på når du kjøper vintage!
 
  • Liker
Reaksjoner: couch9000 og UJU