Nybegynner - Breitling Chronomat: "how to"

Litt malapropos, men 7750 verket er ganske så fascinerende. Om du tenker på antall faktiske kronografverk fra sveits er det ikke skremmende mange av dem som er hverken lagd i høyt volum eller til en rimelig penge.

Lemania hadde jo noe, men før ETA laget det überbillige mekaniske urverket med vesentlig mer plast og vesentlig kjipere utseende enn 7750 veldig nylig var jo 7750 en ganske unik greie.

Akseptabel kvalitet, pris og volumer. Det er ingen problemer med tilgang på deler og de kan services hvor som helst.

Jeg har sansen for dem selv om jeg ikke er utelukkende positiv til kronosekundviserens tendens til å ikke gå jevnt. Men det er jo også bare en konsekvens av hvordan 7750 er designet.

Meget fascinerende urverk okke som, mye mekanisk kronograf-glede til en relativt rimelig penge.

Så da får vi bare leve med litt ekstra plast plassert hist og pist inni der :D.

Jeg kunne godt tenke meg en chronograph med Lemania 5100 verk i også, bare for å ha de to mest populære chrono-verkene fra sveits. Valjoux 7750 syns jeg er et artig verk, og jeg for min del syns bare det er sjarmerende med den karakteristiske "7750-wobble" som oppstår i det rotoren spinner fritt. :cool:

Her fant jeg forøvrig en fascinerende link som omhandler 7750-verket. Bl.a får man se nøyaktig hvilke deler som er i aktivitet når man starter/stopper chronoen. Verdt en titt, selv om man ikke har en klokke med 7750 i seg!
http://www.eta.ch/swisslab/7750/7750.html

Wobbelen er absolutt sjarmerende ja :D.

Hadde ikke sett den siden der faktisk, tusen takk for den!

Legger inn et bilde av klokken:

ddj2q9.jpg

Vil bare gi kudos til "klokkefolk", der du på mange andre forumer i forhold til andre hobbyer blir ledd av når man kommer med "dumme" spørsmål, har jeg fått erfare gang på gang at det sjelden, eller aldri skjer i klokkeverdenen.