Ny tv

Medlem
23. mai 2012
Innlegg
348
Sted
Oslo
Tror det er på tide å oppgradere tven i stuen som er en 37" som jeg lånte da vi flyttet inn.

Har fått godkjent av fruen at jeg kan kjøpe en 55", men er veldig usikker på hvilken tv jeg bør kjøpe.

Tven skal brukes til tvtitting, fotball, serier, film og litt PS4. Budsjettet er 10-12k.

Jeg har sett litt på Samsung UE55HU7505: https://www.komplett.no/samsung-55-uhd-led-smart-tv-ue55hu7505/812151

Hva tror dere om denne? Finnes det et bedre alternativ til denne som er i samme prisklasse?

Er Sony KD-55X8505 UHD-TV en bedre tv? https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/uhd-tv-led-tv/sony-kd-55x8505-uhd-tv/
 
Ingen dårlig dag å bestemme hvertfall. Veldig mange gode tilbud pga. Black Friday.


Jeg er veldig fornøyd med Samsung sine smart tver,utover det kan jeg dessverre lite om temaet.
 
Har akkurat den Sony modellen du viser til og et Samsung SmartTV – begge på 55’ og kjøpt med kort mellomrom til omtrent lik pris. Sony har IMHO bedre bilde og design.
 
Takk for svar Mathfjeld og Consigliere.

Jeg har vært på hifiklubben og Elkjøp. Hifiklubben mente at Samsungen var det beste kjøpet og Elkjøp mente at Sonyen var det beste kjøpet.

Hvorfor mener du det er bedre bilde på Sonyen Consigliere?

Jeg har lest testen av begge disse modellene på lyd og bilde og der konkluderer dem med at Sonyen er veldig bra men at den ikke når helt opp til samsungen.

Konklusjon tatt fra lyd og bilde.
I lys av erfaringene med W8/W85 og X9 hadde vi meget høye forventninger til X85. Ikke alt blir innfridd: Selv om 55X8505 scorer bra på kontrast og svartnivå, er den ikke like suveren på generell bildekvalitet som storebroren. Når det kommer til oppskalering av HD-materiale, samt visning av ekte 4K-video, er 55X8505 likevel i sitt ess sammenlignet med konkurrentene. Her befinner den seg et nivå over konkurrenten fra LG, og kommer tett på vår favoritt i mellomklassen, Samsung 55HU7505, men ikke nok til å skyve Samsungen ned fra tronen.
 
Tja, synes bildet på Sony'en virker skarpere med bedre kontrast og fargegjengivelse. Det jeg derimot er helt sikker på er at jeg liker designet til Sony best!
 
Ikke kjøp Samsung eller Sony som bruker VA paneler. Kjøp deg noe med IPS. LG, Philips, Panasonic etc. VA er samme teknologi som sannsynligvis sitter i 37" du skal bytte ut, men litt crispere bildeprosessor bare. I tillegg blir fargene og kontrasten dårligere fra sidene enn fra midten med VA. Med IPS har like gode farger og kontrast i 180 grader.

Vær også OBS på at LED tv slettes ikke er LED TV, men LCD med LED sonebelysning. Skal du ha LED TV, (som forrøvrig er det absolutt beste du kan få), er det kun en modell, og det er OLED fra LG. 55EC930 heter den. Bedre kontrast og sort-nivå finnes ikke i noen andre TVer.


Hilsen TV nerd :p
 
Vurderer ny TV i stua, pga WAF retningslinjer er det mulig det må bli en Sony. Ser at Android OS fikk kritiske kommentarer i fjor. Årets utgave er vist forbedret ? Noen som har erfaring, kan kommentere på brukervennlighet på årets Andriod versjon ? Henger det, er det tregt, vanskelig å bruke etc ?
 
Vurderer ny tv selv, står mellom 55" og 65". Ca 20k i budsjett. Første jeg lurer på er disse curved-modellene: stemmer det at man må sitte rett foran skjermen for å se noe særlig, mens på siden blir bildet dårlig/birte?
 
Vurderer ny tv selv, står mellom 55" og 65". Ca 20k i budsjett. Første jeg lurer på er disse curved-modellene: stemmer det at man må sitte rett foran skjermen for å se noe særlig, mens på siden blir bildet dårlig/birte?

Naboen kjøpte nylig Samsungs toppmodell i 65", ifølge han gjør størrelsen at det går bra å sitte på siden også
 
Jeg mener at buede modeller er egotver, og er er like ubrukelig som 3D. Smak og behag, men det kommer aldri en buet TV i mitt hus. Det hører med til historien at jeg henger min på veggen, noe som rett og slett ser pussig ut dersom den ikke er flat.

Mitt stalltips er Samsung KS7005/KS8005 i den størrelsen du mener passer. Har du under ingen omstendighet bruk for doble tunere så kjøper du 7005, foretrekker du sort ramme og at foten står midt under så er 8005 for deg.

Jeg har sett begge, dog i 65", og jeg falt ned på 8005 pga kona likte utseendet på denne bedre. Bildemessig så var det forskjell, men ikke stor nok til å forsvare prisforskjellen slik jeg ser det.

- C
 
Jeg mener at buede modeller er egotver, og er er like ubrukelig som 3D. Smak og behag, men det kommer aldri en buet TV i mitt hus. Det hører med til historien at jeg henger min på veggen, noe som rett og slett ser pussig ut dersom den ikke er flat.

Mitt stalltips er Samsung KS7005/KS8005 i den størrelsen du mener passer. Har du under ingen omstendighet bruk for doble tunere så kjøper du 7005, foretrekker du sort ramme og at foten står midt under så er 8005 for deg.

Jeg har sett begge, dog i 65", og jeg falt ned på 8005 pga kona likte utseendet på denne bedre. Bildemessig så var det forskjell, men ikke stor nok til å forsvare prisforskjellen slik jeg ser det.

- C
Hva vil dobbel tuner si i prasis? Er på jakt etter ny TV. Er ikke veldig entusiast, men kunne tenke en som skal henge på veggen, har mulighet for CAM for Canal Digital og bruke Dolby Digital med Sonos Playbar. Er KS7005 ok til mitt bruk?
 
Det vil si at du kan se på en kanal samtidig som du kan ta opp et program på en annen kanal.

KS modellene fungerer fint med Playbar, ingen problemer med SPDIF og Dolby Digital på denne modellen. Jeg har ikke testet selv, men siden jeg også har Sonos og har vurdert modellen så har jeg sjekket dette.

KS7005 har testet bra og er konkurransedyktig priset. Ser at 65" falt en del i pris i helgen noe som er en bonus.

- C
 
Jeg slo til å Black Friday-tilbudet mange nettbutikker hadde på 75'' til Samsungs 8 tusen serie i dag; UE75KS8005
 
Jeg også.

Hvor kjøpte du? Ble Hifiklubben på meg, rett ved kontoret og god garantiordning.

Nå er det bare å vente på levering.

- C
 
Jeg også.

Hvor kjøpte du? Ble Hifiklubben på meg, rett ved kontoret og god garantiordning.

Nå er det bare å vente på levering.

- C
Jeg var faktisk innom Hi-Fi klubben for litt over en uke siden og ble da informert av en av de ansatte at de kom til å selge denne TV'en for 30 tusen. Nå viste det seg jo at den ble enda billigere...
Det var så mye styr med dette køsystemet for å komme inn på Hi-Fi klubbens hjemmeside i dag så jeg bestilte den bare på komplett.no i stedet.
 
Jeg også.

Hvor kjøpte du? Ble Hifiklubben på meg, rett ved kontoret og god garantiordning.

Nå er det bare å vente på levering.

- C

Jeg slo også til på denne! Jeg er litt spent på størrelsen. Den skal heldigvis erstatte projektor og 80" lerret i et filmrom, så det går vel greit. Jeg kjøpte fra netonnet.
 
Ikke kjøp Samsung hos Expert ihvertfall. Kjøpte min i slutten av august, hovedkort ryker og service etter en mnd. Har hatt den tilbake en mnd nå og hovedkort er gått på nytt i tillegge til hele LED panelet. Expert sier den skal på service på nytt og vi står nå uten TV i adventstiden med 2 små som vil se julekalender. Aldri mer Expert eller Samsung på meg.
 
Gikk selv for noe man har drømt om i 10 år, nemlig OLED, og angrer ikke ett sekund.

LG 65" B6 for 25k, helt rå TV som har falt mye i pris. Mulig den har nådd bunnen nå, i påvente av nye modeller i aprilish.

55" ligger vel rundt 16k