Ny klokkewinder?

Er ikke helt sikker, men har hørt at motorbock winderen koster nærmere 1mill eller noe i den duren
 
..og her er pris og respons på min email angåpende "Oil Baron"'en:

Dear Mr. Matheson,

Thank you for your e-mail and your interest in our OIL BARON.

The price for this unusual watch winder is, for the steel version 3.360,00 EURO and for the gold plated version 3.780,00 EURO. All other information can be found on our website, which you have been visiting already.

Should you have any further question, feel free to contact me at your convenience.

Schöne Grüsse / Kind regards

Rainer Schlumberger
- Director Sales -


Det blir nok gull-versjonen ja-- :) kona er sikkert happy for den stående på peisen i stua ;)
 
Den var jo dyr nok da... Men, kul så det holder! Får selge en av klokkene og kjøpe winder :p
 
God kveld! Må ut å finne en winder. Er det noe man bør være oppmerksom på ift liggende/stående, rotering, pauser osv? Om noen har tips tar jeg gjerne dette. Takker
 
God kveld! Må ut å finne en winder. Er det noe man bør være oppmerksom på ift liggende/stående, rotering, pauser osv? Om noen har tips tar jeg gjerne dette. Takker

Noen urverk trekker bare opp i én retning.
F.eks. Valjoux 7750 trekkes kun opp "med klokka", eller "clockwise" som det heter på nynorsk, og trenger kun 850 omdreininger hvis jeg ikke husker helt feil.
De fleste (alle?) windere kan stilles inn med rotasjon i begge retninger.
Finn ut hva som er tilfelle for din klokke.
Ellers er det liten vits i å trekke klokken mer enn nødvendig og slite unødvendig på urverket, så det er en fordel å kunne justere dette.
Finn derfor også ut hvor mange rotasjoner som er nødvendig for din.

Ellers ville jeg lagt inn så mye penger som mulig i litt skikkelig kvalitet.
Dropp kinashit'en.

Ninjaedit; du finner god kvalitet i shop'en her på TS.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Noen urverk trekker bare opp i én retning.
F.eks. Valjoux 7750 trekkes kun opp "med klokka", eller "clockwise" som det heter på nynorsk, og trenger kun 850 omdreininger hvis jeg ikke husker helt feil.
De fleste (alle?) windere kan stilles inn med rotasjon i begge retninger.
Finn ut hva som er tilfelle for din klokke.
Ellers er det liten vits i å trekke klokken mer enn nødvendig og slite unødvendig på urverket, så det er en fordel å kunne justere dette.
Finn derfor også ut hvor mange rotasjoner som er nødvendig for din.

Ellers ville jeg lagt inn så mye penger som mulig i litt skikkelig kvalitet.
Dropp kinashit'en.

Ninjaedit; du finner god kvalitet i shop'en her på TS.

Takk for raskt svar. Skal en 116613LN inn i denne winderen...så jeg får grave litt ift det du nevner ang rotasjoner. Basert på det jeg har lest har jeg fått forståelsen av at klokken har det bedre i en winder, enn å ligge stille. Så hva du mener med slite unødig på urverket er jeg usikker på, forklar gjerne. Ikke ute etter noe "kinashit"...dog usikker på hva som havner i denne kategorien...tenker noe til rundt 4-5 k...
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Mange mener at klokken har det best i winder, mens mange mener at klokken har det best når den får ligge i ro når du ikke har den på håndleddet.
Jeg tilhører leiren som mener klokken har det helt fint i ro når den ikke brukes.
Hvorfor la slitedeler slites raskere uten å ha noe glede av klokken?
Slit klokken på armen, ikke i skapet. ;)
Argumentene for å ha klokken i winder går gjerne på at oljene stivner, tørker eller ikke fordeler seg i verket, men moderne oljer som brukes i dagens urverk har ikke dette problemet.
 
Om vi dropper de helt ekstreme tilfeller som kinawindere som spinner klokken 3 millioner ganger i minuttet, eller at man bruker en klokke én dag i året og ellers har den gående 24/7 winder, vil jeg si at følgende er fasit for hvorvidt man skal kjøpe en winder eller ei:

- Har du en komplisert klokke så du stiller så ofte at det kan utgjøre en risiko for å skade urverket?
Kjøp en winder.

- Syns du det ville vært praktisk å slippe å stille klokken hver gang du skal bruke den?
Kjøp en winder.

- Syns du en winder er kul måte å vise frem/nyte synet av klokkene dine på?
Kjøp en winder.

Serviceintervall trekkes ofte inn i diskusjonene om winder. Uavhengig av type oljer osv. – alle klokker trenger oppfølging og service. Når og hvor omfattende, er det veldig mange faktorer som spiller inn på. Den forskjellen en "skikkelig" winder utgjør av eventuell "ekstra" slitasje ved et normalt bruksmønster, er sannsynligvis ikke noe det er fornuftig å bruke tiden til å gruble på.
 
  • Liker
Reaksjoner: gavia
Argumentene for å ha klokken i winder går gjerne på at oljene stivner, tørker eller ikke fordeler seg i verket, men moderne oljer som brukes i dagens urverk har ikke dette problemet.

Et lite sidespor ang. oljer – og kanskje spesifikt myter som florer ift. oljer:

"Watchmaking lubricants used to be purely animal and vegetable oil. This is also the reason why older watches may smell like fish when you open it up. Watchmakers used to use sperm oil from sperm whales as a lubricant. It worked really well (considering the technology at the time) except the fact that it would gum up within several months.

It's a good thing and a bad thing. It's bad in the sense that the watch would literally stop running within several months because the oil would gum up into an extremely thick substance. It's a good thing because the watch would be well preserved with little to no wear on the pivots.

Today's synthetic oils are the complete opposite. Since it's synthetic, it doesn't gum up at all. Watches can run well past the life span of synthetic oils. When we use animal/vegetable oil, the lubricant eventually gums up due to natural occurring substances. On the other hand, synthetic oil literally dries up and evaporates. This leaves the pivots running dry on the jewels which will cause added friction and wear on the pivots. Added friction and wear on the pivots will eventually cause metal sheering and gunk to build up (one of the reasons why overhaul is recommended after several years)."

 
Stillegående, men "på nattbordet" vil jeg personlig ikke si.

Helt "lydløs" har jeg imidlertid til gode å oppleve en winder å være – uavhengig av merke og pris.
Enig. Selv om winderen er stille så bråker gjerne klokke og lenke. «Inni skap i stua/i rom som ikke behover å være stille»-stille tror jeg bør være forventningen. Bruker selv en London Rapport og er veldig happy.