Ny klokke

Rolex Submariner 116610LN eller Zenith Stratos Flyback


  • Antall stemmer
    46
Medlem
3. feb. 2013
Innlegg
2
Hei alle sammen.

Etter å ha lusket rundt på forumet i noen måneder syntes jeg at det var på tide å bli medlem.

Jeg ønsker deres hjelp med å bestemme hvilken klokke som ville vært best for meg.

Jeg fyller 30 år om noen måneder og har spart opp noen kroner for å kjøpe min første dyre klokke. Idag har jeg en Seiko SKX007 som jeg har hatt i noen år og som har sett sine bedre dager.

Jeg er på utkikk etter en klokke som passer til det meste. Dette kommer til å bli min eneste klokke som min sønn kommer til å arve når den tid kommer. Må derfor tåle det meste, men jeg tar selvfølgelig av klokken når det fare for å skade klokken. Jeg kommer til å kjøpe klokken ny hos en norsk forhandler.

Jeg har sett på to klokker som som er veldig forskjellige men som jeg syntes er veldig tøffe. Det står mellom:

Rolex Submariner 116610LN
rolex-submariner-116610LN_LRG_zps8e8b45cc.jpg



Og

Zenith Stratos Flyback
2641_2945_zenith__03_2060_40521_m2060_zps5d4207d4.jpg




Hvilken ville dere valgt hvis hadde samme valget?
Er det noen fordel å velge den ene fremfor den andre?
Kom gjerne med en forklaring på hvilken dere valgt.

På forhånd Takk.
 
Enkelt valg: sub.

Hvorfor? Den fungerer til alt, zenithen gjør ikke i mine øyne. Sub er bunnsolid og kan selges uten alt for store tap dersom det plutselig blir aktuelt. Zenithen er "motestor", sub er klassisk.

Zenithen er utrolig fin og kunne fint anbefalt deg klokken men ikke som den eneste ene.

Ærlig talt så er det litt mer "stas" med en rolex enn en zenith i forhold til godfølelsen på armen for min del også.
 
Jeg hadde gått for sub! Da trenger du ikke være redd for et stort verditap som du har med en Zenith!

Og subben er en klassisk flott diver som kan brukes til det meste!:D
 
Jeg skal ikke en gang prøve å underslå at jeg er Zenith-fanboy, men avgjørelsen er ikke enkel - selv for en Zenith-fan som meg.

Verditapet har vært nevnt. Du sier at du har tenkt å beholde klokken og la den gå i arv slik at det ikke er et poeng, men sannsynligvis vil nok sønnen din arve en dyrere klokke hvis du går for Zenithen. Men du kommer vel litt billigere fra det hvis du velger Submarineren. (har ikke prisene i hodet, så jeg skal ikke si det helt sikkert)

Zenithen har kronograf, noe som er fint. Flyback-funksjonen er jo en litt spesiell som det er vanskelig å se praktisk nytte av i hverdagen. (opprinnelig er den ment for flygere som trenger å time flere arbeidsoperasjoner direkte etter hverandre)

Opprinnelig så syntes jeg ikke Zenithen var så pen, men i virkeligheten er den mye penere enn på bilder. Den er temmelig mye større enn en Sub. 45,5mm mot 40mm. På grunn av den brede bezelen, virker den ikke så massiv som man kanskje kunne frykte.

Teknisk sett så er jo et El Primero-urverk hakket kulere enn et Rolexurverk, men litt dyrere på service.

Zenith har jo en tradisjon med å ikke produsere urmodellene sine så lenge, så du (og sønnen din) vil få en mer unik klokke med en Stratos enn en Submariner, men for enkelte er jo også det ikoniske med et kjent design viktigere enn det unike.

Vanskelig valg. Det er det litt dristige (Stratos) mot det tradisjonelle (Sub), det store (45,5mm) mot det lille (40mm) og det lille (Zenith) mot det store (Rolex).
 
Redigert:
Jeg hadde gått for sub pga det er en penere klokke. Zenithèn er en flott klokke foralldel,men litt "masete".
Så som den eneste klokka så må det bli sub. :cool:

Og velkommen til TS. De gales lekegrind. :p
 
For min del er det egentlig ikke noe tvil, det må bli Sub. Mer klassisk, stilren og anvendelig klokke skal du i mine øyne lete lenge etter, og som tudor synes jeg Zenithen blir litt masete. Også størrelsesmessig synes jeg Sub går seirende ut, rett og slett fordi jeg nå virkelig skulle ønske jeg gikk for 42 eller 40mm i stedet for min 45mm store PO XL, selv om den passer veldig godt på hånden min. Den blir rett og slett litt for stor til å gå til alt.
 
Sub er vel et sikkert valg. Ser du er på utkikk etter en ny klokke, men kjøper du en brukt, kan du jo selge den videre uten tap om du skulle ombestemme deg :)
 
Om valget hadde vært en sub og en Zenith El primero Striking 10th så hadde mitt valg gått på sistnevnte...
 
Tusen Takk

Tusen Takk til alle dere som har stemt, skrevet hva dere ville valgt og hvorfor.

Idag har jeg vært å prøvd Zenithen hos Tidemann.

Den var mye penere i virkeligheten enn på bildene. Satt utrolig godt på armen for å være en klokke på 45,5mm. Det eneste jeg stusset litt over var at subdialene gikk i hverandre. Syntes det ble litt rotete. kvaliteten generelt var veldig bra.
Jeg har fremdeles ikke bestemt meg, imorgen skal jeg prøve submarineren til en på jobben så får vi se hva det blir til.

Prisen jeg fikk av Tidemann på Zenithen.
54900kr-10%.

Hvem er den beste forhandeleren å handle ifra hvis man skal ha Rolex Submariner. Hva ligger disse på i pris?
 
Jeg mener at 116610LN koster sånn ca 55.000kr så de ligger likt i pris.
Jeg tror ikke det finnes noen fasit på hvem det er best å handle Rolex av, men har følelsen av at mange foretrekker; Lervik, Askeland og Jørgensen. Jeg har ikke kjøpt noe av Jørgensen ennå, men fått veldige gode tilbud og hyggelige mails derfra hvertfall:) Ser frem til å høre hva du synes om Submarineren. Tror jeg så Zenithen i glassmontre hos Tidemann i dag også, veldig fin klokke.
 
Jørgensen er flott å handle hos, gir bedre pris enn Bjerke. Er dog litt leveringstid på 116610ln om dagen tror jeg.
 
Jeg ville gått for en sub, ta kontakt med Lervik ur ! anbefales på det sterkeste