Ny familie elbil

Labbos

Støttemedlem
Medlem
4. des. 2020
Sted
Bærum
Hei folkens!

Jeg er fysen på ny (familie)bil.
I dag kjører vi en ID4 fra 2022. Når sant skal sies er jeg egentlig utrolig fornøyd med denne. God plass, fin komfort, stille kupemiljø og god rekkevidde.
Alle elementer jeg er opptatt av med hensyn til en familiebil.
Den er utover det meget uinspirerende å kjøre, ikke særlig spennende og noe begrenset med utstyr
Summa sumarum har jeg egentlig ingen gode grunner til at kjøpe ny, særlig dag jeg eier dagens bil og ikke har lån på den - men snusfornuft bør vi ikke nødvendigvis blandes inn i diskusjonen.

Så, hva er kriterier for ny bil?
Helst ikke Tesla, dog value for money gjør den vanskelig å utelukke helt.
Helst ikke kinesisk
Minst like god plass og rekkevidde som jeg har i dag
Litt hvassere, litt høyere standard.

Noen som har erfaringer med, forslag til gode el-biler som treffer mine behov?
Jeg skal prøve en A6 Avant e-tron denne uken, er svak for Audi etter tidligere eierskap, men prismessig er den helt i grenseland for hva jeg er komfortabel på å bruke på bil i dag.

Ariya da evt.

Hva som blir litt høyere standard avhenger vel av utstyrsgraden på ID4 du har fra før, de kan vel leveres med ulike seter etc..?

Står i samme tankerekke selv om dagen, men i utgangspunktet -skal- jeg ha SUV. Jeg kjører så mye på fjelloverganger på vinterstid, gjerne i mørket, at jeg liker å sitte litt over flertallets lys som blender meg. I tillegg føler jeg på en ekstra sikkerhet (kanskje falsk) hvis det smeller.

KIA EV9 får veldig mye gode tilbakemeldinger, men ballene trekker seg litt tilbake av tanken.

Hva med BMW ix1 eller ix2. De er større enn en tror. Ix2 skal være veldig sportslig i følge tester på youtub, har kun selv kjørt ix1 og ble overssket av plass og kjørekomfort. Pris for ny ligger vel mellom 550-600k etter kampanjer.

Har en bekjent som kjøpte en helt ny ix1 til 500k nå. Hvis en ser tester som er 1-2 år gammle så er det helt andre priser da det er kampanje på ca 100k nå og den kan være litt vrient å legge den inn når bil bygges på nettsiden.

Redigert:
jeg eier dagens bil og ikke har lån på den
Bra!! Så fornuftig skulle jeg ønske alle var.

Har man ikke råd til å betale noe kontant, så har man ikke råd til det. Noe mine foreldre innprentet oss ungene, og som jeg har forsøkt å lære videre til mine barn.

Min far sa alltid at det eneste man låner til er hus og utdanning. Fornuftig utgangspunkt.

• Liker
Reaksjoner: DJ41
1753977726640.png

i4 M50, har skjønt at man får ganske gode tilbud for tiden også. Sjefen hentet sin for noen måneder siden og gliser enda.

• Liker
Reaksjoner: DJ41
Hei folkens!

I dag kjører vi en ID4 fra 2022. Når sant skal sies er jeg egentlig utrolig fornøyd med denne. God plass, fin komfort, stille kupemiljø og god rekkevidde.
Den er utover det meget uinspirerende å kjøre, ikke særlig spennende og noe begrenset med utstyr
Summa sumarum har jeg egentlig ingen gode grunner til at kjøpe ny, særlig dag jeg eier dagens bil og ikke har lån på den - men snusfornuft bør vi ikke nødvendigvis blandes inn i diskusjonen.

Helst ikke kinesisk

Jeg skal prøve en A6 Avant e-tron denne uken, er svak for Audi etter tidligere eierskap, men prismessig er den helt i grenseland for hva jeg er komfortabel på å bruke på bil i dag.
ID7? Vi er veldig fornøyd med vår etter å ha vurdert og testet både A6 etron og i5 touring

• Liker
Reaksjoner: Todda og Labbos
Kan koreansk være aktuelt? Hyundai Ioniq 5 er den mest behagelige og praktiske bilen jeg har eid (3 år siden jeg kjøpte den). Har vært årets bil en mengde steder siden den kom ut.

• Liker
Reaksjoner: Todda og andres
Bra!! Så fornuftig skulle jeg ønske alle var.

Har man ikke råd til å betale noe kontant, så har man ikke råd til det. Noe mine foreldre innprentet oss ungene, og som jeg har forsøkt å lære videre til mine barn.

Min far sa alltid at det eneste man låner til er hus og utdanning. Fornuftig utgangspunkt.

Har man lån på hus og utdanning då har man lån på bil også , sjølv om en betaler bilen kontant . Derfor er det jo for mangen fornuftig å ta dei 600k avsatt til bil for å betale ned boliglånet for så å heller låne til en elbil med 0% rente
Vipps så har en fort spart seg 20/30k i året i rentekostnader.

• Liker
Reaksjoner: Ivar
Hei folkens!

Helst ikke kinesisk

Du kan jo se på Q4 også - Audi gir kanskje litt mer «premiumfølelse», men det er jo på samme tid egentlig samme bil som du allerede har, så kanskje ikke store forskjellen i kjøreopplevelse. Går du til quattro får du vel kanskje litt mer hester?

Vi er i alle fall ganske happy med vår Q4 - sammenlignet med det som på papiret sikkert ser ut som et annet godt alternativ; Ioniq5. Men den kan jeg ikke anbefale på noe som helst vis, bortsett fra at ja: man får en del bra utstyr sammenlignet med de tyske merkene, gitt samme pris.

Hvilket bringer meg videre til et eget spm:
Leasingen på I5’en går snart ut og den skal erstattes med en «lignende bil». Har vurdert litt forskjellig, inkludert en q4 til, men har noen erfaringer med Volvo C40? Ser at rekkevidden er noe dårligere, men det kan jeg leve med. Annet man bør vite om? Blir i så fall en brukt fra før (?) den faceliften i alle fall xc40 fikk et par år tilbake.

• Liker
Reaksjoner: Labbos
Kampanje på ID7 Tourer nå til 500 inkl hengerfeste, no brainer spør du meg. Vesentlig oppgradering å kjøre kontra en ID4.

Har man lån på hus og utdanning då har man lån på bil også , sjølv om en betaler bilen kontant . Derfor er det jo for mangen fornuftig å ta dei 600k avsatt til bil for å betale ned boliglånet for så å heller låne til en elbil med 0% rente
Vipps så har en fort spart seg 20/30k i året i rentekostnader.
Vel, har du huslån og studielån så bør man kanskje ikke låne 600k til bil?

Er vel mange som har kjøpt Tesla og andre til 0% lån, men tar man høyde for store verditap så koster det absolutt ikke 0.

Samt bruker man penger på eiendom i Norge så stiger de i verdi over tid i de fleste steder, mens kjøp av bil er uansett et tapsprosjek. Jada, det har vært tilfeller hvor noen har flippet enkelte etterspurte modeller og tjent et par lapper, men med bil som brukskjøretøy så raser verdien så fort du vrir om tenningen.

Redigert:
Hva med å heller kjøpe en ekstra dedikert morobil?

Det virker jo som om den du har til familiebruk allerede innfrir på det essensielle. If it ain't broke osv.

Om det er kjøreglede du er ute etter, så er det jo veldig mye bensin-drevet moro som kan oppdrives uten at det trenger å koste skjorten. Batteridrevne familiebiler vil det neppe bli noe mangel på i fremtiden, men muligheten til å kjøre noe som bråker litt har du bare i dag :)

Med egen vogn for nytelse, klarer du kanskje også å motstå den kostbare fristelsen til å "oppgradere" familiebilen hvert halvår i noe som i beste fall er marginalt kulere, og som er veldig moro i nøyaktig to uker før det blir "vanlig". Så det er jo veldig økonomisk med morobil også! ;)

Vel, har du huslån og studielån så bør man kanskje ikke låne 600k til bil?

Er vel mange som har kjøpt Tesla og andre til 0% lån, men tar man høyde for store verditap så koster det absolutt ikke 0.

Alle biler har verditap så det blir jo det samme uansett. Har man nedbetalt hus og ingen bil så har jo en mest sannsynlig klart seg uten bil såpass lenge at en strengt tatt ikkje har behov for det.

Eg har et annet syn på det . Skal men vente med bil , båt og alt til man har råd til å betale cash for det så har man mest sannsynlig ikkje behov for å kjøpe slikt den dagen en har råd til det , ikkje det at slik nødvendigvis et dumt då , men eg tenker jo at det kan være greit å nyte livet medan man lever det framfor å vente til det nesten er over uansett . En må berre finne balansen en kan leve komfortabelt med .

• Liker
Reaksjoner: Ivar og DJ41
Alle biler har verditap så det blir jo det samme uansett. Har man nedbetalt hus og ingen bil så har jo en mest sannsynlig klart seg uten bil såpass lenge at en strengt tatt ikkje har behov for det.

Eg har et annet syn på det . Skal men vente med bil , båt og alt til man har råd til å betale cash for det så har man mest sannsynlig ikkje behov for å kjøpe slikt den dagen en har råd til det , ikkje det at slik nødvendigvis et dumt då , men eg tenker jo at det kan være greit å nyte livet medan man lever det framfor å vente til det nesten er over uansett . En må berre finne balansen en kan leve komfortabelt med .
Man kan ha bil, båt og mc uten å tømme banken. Spesielt må man ha mange steder med mindre man bor innenfor ring x.
Båt og MC er kanskje mer luksus, men man trenger jo ikke gå for det dyreste rett ut av blokka.

Folk får jo gjøre som man vil. Nordmenn er vel omtrent verdensmestere i gjeld nå er de ikke?

ID7? Vi er veldig fornøyd med vår etter å ha vurdert og testet både A6 etron og i5 touring

Jeg prøvde både A6’n og ID7 i dag.
Flott bil ID7 også, og med absolutt alt av utstyr er den fortsatt pene 150k billigere en varianten av A6 jeg vurderer. Sparker bra gjør den også. Dog, gir åpenbart noe mindre premium følelse, og skulle gjerne hatt rekkevidden, ladeeffekt og batteriarkitetur fra Audi - 630km, 279kwt og 800v

Jeg venter på en i4 M60 i utstyrsvarient Supercharget ( største pakken ) og med dyreste skinnpakke pluss vinterhjul til snaue 700k
Litt utenfor familiesegmentet 😅

Jo det er vist sagt at vi er flinke til det . Og mulig eg er konservativ men eg ser enkelte må sitte på temmelig stor gjeld i forhold til inntekt.