Ny elbil - Mercedes EQC - noen med erfaringer?

mph90

Støttemedlem
Medlem
2. aug. 2016
Innlegg
679
Sted
Oslo
Hei,

Husstanden vurderer ny symaskinbil (i dag eGolf), og MB EQC seiler opp som en sterk kandidat.

Noen her inne med erfaringer/tips som de er villige til å dele? :)
 
Har hatt Mercedes så lenge jeg kan huske og for ikke lenge siden fikk jeg en slik som leiebil mens jeg hadde min på rep. Hadde bilen en hel dag og fikk prøvd den i flere forskjellige settinger, både by og land. Opplevd kvalitet er som Mercedeser flest - meget god. Interiøret er oversiktlig og fint. Plass og bagasjerom står også til godkjent. Den eneste åpenbare feilen med den er at den går på strøm. Hadde den hatt en skikkelig drivlinje hadde det vært en riktig fin bil.
 
  • Haha
Reaksjoner: eidehelg og mph90
Har hatt Mercedes så lenge jeg kan huske og for ikke lenge siden fikk jeg en slik som leiebil mens jeg hadde min på rep. Hadde bilen en hel dag og fikk prøvd den i flere forskjellige settinger, både by og land. Opplevd kvalitet er som Mercedeser flest - meget god. Interiøret er oversiktlig og fint. Plass og bagasjerom står også til godkjent. Den eneste åpenbare feilen med den er at den går på strøm. Hadde den hatt en skikkelig drivlinje hadde det vært en riktig fin bil.
Både konemor og undertegnede jobber i oljå så VI (les: kona) har bestemt at vi kjører nullutslipp ;) Men takk for innspill :)
 
Jeg har en, og er godt fornøyd så langt etter 7000km på noen få måneder. Er godt kjent med Mercedes, men denne overgår forventningene mer enn de tidligere jeg har eid. Rekkevidden er god og ærlig. Får noe trekk i enkelte tester for lav bakkeklaring, men hvis du kjører på vei, blir det aldri noe problem. Det er noen små skvettlapper foran som kan subbe i enkelte fartsdumper, men det er i mitt hode ubetydelig. Testet den på guttetur til Trysil forrige helg, og hadde noen turer på skogsbilvei uten noe subbing selv med fire voksne menn i bilen. Kvalitetsfølelsen er høy, og vil påstå at støynivå er s-klasse lavt, hvis ikke enda roligere. Sammenlignet med min tidligere c-klasse oppleves kupéen romsligere her, selvom målene er ganske like. Smal bakrute gjør at du bør ha 360-kamera. Ellers er det bare å spekke den med utstyr etter ønske og lommebok. Lysene er helt rå. Burmesteranlegget spiller pent. Hvis det er én ting jeg skal trekke for, er det hullet der hengerfestet kommer ut - det synes jeg ikke er særlig pent.
 
  • Liker
Reaksjoner: mph90
Faren til en kompis av meg fikk denne tirsdag forrige uke. Strålende fornøyd! Jeg måtte ta en titt selv, skeptisk som jeg var, etter å ha blitt skuffet over GLE. EQC var en positiv overraskelse - både med tanke på feeling, kjøreopplevelse og plass. Og det fra en som nå er helfrelst av sin nye BMW X5...
 
  • Liker
Reaksjoner: mph90
Er litt skeptisk til bakkeklaringen gitt at den er en «SUV». Kjørt bak et par og bakkeklaringen er ikke noe mer enn en vanlig bil. Mistanke om at det var litt latmannskap når de skulle få plass til batteriene i designstadiet?
 
  • Liker
Reaksjoner: mph90
Er litt skeptisk til bakkeklaringen gitt at den er en «SUV». Kjørt bak et par og bakkeklaringen er ikke noe mer enn en vanlig bil. Mistanke om at det var litt latmannskap når de skulle få plass til batteriene i designstadiet?
Hmmm. Er det ikke luftfjæring med hev&senk på disse? Har en E-tron selv og det er ganske stor forskjell på bakkeklaring i de ulike kjøremodusene. Kanskje du har sett en i «sport-modus»?
 
  • Liker
Reaksjoner: mph90
Hmmm. Er det ikke luftfjæring med hev&senk på disse? Har en E-tron selv og det er ganske stor forskjell på bakkeklaring i de ulike kjøremodusene. Kanskje du har sett en i «sport-modus»?

Har et minne om at den kun har luftfjæring bak, og denne brukes kun for å kompensere ved høy last.

Heldigvis så byr ikke asfaltjungelen på så mange utfordringer sånn sett :)
 
Du har rett!
Har et minne om at den kun har luftfjæring bak, og denne brukes kun for å kompensere ved høy last.

Heldigvis så byr ikke asfaltjungelen på så mange utfordringer sånn sett :)
Du har rett! Sjekket spesifikasjonen. Det er luftfjæring bak, men ikke adaptivt understell.
 
Har en kollega som fikk sin for en måneds tid siden og er veldig fornøyd. Fin bil, flott kvalitetsfølelse i kjent Mercedes-stil. Det eneste jeg reagerte på var plassen. Jeg opplevde den litt trang, og spesielt bagasjerommet synes jeg virket ganske lite til SUV å være. Nå skal det sies at jeg selv har behov for plass til barnevogn osv, så det kan hende jeg er i overkant kritisk. Har Model S selv som jo har et enormt bagasjerom. Men jeg synes nok Mercedes med fordel kunne ha spandert på noen cm i høyden generelt på bilen.
 
Jeg vurderte kjøp av en av de tre premium elsuvene og har brukt mye tid på prøvekjøring. EQC er svært komfortabel, har høy kvalitetsfølelse og kjører meget bra, men ikke like engasjerende og sportslig som I-Pacen. Om du ikke trenger plassen til E-tron, så virker EQC mer raffinert og av høyere kvalitet enn I-Pace. Den er også en langt mer sjelden bil på veiene om det betyr noe. Her jeg bor i Rogaland har svært mange barnefamilier byttet ut Outlander PHEW i billig E-tronen.