(Ny? Brukt?) familiebil til ErikR

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.092
Sted
Stavanger
jeg trenger ny bil til høsten/vinter
Har idag en Peugot 307 SW 1,6 100hk.

Etter at den lille frøkna kom har behovet for større bil endelig gått hjem hos finansministeren/diktatoren i huset. Vi er enig i følgende:

- trenger større bil med kurant bakseteplass
- trenger større motor. Fullastet bil og 100hk skaper frustrerende tider på langkjøring. les tilsynelatende trygge forbikjøringer som grunnet mangel på motorkraft utvikler seg til å bli "skumle/farlige". Bør være 150hk+
- bensinmotor. Blir noe kald/kort kjøring ala frem og tilbake til barnehage/jobb/butikk. best egnet er bensin. i tillegg er jeg fordomsfull generelt til diesel og saklige argumenter kjøpes ikke uansett. Ja, jeg er teit, men bensinmotor blir det.
- Helst manuell gir. aldri hatt aut. Ikke super-rigid på dette.
- budsjett maks 400.000kr (kan kanskje tøyes, men i utgangspunktet vil vi ikke per nå vurdere dyrere)

Kandidater jeg har kikket såvidt på:
- peugot 508 1,6Turbo, 156hk = ca 400.000 med bittelitt pruting og lite utstyr. Kan tenkes å kjøpe brukt type 2012mod
- Skoda octavia 2,0T = 400.000 2012mod
- Audi A4 1,8T 180hk = 4000.000 2012mod
- Mazda 6 2,0 165hk = 370.000 NY
- Volvo v60 T4 1,6T 180hk = 360.000 2012mod

Jeg gjentar 400.000 er taket foreløpig. I beste TS ånd vet jeg at dere vil komme med mange gode forslag som er dyrere. Men denne gangen er jeg faktisk ikke lydhør for "spar litt til og kjøp en rolex" kommentarene. Desverre.
 
Mazda 6 - om den har plass nok. Sprek nok. Gode kjøreegenskaper. Ja, faktisk, og det til tross for at det er japsebil. Og så får du penger til overs til en Sub eller noe sånt noe.
 
Prøvekjørte nye Mazda 6, veldig pen og god bil, men dårlig sikt ut bak og ut sidenrutene bak.
 
Må det være stasjonsvogn?
Hvis ikke syns jeg disse er både pene og familievennlige. Kan vel klare et pent brukt eksemplar til denne prisen.
 
Jepp, denne er lett. Audi A4.
Gjorde en grundig jobb sist jeg bytte for ett år siden, A4 med 177 hk er fasiten her.
 
Pardon my ignorance - men er dette riktig
Skoda octavia 2,0T = 400.000 2012mod
- Audi A4 1,8T 180hk = 4000.000 2012mod
Tenker da ikke på at Audien skulle kostet 4mill ... men heller stussing på at Octavia ~ A4 i pris (?!?
Nå er det riktignok i hvert fall en størelseklasser emellom.

Hvis frøkna ikka skal få påfyll med søsken med det første er mitt tips A4, vi hadde A4 - ikketurbo - med første mann og det var topp. Men den ble fort trang med dobbeltvogn og annet i bagasje.

@OsloLosen 's tips er sprekt med, stay young så lenge du kan!
 
Redigert av en moderator:
Tja, Octavia er bygd på A4 plattform og er nok ikke noe mindre enn A4. Rimelig sikker på at A4 er lengre enn Octavia - dette står sikkert i en eller annen brosjyre. Opplevd størrelse er kanskje noe annet. Bagasjerommet på Octavia er nok klart størst, men hvordan det er med bakseteplassen aner jeg ikke.
 
Tja, Octavia er bygd på A4 plattform og er nok ikke noe mindre enn A4. Rimelig sikker på at A4 er lengre enn Octavia - dette står sikkert i en eller annen brosjyre. Opplevd størrelse er kanskje noe annet. Bagasjerommet på Octavia er nok klart størst, men hvordan det er med bakseteplassen aner jeg ikke.

Ja jeg kjøper den @Minuteman, men trodde de hadde forskjellige prissegmenter Skoda<VW<Audi ?(!)
Men her er kanskje norske skatter og påslag ute og forstyrrer og ikke merkets "status".
(Betaler per vekt og hestekrefter)
 
Redigert av en moderator:
Jeg ble også litt overrasket over de noenlunde like prisene på disse bilene @adamskater

Som du sier, så kan dette ha med avgifter å gjøre. Og muligens noe mer utstyr på Octavia for alt jeg vet.
 
Redigert av en moderator:
Av forslagene i første post er det Volvo V60 som er min favoritt om man ser bort fra bagasjerom. Men om det ikke er stor nok får du jo en splitter ny og godt utstyrt Octavia stv med grom 180 hk bensinmotor for godt under 400.000,- Den begynner jo faktisk på 327.000,- i Elegance utgave før du begynner å legge på utstyr.

2012 modell Octavia som du viser til - er det da en RS utgave? Husk at det er stor forskjell på den gamle og den nye Octaviaen når det gjelder plass og det meste ellers.
 
gjør deg selv en tjeneste å ta en titt på Honda Accord, tror det er mange som glemmer den bilen når de skal ha seg stasjonsvogn.

kjørte veldig mye Accord i fjor, og det er kjøremaskin!
 
veldig mange fine betraktninger!
De skoda jeg har sett på er primært på finn.no
Angående de andre prisene er de en fin blanding av besøk hos forhandler og finn.no

Ja, det var Skoda Octavia RS, og ja, tror det var "gamle" typen (2012mod)
 
Selv er jeg veldig fornøyd med Toyota. Har en Camry, men disse får du ikke tak i lenger nye. Nye Avensis er pen og god. Med ditt budsjett får du en fin bil med største bensin motoren. Hyggelig å se at det er andre bensin entusiaster her! Sedan er mitt valg, men stasjonsvogn holder pris brå. (Blir en sedan liten kompenseres dette med å ta med mindre. Les: Ingen problemer!)

Min erfaring med Toyota er at å velge annet er en (unødvendig) risikosport ...