NOS

Medlem
10. jan. 2011
Sted
Oslo
Jeg har tittet litt rundt på ebay, og kommet over klokker som skal være NOS (New Old Stock). Er det slik at dette er vintageklokker som aldri har blitt brukt? Som da igjen betyr at disse har ligget på lager eller andre steder å støvet ned i flere tiår? Litt nyskjerrig på dette.

Og hvordan vil en klokke like å ligge stille så lenge, har dette noe innvirkning på klokkens mekanikk? Vet at bil og båtmotorer har godt av å bli kjørt en gang i blandt, så dette gjelder vel for klokker også?

Håper noen her vet litt mer enn meg :)

Jeg har tittet litt rundt på ebay, og kommet over klokker som skal være NOS (New Old Stock). Er det slik at dette er vintageklokker som aldri har blitt brukt? Som da igjen betyr at disse har ligget på lager eller andre steder å støvet ned i flere tiår? Litt nyskjerrig på dette.

Og hvordan vil en klokke like å ligge stille så lenge, har dette noe innvirkning på klokkens mekanikk? Vet at bil og båtmotorer har godt av å bli kjørt en gang i blandt, så dette gjelder vel for klokker også?

Håper noen her vet litt mer enn meg :)

Hei,
Som du sier er NOS (New Old Stock) usirkulerte objekter. Normalt med orginale merkelapper, boks etc.

Mange selgere på eBay kaller sine klokker NOS selv om de er pent brukte, polerte osv. Derfor gjelder det å spørre selger, be om detaljerte bilder før man kjøper noe som skal være NOS. Normalt hvis ikke annet er oppgitt må du regne full service på en klokke som har ligget i mange år. Har du mekaniske klokker liggende i skuffen er det smart å trekke de med jevne mellomrom. Skal se om ikke jeg kan legge ut et eksempel på NOS i vintage tråden :)

takk for svar!

Må si det virker fristende å kjøpe en vintage som aldri (i følge selger) har blitt brukt.. Tenker også at det må være en grunn til at de aldri har blitt solgt..

...grunnen bør ikke være verre enn at dette kan ha vært modeller som var upopulære i sin tid grunnet f.eks. størrelse, pris etc. :)

Jeg har en NOS Doxa. Den går greit den, men trenger litt tid på å få kjørt seg inn.

Har sett meg ut en NOS Doxa selv fra det glade 60' tallet.. Noe formening om hvor prisen burde ligge? Ser de ligger på $150-240 på ebay, så det vel kanskje det en må forvente å betale:)

Betalte selv 600-700 nok. Fant ut etterpå at den var mye mer vert enn det. Ville ikke betalt mer enn 1k uansett. Hold deg unna øst-europeiske og asiatiske selgere. Går mye rare rykter om de.

Snakker man om rykter kan du føre opp sør-amerika opp på den listen.

Vet det kommer mye franken Omega og frankenling (franken Breitling ;)) derifra.