Nok et Lommeur som har manglende info.

Medlem
21. des. 2013
Innlegg
2
Har fått lommeur som jeg må si jeg er stolt av :) veldig lekkert, kommer fra min oldefar fra Sandnes - han kommer fra en søsken flokk på 14 !! De fleste reiste til Amerika og han var mye på sjøen, så det er mildt sagt spennende å kunne finne ut så mye som mulig om denne klokken og kanskje videre historie.

ok, over til uret;

Det har et logo på fronten som kan være initialer? og "1888"
på innsiden av lokket står det "43916"
lokket før urverket står det svakt masse tall etc som en liste (service dato?) og 0,585
urverk lokket har en krone logo, noe som ser ut som en hane under kronen og 0,585 igjen, et bitte lite logo & "43916" igjen.

legger ved en masse bilder som til slutt ble tydlige (merker jeg trenger briller snart:)

Lurer på merket på klokken, hva de forskjellige tallene/logo betyr, verdi - kort sagt; mest mulig info på allt.

Takker og bukker for svar og info på denn klokken, ingen gjenlevende som kan fortelle noe om klokken.

















Siste bildet, hvis vi ser helt øverst til høyre så er det en slags liste med tall/tekst - kan minne om service på klokken - men det det veldig mange 5-7. noen er veldig utydelige, fikk tatt bilde i en vinkel som var synlig.
 
Vel, den har i hvert fall en 14k gullkasse med sveitsisk hallmark, ekorn. Sannsynligvis er det også et sveitsisk urverk av noe slag. Ser det er et stempel på urverket, men klarer ikke å se hva det er. Fin klokke da.
 
Fin klokke. Ekte jaktur - eller savonette.
5-7 er kanskje urmakerens id-nr, for alt jeg vet. Det var i alle fall helt vanlig at de risset inn noen koder og datoer ved service.

Jeg vil tippe at 1888 er årstallet uret er produsert, men det kan kanskje bety noe annet. Ta en time eller to på Google - der finnes det i tusenvis av sider om lommeur. Litt vanskelig uten et navn/merke som søkeord.

Lommeur har dessverre relativt lav verdi. Mange ur og få samlere, vet du. Jeg har sett noen av de mest kjente merkene oppnå noen få titalls tusen, men da har det også vært mint condition og, som sagt, kjente merker med logo på skiven osv. Affeksjonsverdien er nok høyere.