Noen tanker vedrørende service på Anonimo

Medlem
30. juli 2014
Innlegg
345
Hei!

Jeg har gått til anskaffelse av en brukt Anonimo 2010 Militare Automatico Ox-Pro med caliber Anonimo FI 03.1 - basert på ETA 7750 13 1/2" verket. Som alle vet - eller ikke, er det lite å vente seg av Anonimo nå når det gjelder service på de Firenze-produserte urene (som mitt). Merket er solgt og flyttet til Sveits, de nye eierene vil ikke ta ansvar for Anonimo-urene fra Firenze-epoken.

Men gjør det noe da? Urverket er vel et av de mest utbredte i verden, og skulle være enkelt å få service på - og enkelt å få deler til? (I hvertfall en stund til) Så er det et aspekt ved dette uret som står for en "X-faktor" hva service angår, og det er moddingen som er gjort for å få til en plassering av kronen klokken seks på uret, med den tilhørende låsemekanismen. Etter det jeg har lest meg til har selve staget som kronen er festet på vært problematisk - det har blitt bøyd eller brukket. En kommentar jeg leste beskrev løsningen som "rather whimsical", uten at jeg vet med hvilken bakgrunn han mente det. Men i det historiske Anonimo-underformumet på WUS så er det Militare-familien av ur som minst anbefales til potensielle kjøpere nettopp på grunn av utfordringene knyttet til den uortodokse plasseringen av kronen.

Det jeg lurer på er hvor mye hold det er i disse påstandene. Er det noen som vet? Og ikke minst, har noen forslag til hvor jeg burde gå for å få service på uret? Garanti-ansvaret er borte, så jeg føler meg fri til å velge de mest hensiktsmessige løsningene sett fra mitt ståsted. Jeg er bosatt i Oslo-regionen, by the way. Servicebehovet er ikke akkutt, men i løpet av et til to år så burde noe gjøres?

Alle innspill mottas med interesse samt stor takk!
 
Redigert:
Hei.

Har du noen link til det du skriver om? Lettere hvis man f.eks har bilder eller annen teknisk beskrivelse. Hvis det her med stag, er ment velle, eller opptrekksaksel, så er denne vanligvis standard til hver verk, og dermed ubegrenset tilgjengelighet på et eta verk.

Hvis det er snakk om noe som er særegent for dette merket du mener, så vet jeg ikke. Altså, om det er snakk om en del av selve kassen. Det med plassering av kronen kl seks er jo egentlig bare verket som er "vridd" inni kassen, slik at liten sekundviser som er klokken ni på dette verket, når kronen er på tradisjonelt kl tre, blir klokken tolv på f.eks enkelte anonimo.

Er det en låsemekanisme i forbindelse med kassen du mener, eller er det opptrekksaksel, altså vanlig aksel som kronen sitter på?
Denne kan byttes i det uendelige i hvert fall :)

Jeg har tilfeldigvis lest dette med bytte av eier. Så på disse klokkene tidlig i år. Du kan si, alt som er særegent for denne modellen, skive, visere og kasse samt krone får du vil du ikke få tak i. Skrives det. Alt som er standard er ok å få tak i, jamfør selve verket.

Det er snakk om en ETA krise i fremtiden, når SWATCH får det som de vil. De kutter all salg til andre enn egne merker om noen år, husker ikke om det er 2020 eller før.

Er dette en klokke du vet du vil ha for alltid, så skader det jo ikke å se hva som finnes på nett til salgs allerede nå, f.eks ebay ect.

Kan utdype mer siden.
 
2014-10-13185205_zps31e76c06.jpg
[/URL][/IMG]



The stem/crown design itself is at fault, and is similar to both models, and is in fact slightly similar in even other cases, involving the rather thin pin that is simply pressed into the crown, and can come loose (losing the crown), fail to engage, or simply snap off--you see more problems with the manual simply because they are engaged more frequently (manuals require winding every other day or so), and the more use, the more they are prone to fail. However, from a general sweep of all the lines in the historic Anonimo, the one model most prone to failure, across the board, is the MILITARE, and now, with no parts available, the one model, auto or manual, that I would caution others not to buy, if they were a new buyer. To me, it is simply saying that the auto Mili isn't as bad as the manual Mili, but to me that overlooks the obvious--both are risky in this post-production, post-servicing age--because of this I would always point a NEW Anonimo buyer in other directions in the Anonimo line up. For those of us Nimo veterans, the risks are known, and the choices are open--at least we know what we are buying into.

link: http://forums.watchuseek.com/f16/anonimo-future-value-1092455.html post nummer 7

Det er altså velle, eller opptrekksaksel som er en svakhet ved disse modellene ihht denne posteren. Nå bare gjetter jeg, jeg er ikke fagmann som deg. Men jeg synes låsemekansimen som holder kronen inne integrert i remfestet er en fancy, men ikke så gjennomtenkt løsning. Den yter et trykk mot kronen i horisontalplanet, men ikke vertikalt så vidt jeg kan skjønne. Og hvis velle er tynn og bare presset inn i kronen så vil den være utsatt for vertikale slag og støt. Dessuten spretter kronelåsen lett opp fordi det er en lang rem som er festet i enden av den, og det er ikke mye bevegelser av uret som skal til før det skjer, så lenge uret ikke er festet til håndleddet.

Så kommer det store spørsmålet, brekker velle, er den mulig å erstatte? Sånn umiddelbart ville jeg tro at det er mulig, en fagmann ville kunne lage en ny fra scratch antar jeg. Men det er vel grunn til å tro at det finnes fabrikklagde erstatninger som kan passe. Anonimo har vel ikke laget disse fra bunn av, men jeg vet ikke. Jeg bare gjetter.

Til tross for disse faremomentene kjøpte jeg uret med åpne øyne, men jeg betalte det jeg antar er en riktig pris for den. Dvs i området rundt USD 1300.
 
Redigert:
Skal være verdens enkleste sak å bytte velle på en 7750. Du skriver at du bor i Oslo, stikk innom Urmaker Sutterud på Bjølsen. Han fikser biffen!!:)
 
Skal være verdens enkleste sak å bytte velle på en 7750. Du skriver at du bor i Oslo, stikk innom Urmaker Sutterud på Bjølsen. Han fikser biffen!!:)

Hei!

Det skal jeg legge på minnet. Bare et spørsmål: I den kursiverte teksten jeg klippet inn over, hevdes det at velle er presset på kronen. Kan man få den av og bruke kronen igjen, uten å ødelegge noe? Jeg spør kanskje litt naivt, men jeg er ikke urkyndig.
 
Hei!

Det skal jeg legge på minnet. Bare et spørsmål: I den kursiverte teksten jeg klippet inn over, hevdes det at velle er presset på kronen. Kan man få den av og bruke kronen igjen, uten å ødelegge noe? Jeg spør kanskje litt naivt, men jeg er ikke urkyndig.

tipper at velle er skrudd inn. er intet problem uansett.