Noen som vet hva disse er og kan ha av verdi?

ptb

Medlem
9. jan. 2014
Innlegg
161
Sted
Oslo
Lommeuret er i sølv. Ingen fabrikatmerker på urverket sålangt jeg kan se.
På baklokket i de innpregede merkene står det Thun 1899.

Chronografen har noe slitt urskive og merkenavnet er delvis borte. Det ser ut til å ha sluttet på ..TDA med 2-3 bokstaver i forkant av dette. Kassen måler 35mm. Har ikke tatt av baklokket. Det sitter litt godt, og jeg har ikke egnet verktøy.

1_zps04d712a5.jpg


1_zpsbb56b70d.jpg


1_zps24c6040b.jpg
 
Redigert:
Lommeuret er i sølv. Ingen fabrikatmerker på urverket sålangt jeg kan se.
På baklokket i de innpregede merkene står det Thun 1899.

Chronografen har noe slitt urskive og merkenavnet er delvis borte. Det ser ut til å ha sluttet på ..TDA med 2-3 bokstaver i forkant av dette. Kassen måler 35mm. Har ikke tatt av baklokket. Det sitter litt godt, og jeg har ikke egnet verktøy.

Har også en Omega stoppeklokke m/mellomtidsfunksjon (rempant?). Den tikke og går fint. Hva kan verdi være.

Samtlige vil legges ut for salg.




Det kan se ut som det første er laget av Breguet , men det er ikke det. http://www.breguet.com/How-to-recognize-a-Breguet
 
Redigert:
Urskiven på lommeuret kan vel kalles å være i deco stil. Deco perioden begynte rundt 1920. Visere på lommeuret er også i typisk 20-talls stil og slik urkrone ble også benyttet en del på denne tiden. Uret ditt har også 24 timers skala, noe som ble mer vanlig i samme periode. Sannsynlig et sveitsisk urverk, som også er tilnærmet lik i utførelse som mange av de andre produsentene benyttet på 1920-30 tallet.

Chronographen vet jeg ikke noe om, men tallskive og rød sekundviser er tidstypisk 1940-talls. Det er garantert entusiaster her på forumet som kan si hvilket urverk uret ditt har, bare du får åpnet urkassen.

Verdien på lommeuret er ikke mange hundrelappene, hvis det da fungerer. Tror nok du må få åpnet baklokket på chronographen og opplysninger om urverket faktisk fungerer, før man uttaler seg om verdi på dette.
 
^ Takker for info.

Da har jeg fått jekket av baklokket på chronografen, og her er et bilde.
Det står stemplet: M 17 SEVENTEEN JEWLES og UNADJUSTED SWISS.

Inne i baklokket er det håndgravert inn 407 etterfulgt av noe som kan være en H, A eller et tegn. Det står også preget: LES FILS D`A. NICOLET.

Da har jeg klart å Google frem at merket er TELDA, hvilket også ...DA på skiven viser.

 
Redigert:
Verket i klokka er et Venus cal 170. Dette er et caliber som ble brukt av mange produsenter. Når det gjelder tilstanden på klokka så ser den veldig sliten ut. Hadde klokkene sett penere ut kunne mann ha tatt en pris vurdering. Sånn som jeg ser disse klokkene her nå, ville de hos meg blitt benyttet som deleklokker. Stoppeklokke har jeg dessverre ingen formening om.
 
Takker for tilbakemelding. Jeg googlet litt videre selv i går og fant info som tydet i retning av Venus.