Noen som vet hva dette kan være på urskiven

Medlem
12. des. 2020
Innlegg
2
Sted
Oslo
Jeg har nylig gjort mitt første mekaniske klokkekjøp, og trenger litt hjelp og råd. Har fått tilsendt en gammel klokke fra 60-tallet. Alle markørene er fine og blanke unntatt nr. 11. Selve markøren er ikke like blank som de andre, også er det en "flekk" rundt markøren. Har dette kommet ifbm. restaueringen av klokken tror dere? Kan dette "fikses"?
 

Vedlegg

  • IMG_3904.PNG
    IMG_3904.PNG
    802 KB · Visninger: 0
Flekken var der på bildene. Jeg var ikke så oppmerksom på det, så nesten ut som skygge for meg. Den skal ha hatt service i november, men tenker jeg tar den med til en urmaker så de kan se inni. Og evt. si noe om flekken :d
 

Vedlegg

  • Screen Shot 2020-12-12 at 17.03.29.png
    Screen Shot 2020-12-12 at 17.03.29.png
    1 MB · Visninger: 0
Jeg har nylig gjort mitt første mekaniske klokkekjøp, og trenger litt hjelp og råd. Har fått tilsendt en gammel klokke fra 60-tallet. Alle markørene er fine og blanke unntatt nr. 11. Selve markøren er ikke like blank som de andre, også er det en "flekk" rundt markøren. Har dette kommet ifbm. restaueringen av klokken tror dere? Kan dette "fikses"?

Er dette ditt første vintage-kjøp? I så fall, gratulerer med pen IWC!

Ja, skiva er viktig når man kjøper vintage. Skader på skive er som regel vanskelig å gjøre noe med, uten å restaurere hele skiva. Det kan man gjøre hvis det for mye av det gode, men her er det vel greit? I så fall beholder du den som den er, den er jo veldig bra ellers. Har du relativt god tålmodighet (avhengig av modell) går det også an å legge søk på kun skive for modellen, de kan dukke opp til salgs av og til.

Det er viktig å sjekke tilstand når man handler, for meg er det typisk skive først, så visere, så krone og pushere, deretter kasse og polering. Alt må da stemme ift modell/referanse, og deler må ikke være uoriginale eller tilhøre andre modeller/serier. Deretter verket og at det ser allright ut, og ikke skittent, rustent eller på andre måter slitt.

Ta gjerne flere bilder av klokka og legg ut. Hvilken referanse er det?