Hei,
Fint forum!
Her kommer mitt første innlegg med noen personlige tanker vedr. dette temaet:
Det med å handle finere ur er på en måte et lite "kunstverk" i seg selv.
I utgangspunktet har jo klokkene en veil. pris, og det er ikke egentlig for gitt at man får en rabatt når man handler.
Det er i midlertid et faktum at det ofte likevel opereres med rabatter - og har er vi inne på et litt "hårfint" tema.
- Et tema som er av litt diskre og personlg karakter, som det forstålig nok ikke snakkes eller skrives så mye om.
Jeg kan bare snakke for meg selv her, og har ikke mye erfaring med kjøp av ur i Norge, men derimot i utlandet.
Helt i begynnelsen av min interesse for ur (12-13 år siden) handlet jeg et par-tre ur i Norge, bl.a av Bjerke.
Husker jeg fikk litt rabatt den gangen også.
Det er imidlertid i de senere år, hvor jeg har reist og bodd mye i utlandet,
at jeg tilfeldigvis har kommet inn i mange finere ur-miljøer, og har på denne måten fått gode kontakter i de lokale butikkene.
Jeg blir ofte spesiellt invitert på finere sammenkomster, middager, lanseringer, watch parties o.l. 8)
Snakker her om Asia, med større byer som Singapore, Hong Kong og Bangkok og som de viktigste plasser.
Her ligger Norge (Les: Europa og spesiellt Skandinavia) LANGT etter, og det blir neppe noe endring på dette i nær fremtid.
Det florer med alt fra enklere Omega, Breitling, Sinn ur o.l. til finere saker som JLC, IWC, AP
eller Richard Mille, VC, FP Journe, Tourbillon modeller, Independents osv. osv.
Jeg kan omgås mennesker som har spart vel og lenge for å kjøpe seg noe i 50-100.000kr klassen, og de som ikke engang
løfter på øyenbrynene for å bla opp en million eller to for en fin sak.
Det som er morsomt er at mange av disse som virkelig har penger ofte er svært så jordnære typer,
og går like gjerne i en jeans som dress, og har blitt noen av mine beste bekjentskaper og venner.
Dette er ofte mennesker som egentlig ikke er opptatt av bling, stas eller vise seg frem,
men mer genuint interessert i det tekniske aspektet ved ur-komplikasjonen,
følelsen av å eie noe spesiellt, eller det sosiale samværet.
Heretter blir jeg igjenkjent umiddelbart hvis jeg besøker en av de lokale butikkene jeg har handlet mye i,
og får da spesialbehandling. Kan vel si det slik at rabattallene jeg ser nevnt i denne tråden så langt,
kan man gange opp 2-3 ganger før jeg i det hele tatt vurderer et kjøp heretter.
Dette gjør at den
totale følelsen av å kjøpe et ur i "mine" butikker der - blir veldig forskjellig fra det å handle et ur i Norge.
Mitt syn på Norge og norske butikker har derfor endret seg til det "værre" for å si det slik,
og jeg kommer neppe til å handle noe finere klokke i Norge igjen heretter.
Norge og norske forhandlere er rett og slett ikke konkuransedyktige nok.
Dette er selvfølgelig ikke bare butikkene sin skyld, men like mye hele samfunnet/urmiljøet her i Norge,
landets geografiske plassering osv., og en egen diskusjon jeg ikke skal komme nærmere inn på.
Jeg anbefaler uansett til å handle dine klokker fra Autoriserte forhandlere.
Dette har mange fordeler, gir deg en egen trygghet, og det er også disse forhandlerene man
bør støtte med tanke på fremtidig support og oppfølging om noe uforutsett skulle hende med uret.
- Så til slutt, mitt helt personlige syn på det originale spørsmålet - "Nei, jeg hadde ikke handlet på nevnte nettsted, og vil heller ikke anbefale det".
Lykke til!
Business Traveler