Noen som er fristet av den nye Bulova måneklokka?

Litt fristet. Men hadde helst sett at den var mekanisk (selvfølgelig). Likevel forstår jeg at Bulova har valgt kvartsverk. Det gjør uret tilgjengelig for de som vil ha en "måneklokke" uten at de kan bruke store penger på en Speedmaster pro.
 
262 khz verket til Bulova hakker 8 ganger i sekundet, noe som gir en enda glattere gange enn stort sett alle mekaniske chronoverk, i tillegg gir denne økte gangen en helt syk nøyaktighet, jeg husker ikke de eksakte tallene, men vi snakker pluss minus 10 sek i ÅRET!. Chronospec modellene fra Certina starter på ca.10000,- og da har sekundviseren en konvensjonell 1 hakk i sekundet gange.
 
Bulova-verket har derimot ikke termokompensering. Det vil si at nøyaktigheten er avhengig av temperaturen. Legger du fra deg klokken så går den saktere, og har du den på går den fortere. Det er grunnen til at Bulova vanligvis ikke går under betegnelsen high accuracy quartz, mens bl.a Certina sine precidriveklokker og GS sine quartzer gjør det.

Dessuten drar de mye strøm, og krever dermed et mye større batteri enn f.eks nevnte Certina. Precidrive fra Certina har evne til samme jevne bevegelse på sekundviseren, men tikker én gang i sekundet for å spare strøm. Det er tross alt ikke frekvensen på quartz-krystallen som er begrensningen på antallet tikk/takk. Gitt en god nok motor kunne Bulova sin flyttet sekundviseren 242000 ganger i sekundet. Jeg vet ikke om 16/sek er en øvre begrensning eller om de bare bestemte seg for at det var nok, men begrensningen ligger eventuelt i motoren som skal flytte viseren. Certina sine precidriveverk har en øvre begrensning på 200 ganger per sekund, noe den gjør når kronografen resettes, men ikke så lenge klokken går.

Precisionist-verkene er kule, og jeg syns også den usedvanlig jevne gangen på sekundviseren er utrolig kul, men syns likevel ETAs vinner soleklart.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vegard
Disse bruker såvidt jeg vet 3v batterier av noe slag for å minimere antall batteribytter, men jeg vet ikke hvor lenge de er estimert å gå. Poenget mitt er at dette må jo være det perfekte verket for denne klokka på dette prispunktet. Hadde krona vært på normalt nivå hadde vi snakket om en "coscspeccet" quartz chrono med den glidende gangen vi er så glad i til rundt 3500-4000kr. For min del klager jeg ikke på den nåværende prislappen heller:)

Supert innlegg btw:)

Bulova-verket har derimot ikke termokompensering. Det vil si at nøyaktigheten er avhengig av temperaturen. Legger du fra deg klokken så går den saktere, og har du den på går den fortere. Det er grunnen til at Bulova vanligvis ikke går under betegnelsen high accuracy quartz, mens bl.a Certina sine precidriveklokker og GS sine quartzer gjør det.

Dessuten drar de mye strøm, og krever dermed et mye større batteri enn f.eks nevnte Certina. Precidrive fra Certina har evne til samme jevne bevegelse på sekundviseren, men tikker én gang i sekundet for å spare strøm. Det er tross alt ikke frekvensen på quartz-krystallen som er begrensningen på antallet tikk/takk. Gitt en god nok motor kunne Bulova sin flyttet sekundviseren 242000 ganger i sekundet. Jeg vet ikke om 16/sek er en øvre begrensning eller om de bare bestemte seg for at det var nok, men begrensningen ligger eventuelt i motoren som skal flytte viseren. Certina sine precidriveverk har en øvre begrensning på 200 ganger per sekund, noe den gjør når kronografen resettes, men ikke så lenge klokken går.

Precisionist-verkene er kule, og jeg syns også den usedvanlig jevne gangen på sekundviseren er utrolig kul, men syns likevel ETAs vinner soleklart.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hansur
Tar opp denne tråden i stedet for å starte en ny...Er veldig fristet til å bestille, men er usikker på størrelse.
Er det noen som har den og kan dele noen erfaringer? Finnes det noen i Norge som tar service og reparasjoner på Bulova? Innspill mottas med takk :)
 
Jeg så den med egne øyne i Glasgow forrige helg. Jeg kan se om jeg får prøve den og ta bilder om det er interresse?
Her på øya virker det som det er Citizen AD's som fører Bulova. Så det kan vel være mulig å bestille den hos lokale Citizen AD's i Norge?
 
Jeg så den med egne øyne i Glasgow forrige helg. Jeg kan se om jeg får prøve den og ta bilder om det er interresse?
Her på øya virker det som det er Citizen AD's som fører Bulova. Så det kan vel være mulig å bestille den hos lokale Citizen AD's i Norge?

Takk for svar! Bilder hadde vært helt topp :) Skal undersøke nærmere tipset om Citizen AD. Takk igjen!
 
Fikk nylig denne på lenke og den ser veldig bra ut, men fikk bekreftet mistanken om størrelse da den blir for kraftig for mitt håndledd. Litt rart at lugs sitter annerledes på lenke-modellen og gjør det vanskeligere å sette på reim. Men, skal gå med tynn reim og bøyde spring bars, Kommer nok for salg etter hvert.
 
Et bilde etter unboxingen:

05.jpg