Noen i rekrutteringsbransjen her, tanker om ansettelser ?

Medlem
30. mars 2010
Innlegg
1.049
Sted
Norge
Hei !

Noen som har erfaring med ansettelser eller rekrutteringsbransjen, som kan synse litt kvalifisert, anonymt og i generelle termer ?

Lurer veldig på dette med om det fins en alder hvor man ikke lenger blir vurdert av rekrutterings firmaene ?

Årsaken er selvfølelig min egen situasjon. Har sittet i samme jobben i ca 15 år og ønsker nå å flytte på meg. Jobber med et litt smalt produkt innen It så det er sjeldent noe som er direkte relevant, men kom over en relevant stilling som er utlyst og vurderer sterkt å søke. Siden jeg nå er i slutten av 40 årene kjenner på at jeg fort kan bli en god nummer to. Tenker at førstevalget vil være en ca 30/35 med litt mer akademisk bakgrunn og 5 år arbeidserfaring.... ?

Annonsen åpner som følger:

"..Vi søker deg som har lang erfaring fra XX og XX, og som ønsker å være en del av Norges ledende fagmiljø innenfor dette fagområdet..."

Noen tanker fra "innsiden" ?

Kan legge til at jeg sitter trygt og greit der jeg er, så jeg lever fint med å være der, men kan være spennende å prøve nytt miljø.
 
Jeg jobber ikke i rekrutteringsbransjen, men mener uansett at det ikke skader å søke. Du kan be om konfidensiell behandling av søknaden hvis du ønsker at dette skal bli mellom deg og potensiell ny arbeidsgiver.

Ønsker ny arbeidsgiver referanser trenger ikke dette være fra ledere, men kan gjerne komme fra kollegaer du jobber tett sammen med og som du stoler på.

Det finnes ingen fasitsvar på hvem man ønsker å ansette/rekruttere. Noen vil vektlegge utdanning, andre erfaring. Andre igjen ser kanskje etter potensiale og hvilken type person du er.

Det verste svaret du får er et nei og du kan jobbe trygt og fint videre der du er nå :)
 
Søk på jobben, om du så kommer på intervju, så er det ikke noe automatikk at du trenger å ta jobben hvis de tilbyr deg den.
Søk på jobben er min anbefaling!
 
Takker for svar her og på pm, flott forum dette.

Sendte inn søknad idag og de kontaktet meg og avtalte samtale senere i uken, så de ville ihverfall prate med meg ;). Regner med at det er en form for kartleggings intervju til å begynne meg. En start ihvertfall.
 
Intervju var unnagjort igår, og alder/fartstid i bransjen var ikke nevnt i det hele tatt. Mer "fag" en forventet, veldig lite om personlighet etc, var vel rett og slett kartlegging.
 
Lykke til! Jeg gjennomfører fra tid til annen intervjuer for å ansette til et stort norsk selskap som jeg jobber i. Som den fagidioten jeg selv er, pleier jeg å skippe mye av det personlige våset og heller diskutere fag. Da føler de seg på hjemmbane og praten går lettere. Sånne tilgjorte intervjuer med masse crap har jeg ikke noe til overs for. Enkelt, jordnært og uformelt er det jeg liker best i alle fall.
 
Min mening - selv om man er 50,55,60 eller mer er det minst 5+ år igjen til man evt skal pensjoneres (antar jeg siden man evt skal søke jobb).

Dette er jo omtrent så lenge en arbeidsiver forventer å ha en ansatt av den yngre garde uansett.

Mange arbeidsgivere som går glipp av mange bra år med ekstremt flinke folk fordi de ser seg blinde på alder dessverre.