Noe å stille klokka etter?

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
Hva bruker dere for å få riktig klokke?

Selv har jeg brukt "nettet" men...

NRK er ikke presis, ser at naboen er 3 sekunder før meg - forskjellig "leverandør". Men kanskje de er mer pålitelige fra dag til dag enn TV2 og reklamen.

Har en "reklame" værstasjon fra en megler, får tiden inn via "noe" (atomur) og den passer veldig bra opp mot NRK, både dagsrevyen og P1.

:x

Nå etter sommertiden gikk jeg rundt med Panerai 000 og stilte "alt": komfyr, kjøleskap, mikro, vask, tørketrommel osv. Ikke helt lurt siden Paneraien har dårlig merking og ingen sekunder, så nå er det ett spenn på 5 minutter blant "dingsene".

:x
 
Jeg bruker Time and Date. Denne er mer eller mindre spot on. Brukte Justervesenet tidligere, men fant ut at de lagger opptil flere sekunder på et døgn..

Beste er nok å bruke et atomur. eller radiour.
 
Iphone har en app som heter Time som er fra satellitt....

....som viser på ti-delen eksakt!;)

Har kjørt den på min 5002 BP nå i ca 2 uker......den går AKKURAT på sekundet!!:)
 
Jeg har en radiostyrt Citizen på nattbordet. Den er praktisk og tilgjengelig og har vist seg være svært presis!:D
 
Evt klokka.no, som synkroniserer med UiO sin ntp-server (som i sin tur er synkron med gps-klokka).

For min egen del har jeg stratum-1 server på jobb, men rekker møtene mine om jeg synker etter klokka.no også :) (For de som lurer, stratum 1 betyr en server som er koblet direkte til gps eller annen pålitelig kilde - og protokollen heter Network Time Protocol.)
 
Jeg bruker klokka.no eller en radiostyrt Casio som ligger på kontoret. Om disse to ikke er helt på sekundet, så lever jeg utrolig nok ganske fint med det!
 
:p

Er enig i at et avvik ikke gjør noe, men kun om det er "fast".

Var så "dum" at jeg lenge brukte TV2 nyhetene som referanse...
 
Enhver gps som har visning av tid/klokke vil ved kontakt med 4 eller flere satelitter vise nøyaktig tid uansett hvor du er på kloden, den vil da korrigeres av tidsssignalet som synkroniserer satelittene, såfremt du har innstilt riktig tidsone da... ;)
 
Støtter GPS eller klokka.no. Evt. kan man bare synce direkte mot tidsserveren til uio selv. Dersom man har gjort et fornuftig valg av operativsystem er det bare å kjøre "sudo ntpdate ntp.uio.no" i terminalen.
 
Evt klokka.no, som synkroniserer med UiO sin ntp-server (som i sin tur er synkron med gps-klokka).

For min egen del har jeg stratum-1 server på jobb, men rekker møtene mine om jeg synker etter klokka.no også :) (For de som lurer, stratum 1 betyr en server som er koblet direkte til gps eller annen pålitelig kilde - og protokollen heter Network Time Protocol.)

Bare for å presisere:

Stratum 0
These are devices such as atomic (caesium, rubidium) clocks, GPS clocks or other radio clocks. Stratum-0 devices are traditionally not attached to the network; instead they are locally connected to computers (e.g., via an RS-232 connection using a Pulse per second signal).

Stratum 1
These are computers attached to Stratum 0 devices. Normally they act as servers for timing requests from Stratum 2 servers via NTP. These computers are also referred to as time servers. Many Stratum 1 servers (for NTP v3 and earlier versions) may not actually be operating with Stratum 1 precision. As the NTP protocol is developed, it will become less and less possible for misleading Stratum 1 servers to run — instead the protocol would automatically bump the server Stratum level down accordingly.

I norge er det i følge offisielle lister kun to Stratum 1 servere:
time.service.uit.no
ntp.uit.no

Tror nok uansett klokka.no etc er mer en godt nok for de fleste :)
 
Dersom man har gjort et fornuftig valg av operativsystem er det bare å kjøre "sudo ntpdate ntp.uio.no" i terminalen.
Tiltredes.
463px-Symbol_thumbs_up.svg.png
 
Takk for mange gode innspill her.

Jeg har ofte fundert på hvorfor klokka i bilen er så pinlig nøyaktig, at den styres av GPS'en tenkte jeg naturligvis ikke på.

Men jeg har endt opp med å bruke reklameklokka fra Eiendomsmegler 1 som faktisk går helt likt de fleste andre referansene som er nevnt her inn - om det er et atomur vites ikke...