Nettbrett??

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.615
Sted
Sandnes
Ikke særlig oppdatert på teknologifronten. Datt av på slutten av nittitallet da jeg satset stort på Minidiscformatet. Sitter nå på laptop men tenker at når den kræsjer så blir det nettbrett heller enn ny pc.
Er nettbrett en fullverdig erstatter til Pc? Jeg bruker ikke pc til stort mer enn surf, et og annet dokument i ny og ne, banktjenester og mail.

Hvilke nettbrett ville dere valgt/har dere selv? Jeg ser jeg trekkes endel mot Sony sine, om det kun er pga av de er vanntette noen av dem vet jeg ikke.

Innspill?
 
Redigert:
Jeg eier en tredje generasjons iPad. Skulle jeg kjøpt nytt i dag, hadde jeg valgt iPad igjen.
Dette er til dels fordi jeg bruker flere Apple av sine produkter fra før av - og er dermed litt låst i et økosystem, men også fordi alle andre nettbrett jeg har prøvd har jeg blitt skuffet over. Dårlig performance, dårlig kalibrerte touchskjermer, mindre intuitive brukergrensesnitt osv.
Jeg har til gode å prøve Microsoft sin Surface noe særlig, men siden den bruker katastrofen Windows 8 er den allerede rimelig uaktuell for mitt bruk ;)

Hvorvidt et nettbrett er en fullverdig erstatter til en pc kommer veldig an bruksmønsteret ditt. Hvis du kun driver med "content consumption" hjemme, tror jeg nok et nettbrett kan være nok. Hvis du derimot skal bruke en pc til å produsere noe (grafikk, store dokumenter, programmering o.l.) - er det nok en stund igjen til de er gode nok til å erstatte en pc. Selv om man kobler til et tastatur.
Så hvis du kun skal bruke det til surfing, epost og banktjenester - er jeg personlig ikke tvil om at en iPad er det definitivt beste valget.

Men som med klokker, koker dette ned til smak og behag. Jeg ville anbefalt deg å ta en tur til nærmeste butikk for å få prøvd forskjellige varianter. Man kan lese test etter test, men det som betyr er noe er hvordan du selv opplever det i bruk.

PS: Uavhenging av hva du skulle ende opp med å kjøpe, vil jeg fraråde å kjøpe de billigste nettbrettene. En lav pris tilsvarer dårlige hardware, noe som gjør at selve brukeropplevelsen blir (etter min erfaring) dårligere. Noe som igjen kan føre til at nettbrettet bare blir liggende å støve ned.

PPS: Skulle du gå for iPad, og det ikke haster å få kjøpt før sommerferien, ville jeg vurdert å vente til tidlig høst. Nåværende generasjon av fullsize iPad (fjerde) nærmer seg slutten av en produktsyklus.
 
Jeg sitter mye på iPaden min, og selv om jeg går for Android på telefonen synes jeg både utvalget av apper og opplevelsen på nettbrett er best med Apple. For min del blir padden likevel en dings for konsumering av info. Jeg hater å skrive med enn noen ganske få linjer, og skulle jeg kjøpe tastatur til den kunne jeg like gjerne dratt fram en av MacBookene. Som sofa - og turdings er den derimot uovertruffen. Men som nevnt over, vent til neste generasjon.
 
Har hatt iPad 2 i tre dager nå og er strålende fornøyd. Veldig enkel og bruke og batteriet holder lenge. Veldig mange nettsider er tilpasset iPad så det føles ut som en pc, bare (i mine øyne) mer behagelig. Når det gjelder Word dokumenter og lignende vil jeg anta at det ikke er optimalt. Sikkert kjekt å ha en laptop i bakhånd. Men vil absolutt anbefale iPad.
 
Jeg har hatt en 1. generasjon IPAD siden disse kom. Nå er det svintreg og nesten ikke til å bruke lenger. Krasjer konstant på vg.no. Har prøvd å resette å sette tilbake til fabrikkinstallasjon, samt diverse oppgraderinger, men det hjelper lite. Jeg kommer likevel til å kjøpe ny da den har fungert prikkfritt i ca 3 år. Det er nesten utrolig at den har overlevd såpass lenge med 3 ungers herjing og krangling om den..
 
Har en iPad som jeg bruker relativt lite. Synes grenesenittet er ganske dårlig og trives mye bedre med en laptop. Sparer opp til en Thinkpad X1 Carbon heller enn et sånt tregt og kjedelig nettbrett. Vet faktisk ikke helt hva jeg skal bruke et nettbrett til. Jeg har Dagens Næringsliv på nettbrettet, men det er jo et rent helvete å lese med scrolling både horisontalt, vertikalt OG i frames. Avisen fremstår som en uoversiktelig labyrint og ikke er innholdet i den rekkefølgen man er vant til fra papirutgaven heller. Dette er selvfølgelig ikke Apples feil, men de har jo ganske sterk sensur av innhold så litt ansvarlig må man vel kunne holde dem :) Avislesingen er helt eksepsjonelt ineffektiv sml. med en papiravis, og skal jeg lese bøker er det utrolig mye lettere å lese de på min Kindle.

Det eneste positive med iPaden er batteritiden.. den har alltid strøm til overs, men når jeg tenker meg om er vel det fordi jeg bruker den så lite ;)

RELOX: Det du opplever er et kjent trick fra Apple. De lager oppdatert firmware til enhetene sine som sørger for at hardwaren blir mer eller mindre komplett utdatert. Brukeropplevelsen forringes, man ønsker seg tilbake til opplevelsen slik den var da enheten var ny, og ender med å kjøpe en ny dings fra Apple. Historien gjentar seg så om et par-tre år når ny firmware/software er på plass med masse ny bloat som gjør dingsen ubrukelig.

Chronodiver: Et relevant punkt; om du skal bruke banktjenester som krever innlogging med Bankid gjennom Java er vel iPad ubrukelig? Heller ikke Apples feil.. men disse Bankid-folkenes, som baserer seg på en arkaisk innloggingsmetode.. :)

Her er laptopen du skal ha: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=766611

Koster litt mer, men o'hoi, for en maskin. Nydelig skjerm har den også.
 
Redigert:
Nettbrett og laptop er mitt valg. Nettbrett i godstolen og sofaen, laptop til nettbank og andre småting.
Jeg bruker nettbrett 90% av tiden.

Det er vel mulig å få begge for en samlet sum av 5-6K..?
 
Redigert:
Fortsatt i tankene om nettbrett, heller mot IPad. Hvordan er det med sikkerhet. Denne sporingsfunksjonen som gjør at jeg kan finne igjen brettet om det rotet bort/stjeler, er det noe som må aktiveres av en selv? Hva om den stjeler og vedkommende deaktiverer den, vil jeg finne den igjen da? Sorry for dumbass spørsmål men jeg fallt av technogaloppen da minidisc ble lansert..... Antar forøvrig at slik sporingsfunksjonen finnes på alternativer til IPad også.
 
Fortsatt i tankene om nettbrett, heller mot IPad. Hvordan er det med sikkerhet. Denne sporingsfunksjonen som gjør at jeg kan finne igjen brettet om det rotet bort/stjeler, er det noe som må aktiveres av en selv? Hva om den stjeler og vedkommende deaktiverer den, vil jeg finne den igjen da? Sorry for dumbass spørsmål men jeg fallt av technogaloppen da minidisc ble lansert..... Antar forøvrig at slik sporingsfunksjonen finnes på alternativer til IPad også.

Vet ikke hvor brukbar den "Find my iPhone" og tilsvarende er men du kan ikke slå den av uten låskoden.
(Du kan vel teknisk sett holde enheten i flymodus hvis du stjålet den men da er den jo så å si ubrukelig)
- men med det sagt, skurker idag får vel sikkert flashet og renset enhetene før de eventuellt selges videre.
Liker Apple's funksjon at hvis du mislykkes med lock-code 10(?) ganger så slettes allt innhold, det er viktigere for meg enn å finne den igjen. Kjipt med familiealbum i feil hender.
 
Jeg har et nettbrett fra Asus og er veldig fornøyd! Det dekker ihvertfall alle mine behov. Eneste problemet jeg har hatt er med den standard nettleseren som ligger inne. Byttet til Chrome og nå er det bra! :) Savner tastatur innimellom, men om jeg skal skrive mye eller bruke nettbank bruker jeg fruens mac.

Alle nettsider virker som de skal, bortsett fra at finn.no noen ganger er litt kranglete og på matprat sine sider så skjønner jeg ikke hvordan jeg går bort fra den umulige mobilversjonen jeg blir ''sendt'' til.

Har du en pc/mac i huset fra før så er nettbrett nok mener jeg. :)
 
Hos oss er det Ipaden som blir brukt desidert mest.

Har alltid med jobb pc'en hjem, bruker den til nettbank og hvis det skal skrives mer en 5 setninger.

Ipaden var gave til kona, apple produktene har en høy stjerne der. Selv har jeg litt mer avslappet forhold apple/android. Kan ikke si noe annet en at den ipad virker utmerket. Har imidlertid sett noen lekre Asus brett, når tiden er inne blir de vurdert nøye.

Nå kommer jo en del lap top'er med touch skjerm, kanskje noe å satse på ?
 
Vet ikke hvor brukbar den "Find my iPhone" og tilsvarende er men du kan ikke slå den av uten låskoden.
(Du kan vel teknisk sett holde enheten i flymodus hvis du stjålet den men da er den jo så å si ubrukelig)
- men med det sagt, skurker idag får vel sikkert flashet og renset enhetene før de eventuellt selges videre.
Liker Apple's funksjon at hvis du mislykkes med lock-code 10(?) ganger så slettes allt innhold, det er viktigere for meg enn å finne den igjen. Kjipt med familiealbum i feil hender.

@adamskater
Nå ble jeg veeeeldig nysgjerrig på din "familiebilder":p
 
Redigert av en moderator:
Jeg må vel slå et slag for Windows inne i dette "Frukt-kalaset".

Jeg kjøpte en Windows RT sent på våren. Den er jeg strålende fornøyd med den!
Grensesnittet er langt mer moderne enn på "Frukt-kassen" iPad, som egentlig er samme som på Macintosh, som kom i 1984. Løsningen med "levende fliser", som også er på telefonene, er genial. Her får du oppdateringer uten å starte appen eller gå inn på Web-siden.

Micrisoft Surface-brettet har en støtte bak som er veldig smart! Denne kan støtte enheten når du sitter ved et bord, i sofaen, eller i en stol. Det følger med et tastatur, som du må betale ekstra for til iPad. På Microsoft Surface er dette tastaturet også en beskyttelse for skjermen. På iPad er beskyttelsen du må kjøpe ved siden av, en lefse som henger i veien... Microsoft har alt i et. Selvfølgelig; det geniale tastaturet henger med magneter. Snap off / snap on!

Det er selvfølgelig flere apper til iPad. det skulle bare mangle, da dette er en plattform som har eksistert i mange år, og er nærmest synonym med "Nettbrett" eller "små bærbare skjermer som du kan sitte og surfe med i sofaen". Dette er noe som tiden vil "utbedre". Er det noe du MÅ, MÅ, ha? (Jeg "mistet" noen gratis eBøker fra Ark da jeg gikk fra Android til Windows Phone. Hva så? Toyota GT86 spillet finnes heller ikke (enda) til Windows. Hva så? Plants VS Zombies er BEDRE på Windows! Det ruler!)

Hvis du vurderer nettbrett eller PC, så ville jeg valgt en bærbar PC med av-tag-bar touch skjerm. Asus, Acer, HP etc har flere slike. De har full Windows8. Windows8 er veldig bra når det opereres på touch-skjerm. Kobler du på tastatur, og vil ha en PC kan du lett gå inn i "gammeldags desktop modus".

Hva ville jeg gjort?
* Nettbrett? Microsoft Surface RT.
Ja, jeg har et, men det er så ofte okkupert av barna. Jeg har ofte vurdert å kjøpe et til. Den større Surface Pro har full Windows 8, kraftigere prosessor og påfølgende batteritid. Til nå har jeg ikke sett behov for disse "fordelene". Derfor ville jeg igjen gått for "lillebroren" RT.

* En alt-i-et? En bærbar PC med av-tag-bar touch skjerm.

(Nå har jeg sikret meg mange "Dis-Likes" fra Apple Fansen (Frukt-klanen)!!!!?) 8-D

8-D