neon som har kunnskap å dele om denne - konverterte(?) pocet/wrist?

Medlem
2. mai 2009
Innlegg
371
Hei, og godt nytt år!

Som tittelen tilsier tror jeg at dette er et konvertert ur- men jeg er ikke helt sikker. Kan det være et gammelt ur verk som det er laget en armbåndsur-kasse til? For meg blir det ren synsning. Men dette er det jeg vet:

*Ancre , er så vidt jeg vet ikke noe eget merke. Men navnent på en "patent" eller det som den gang var en "nyvinngen" Mange produsent satte "ancre" på skiven om verket inneholdt funksjonen/patenten. Ancre = anker på fransk (?)

* Det er et lommeurverk ( ?) ingen referanser som jeg kan se, bortsett fra bokstavene ved ballansen (?)

* skiven er pusset opp / av nyere dato

* Kassen, jeg tror denne er "ganske" gammel ?den er krom plated med fixed lugs. Tror basen er et eller annet blannings materiale ( kobber , messing, nikkel?) kassen har jeg mål med krone til ca 46mm. Ingen inskripsjonerikke på kasse eller baklok ellers, er en mikro- liten på innsiden av baklokket som jeg klarer og tryde. Jeg synes lugsa har en spesiell og jarmerende form , de er lit stutt tjukke:)

Om noen har noen informasjon eller synspunkter så setter jeg veldig stor pris på det. Iphone bilder , men håper de kan være til noen hjelp.
Reima har jeg satt på, så la ikke den evt forvirre.
Den holder tiden utmerket. Men tikker så høyt at kona truer med skillsmisse.

Ha en fortsatt fin dag!
front.jpg

back-lugs.jpg

side.jpg

back.jpg
 
Ja, typisk konvertert lommeur. Stor størrelse, ikke støtsikring og sekund klokken 9 er typisk. Kassen og skive er av nyere dato. Ancre var et eget klokkemerke, tror de kom med både tyske og sveitsiske verk. (mulig det også har vært benyttet av flere..)
 
Ja, typisk konvertert lommeur. Stor størrelse, ikke støtsikring og sekund klokken 9 er typisk. Kassen og skive er av nyere dato. Ancre var et eget klokkemerke, tror de kom med både tyske og sveitsiske verk. (mulig det også har vært benyttet av flere..)

Takk for svar! Noen formening om alder på verket, type?
 
Liten oppdatering for de som finner det av interesse.
Postet samme tråd på annet forum , mer spesialisert mot vintage/lomme ur.

Verket er sveitsisk og anonymt antageligvis fra tidlig 1900. Av medium til ok / god kvalitet.
Litt blanda synspunkter men noen tenker som meg at det ikke er en konvertering , men at den er orginal (med mulig redial) dette pga av kassa , lugs og fixed bars. Også et hint i mine øyne er at over baklokket har den " utslett " etter klokkeren / nato -stil rem.

Jeg har tidligere lest at dette ble gjort - at man tok lommeurverk lagde kasser og monterte opp. Blandt annet ble dette gjort til piloter i øst- Europa ,første halvdel av 1900 tallet.

I butikken jeg kjøpte den ble det sagt at den var fra 20 tallet , på forumet foreslås det 30/40 tallet

Ha en fin søndag
 
Hei.

Har selv et ur av merket Ancre, har ikke greid å finne noe konkret info om produsenten. Det virker som om det største markedet for dette urmerket var utenfor europa. Jeg har ingen konklusjon på opprinnelsen til uret ditt, har kun listet opp noen tanker jeg har.

Urkassens materialsammensettning og utforming tyder på produksjon en gang etter 1935. Det ser også ut som urkassen er laget for bruk av plastglass, noe som også kan indikerer produksjon en del senere enn 1935. Plastglass var blitt vanlige på denne tiden, men jeg tror glass ennå var mest i bruk på litt større ur. Størrelsen på urkassen er heller ikke typisk 30-tallet. Men selve stilen på uret ditt, tallenes utforming og viserene, ville jeg plassere til slutten av 30-tallet.

Urverket kan vært produsert fra tidsrommet 1915 og kanskje et stykke ut på 30-tallet. Det ser ikke ut som om tappene i urskiven er festet til urverket på vanlig måte, er det skruene ved klokken 12 og 6 som holder den på plass? I såfall litt provisorisk siden dette vises ganske godt. Vanskelig å se på bildet, men er urverket 15 jewels?

I teorien kan produsenten som lagde Ancre urene, ha kjøpt inn et parti lommeurverk fra 30-tallet og kasset dem inn på begynnelsen av 40-tallet. De fleste Ancre ur jeg har sett fra 30-40 tallet har tallskive i dårlig kvalitet, noe som kan forklare oppussing av denne i ettertid. Konverteringen kan også ha skjedd fra noen til flere tiår etter også. Hvis uret er bygd om til armbåndsur på begynnelsen av 40-tallet, så tror jeg det var ment for et annet marked enn det europeiske. Begrunner det med at støtsikring av urverk ble mere vanlig i denne tiden på det europeiske marked.

Vanskelig å si om urverket ble plassert i uret av produsent, siden enkelte bygger om lommeur i dag til armbåndsur for å få dem til å fremstå som eldre militær ur. Siden Ancre i dag omtrent ikke har noen kjent historie, virker det som dumt å forfalske dette merkenavnet.
 
Støtter @Girard sin vurdering her. Det som er sikkert at det er et konvertert lommeursverk.

Jeg har imildertid et vanlig rektangulært armbåndsur med Ancre logo og Chronometer på skiven fra rundt 1940. Den har et bra kvalitetsverk laget av Urofa i Glasshutte (1926-45). Denne urfabrikken leverte urverk i hovedsak til produsentene i Pforzheim (Tyskland). Urofa fabrikken ble plukket ned av russerne etter andre verdenskrig.

Det kan jo tyde på at uret ditt har tysk opprinnelse.. :)
 
Redigert av en moderator:
Hei igjen!
Yes, 15 juveler/rubis
Tror også at skrue 12 og 6 holder skiven.

Fant forøverig i dag 4 siffer og en bokstav risset inn i baklokket , på innsiden. Dette indikerer vel service /reparasjon. Og kan vel somsådan også backe opp en teori om at uret har noe år bak seg. (3-17 1R)

Btw," fa sh "på balansen - hva står bokstavene for? Bruker de respektive landene som produserer forskjellige bokstaver ?
 
Jepp, konvertert lommeur (marriage watch som det av en eller annen grunn kalles).

Under første verdenskrig ble ble vel dette gjort med forsett, slik at urene lettere kunne brukes i skyttergravene. Derav navnet "trench watches".

Nå om dagen er det dessverre mest øst-europeiske ebayselgere som slakter gamle lommeur og setter de inn i nye kasser med makt og lim. Se f.eks. denne ebay-selgeren. Men ikke la deg lure av "omega"- og "vacheron"-ur til et par tusen!

Fun fact: Visse hevder at flere av disse kovertittene kun ble konvertert fordi folk tidligere smeltet om og solgte kassene (som f.eks var av gull) dersom det var knipent. Hvis dette stemmer er det jo faktisk redningsarbeid øst-europeerne driver med, men jeg er ikke helt sikker..