Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Mulig det er noen grunnleggende mangler i min forståelse her, men synes du blander litt. Tror jeg. Så da slenger jeg ut noen påstander som er åpne for korrigering.

Hva som er riktig spenn for meg avgjøres av min vekt og teknikk, muligens også styrke og utholdenhet.
Jeg kan ikke helt skjønne at min lengde har noen påvirkning på hva som er riktig spenn for meg.

Hvordan spennet er i skien avgjøres av lengden og stivheten.

Hvis man ønsker en kortere eller lengre ski må den være stivere eller mykere for at spennet fortsatt skal være riktig.
Lengden på skien har ikke isolert sett noe å si, det er kombinasjonen av lengde og stivhet som betyr noe.
Her har jeg da sett bort ifra at det er vanskelig å holde balansen på 1m lange ski, og klønete å dra rundt på 3m lange ski.

Glid har jeg sett bort ifra, for det vet jeg ikke hva som avgjør. Kanskje det er her hullet ligger?

Så spørsmålene:
1. er teoriene mine någenlunde rikitge?
2. hvis ja, er det for teoretisk og simplifisert og det fungerer ikke sånn i virkeligheten?

Du har for så vidt helt rett, i teorien. Problemet er at ingen (?) produsenter lager ski for absolutt alle - det er som med klær. Er du liten og tjukk, eller lang og tynn, så havner du utenfor "normalen".

Din kroppshøyde har selvsagt ikke noe med spennet å gjøre, men korte ski må som beskrevet over være ekstremt stive for at en tung person skal få glid. Har skien lite spenn presses hele skien ned når du skal ha glid, og fellen bremser farten. Når skien er kort trenger du mindre press for å sette hele sålen nedi, og motsatt når skien er lang - det er ren fysikk.

Jo lengre skien er, jo tyngre skigåere er de i utgangspunktet beregnet for. Det er jo stort sett en sammenheng mellom vekt og høyde, men igjen - som med klær, treffer ikke dette alle.

En kort ski vil i utgangspunktet være beregnet for en lett løper, med andre ord ha mindre spenn enn tilsvarende ski som er lengre - og vice versa. Spennet har like mye å si for gliden som festet, poenget er å finne en ski der begge disse egenskapene kombineres optimalt. I tillegg kommer ferdighetselementet, har du god teknikk kan du gå på stivere ski fordi din tyngdeoverføring er optimal.

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvilken ski som passer til akkurat deg, men en dyktig butikkansatt skal kunne finne noe som passer enhver.
 
Grei egentlig.
Jeg pleier å stå på skiene på gulvet. Når jeg står, med lik vekt på begge, skal midten være over gulvet. Selvfølgelig. Stikk et A4-ark under den ene Skien. Legg vekten over på denne skien, og arket henger fast. Det er her under midten ar festesmøring legges. Hvor langt frem skal det legges festesmøring? Flytt vekt over til begge ski, og arket blir løst. (Spenst er ok). Skyv arket fremover. Det det klemmes fast møtes gulv og ski. Sett årets sprittusj-merke her. Festesmøring skal ikke lenger frem. Da får du dårlig gli. Bakre grense for festesmøring er støvlen sin hel.

Dette har vært mitt triks for spenst, ski, og "når de bør byttes". I butikken er det ulike blandinger av samme ski. Let frem i stabelen to som passer din vekt. I min ungdom kjørte jeg bare glider på mine ski, men fruen og barna satte pris på festesmøring. Nå bruker jeg festesmøring (feiging...), men trikset virker fortsatt. Ser ikke behov for feller. Ulempen der vil jo være at du ikke kan justere fellens lengde....

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Hytte på fjellet om vinteren.
Ble ferdig med boden i dag.
B3AB239F-7CF7-4FC7-BE3D-DF1A158F272A.jpeg

Nå er det bare hytta og anneks igjen. :cry:
 
Tidssoner. Har et par brasilianere på tråden som ikke på noen måte har kommet til fredag kveld ennå.

Jaja. Med litt flaks skjer én av to snart:

a) Vi finner ut av det og alle er lykkelige, eller:

b) De ødelegger et eller annet i sin iver etter uortodoks problemløsning, og vi må vente til over helgen på deler. Jeg er lykkelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jf. diskusjonen over om tyske biler og amcar og bruk av blinklys osv. Jeg ble forbikjørt av en Tesla Model 3 på E18 i går. Rett etter å ha passert meg bremset han opp og falt sakte bakover, og la seg inn bak meg. Det er jo helt greit. Ulempen var at han hadde på sterkt fjernlys på venstre lykt, såpass at det ikke hjalp med nedblendingen av mine speil. Det er jo forsåvidt også greit, for det er bare å øke hastigheten litt, her var det mye å gå på før noe forelegg var mulig. Men han slapp ikke, den gjøken!!

Jeg prøvde også å kjøre forbi en del biler og legge meg inn foran de, og så dempe min fart. Men også da la han seg inn bak, med samme irriterende skarpe fjernlys på. Til slutt justerte jeg sidespeilene ut, for å unngå å bli blendet.

For å gjøre det litt morsomt, det var jo veldig lite trafikk på veien, tenkte jeg å se hvor bevisstløs denne fyren var. Hvor sakte er det mulig å få ham til å kjøre? Han virket som limt til fangeren min, så jeg satte farten rolig ned fra 120 til 80.. likevel kjørte han ikke forbi meg. Jeg ville så inderlig at han skulle passere, så jeg slapp det jævla fjernlyset.

Hvor fjern er man da, når man ikke reagerer på en hastighetsreduksjon på 40 km/t? Han brukte heller ikke blinklys når han skiftet fil for å følge meg..
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Grendel
@Phenix Ja, ikke sant... :)

@HadronCollider Absolutt CC aktivert på den bilen, men hvordan i alle dager er det mulig å ikke merke at man kjører i 80 vs. 120? Helt sprøtt. Jeg tipper jeg kunne tatt ham ned i gangfart, men det hadde jo åpenbart vært uforsvarlig av meg på motorveien.
 
Vis vedlegg 235675

Når Bring ikke orker sluttetappen siden arbeidsdagen straks er over :mad:
To dager fra USA til Norge. Og det dobbelte for Oslo - Bergen :poop:

-Ser deg og høyner. For noen år siden spurte jeg kundeservice hos Posten om hvordan det kunne ha seg at det tok lenger tid for en pakke å komme seg fra postterminalen i Breivika og ut i sentrum av Ålesund en mil unna enn det hadde for samme pakke å komme seg fra Hong Kong til Breivika, inkludert tollklarering. 'Because reasons' var egentlig svaret...
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Fytti f!
Vinterferie... På fjellet...
Det å måtte gå fiskebein fordi det er motvind overgår sjarmen....
Det er greit at det er 8 pluss og jeg har ikke festesmøring for den type temperatur...
Glien går like fint fremover som bakover (det er ikke tull!).

Det er flatmark og det kommer litt (jeg mener litt!) motvind og jeg må ty til fiskebein for ikke å sige bakover....

Uansett.... det å da komme hjem... dusje og ta et (par) glass rød vin..... (Passer i annen tråd)

8- )
 
Den russisk Bjørn har nå plottet inn en ny destinasjon for sine missiler:(

-Nå tilsier mine erfaringer med russisk kvalitetskontroll at det tryggeste stedet å være i en slik situasjon nok er i umiddelbar nærhet av det tiltenkte målet.

Spøk til side, jeg ville ikke vært overbegeistret, jeg heller.

På plussiden er jo (Dette er en gal, gal verden) at et angrep mot Ørland neppe vil skje før vi er i full gang med å utslette hverandre for godt, noe vi får anta verken russere, amerikanere, kinesere, indere, israelere, briter eller franskmenn (har jeg glemt noen andre enn nordkoreanerne nå?) har noe utpreget ønske om.

Når vi først har tatt oss bryet med å utvikle noe så heslig som atomvåpen, er jeg egentlig glad for at det er mange nok av dem i omløp til at det sitter veldig langt inne å være førstemann som bruker dem.

Akk. Gal, gal verden.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU, hen og Phenix
På plussiden er jo (Dette er en gal, gal verden) at et angrep mot Ørland neppe vil skje før vi er i full gang med å utslette hverandre for godt, noe vi får anta verken russere, amerikanere, kinesere, indere, israelere, briter eller franskmenn (har jeg glemt noen andre enn nordkoreanerne nå?) har noe utpreget ønske om.
De innrømmer det neppe, men Pakistan og et par til kunne vært nevnt
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Ingen problemer. Den flystasjonen har vært plottet inn som mål lenge før det kom noen skarve bombefly der....

Russerne har mye aktivitet der I nord. Mye mer enn Norge/NATO. Det eneste disse flyene har av betydning er at noen bruker sem for å spre bekymring blant norske borgere og at Russere kan "klage" på noe.

Nyt heller synet av noen store flotte fly....

8