Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Italiensk trafikk(u)kultur. Etter nok et opphold i et land med mat og drikke av god kvalitet, lar man seg aldri imponere av den gjengse italienske sjåføren. De har alltid dårlig tid på veien, - men ikke når der gjelder oppmøte eller utførelse. Samtidig må de mangle et gen for vurdering av fart og avstand til forankjørende. Er du dum nok til å slippe frem noen når trafikken står, så er det test av samtlige bilhorn bakfra. Retningssignallys og plassering i kjørebane er science fiction, og ikke minst - livsfarlig å stanse for gående i gangfelt (uvane i fra Kongeriket) - da de bak ikke forventer slik tøys. Da vanker det "fanculo" og vifting med hånda, fingrene bøyd inn mot midten..... huff....
 
Bare vent til du skal levere tilbake leiebilen;) @Mr Davis

Vi tok 360 graders høyoppløselig bilder av hele bilen fra kloss hold når vi mottok vår vil på Sicilia 2018. ( Sunn norsk skepsis/ paranoia)
Det kom godt med når vi leverte den tilbake, for den listen med "merknader" vi fikk servert var lenger enn et vondt år.
Heldigvis skjønte de at de ikke hadde noen sak da vi flekket opp PC'n.Da lo de det casually bort og mer eller mindre sa " er lov å prøve seg"...:mad:
 
Bare vent til du skal levere tilbake leiebilen;) @Mr Davis
Ha ha. Allerede gjort - og samme gretne karen som åpenbart innehar en jobb ifra Hel. Ble selvfølgelig skjelt ut fordi bilen ikke rant over med drivstoff... I tillegg venter jeg spent på krav om betaling av bot. Flere byer m automatisk trafikkontroll av skilt - kjøreforbud for almen ferdsel. Ikke lett å snu i gater m slikt... sikkert ikke tilfeldig.
Firmaet jeg benyttet fremstod forøvrig som useriøst. Her måtte man tegne forsikring for alt - eller ingenting. Sistnevnte innebar en egenandel på 2000 Euro....! "Sicily by car" anbefales kun for rike selvpinere.....
 
...at man aner fred og ingen fare idet man drar til Baltimore for å møte en kunde, hvorpå det er politisperringer overalt siden Trump også skulle innom byen for å hilse på - en by han mer eller mindre kollektivt fornærmet ved å omtale den som et rottereir i sommer.

Etter å ha spasert fra havneområdet og opp til hotellet vårt - i 34 grader - siden det var umulig å ta en Uber grunnet alle sperringene, kjente jeg at min indre demokrat blomstret som aldri før.

Heldigvis fikk vi kompensert for væsketapet på det eminente ølstedet Max' Taphouse i Baltimores Grünerløkkeekvivalent, Fells Point - så det ble nå en bra dag av det allikevel...
 
Huff.
Min datter ringte. Hun står i et parkeringshus og Camry'n vil ikke i gear. ABS-lampen lyser. Det er vel den som holder bilen i Park.

Jeg håper ikke dette blir dyrt.... Nå er den på vei til Toyota Syd.

8- (
 
  • Trist
Reaksjoner: reldor
Huff.
Min datter ringte. Hun står i et parkeringshus og Camry'n vil ikke i gear. ABS-lampen lyser. Det er vel den som holder bilen i Park.

Jeg håper ikke dette blir dyrt.... Nå er den på vei til Toyota Syd.

8- (

Mange biler med autokasse har en bryter på bremsepedalen eller over denne. Ofte kan den fikses på stedet med litt puss og gnikk. ikkje pleier dei å være dyre i innkjøp heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Mange biler med autokasse har en bryter på bremsepedalen eller over denne. Ofte kan den fikses på stedet med litt puss og gnikk. ikkje pleier dei å være dyre i innkjøp heller.

Bryteren er kjent. Min datter snakket med verkstedet og de bekrefter at det er ufarlig å kjøre, men bilen er uten ABS.

Fått tips om at det kan være en sikring...

8
 
Italiensk trafikk(u)kultur. Etter nok et opphold i et land med mat og drikke av god kvalitet, lar man seg aldri imponere av den gjengse italienske sjåføren. De har alltid dårlig tid på veien, - men ikke når der gjelder oppmøte eller utførelse. Samtidig må de mangle et gen for vurdering av fart og avstand til forankjørende. Er du dum nok til å slippe frem noen når trafikken står, så er det test av samtlige bilhorn bakfra. Retningssignallys og plassering i kjørebane er science fiction, og ikke minst - livsfarlig å stanse for gående i gangfelt (uvane i fra Kongeriket) - da de bak ikke forventer slik tøys. Da vanker det "fanculo" og vifting med hånda, fingrene bøyd inn mot midten..... huff....

Tilfeldigvis var jeg ute for sånne bilkjørende italienere i fjor, og skal snart møte de igjen...
Jeg stoppet for en eldre kvinne som ble hjulpet over veien rett etter et kryss. Hun og medhjelperen hadde kommet en meter eller to ut i veien, vi snakker en trang bygate med noe trafikk. Jeg hadde trillet sakte 1 meter ut av krysset, og stoppet for kvinnene i det jeg så de. Det tok ca. 1 sekund fra jeg stoppet før bilføreren bak meide rett inn i leiebilen fra stillestående. Tydeligvis var det utenkelig for sjåføren bak at det skulle komme kryssende fotgjengere inne i en by. Ikke ville hun skrive under på skademeldingen eller la oss se hennes ID. Det ordnet seg imidlertid når vi var i ferd med å ringe politiet.. Det sitter langt inne å sneie eldre damer som skal krysse veien, heller enn å skulle bli påkjørt bakfra.
 
...det gikk merkelig nok bra! Ingen ulykker denne gangen i Italia. Vi kjørte tilogmed bilen inne i Roma (men selvfølgelig utenfor ZTL) ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel