Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Nobswatchmaker på instagram. Har alltid synes at han er teit som skor seg på andre feil fremfor å bare være badass sjøl.

Regn.
Jeg er altså så bort i staur og vegg møkka lei av nedbør, at jeg holder på å gå aldeles ut av mitt gode skinn. Det har nå striregnet og blåst hattifnatter i to døgn, og jeg har fått nok!
Det går fanden meg ikke an å gjøre noe som helst utendørs, om man ikke har fullt froskemannsutstyr. Farao flette altså!!

Er det så ille å ha litt vestlandsvær? Gode klær må alltid være i første rekke. Har man valgt å bo på den siden av landet, må man også innrette seg deretter.

Poenget mitt er at man skal innrette livet sitt etter de omstendighetene man har, og t̶o̶ ̶b̶a̶r̶n̶ et helvetes møkkavær er omstendigheter man må ta hensyn til i stor grad.

:p

Redigert:
Spam! Outlook sorterer ut så godt som ingenting.
7A86CD43-C905-415F-B34F-D7CB3A4A6C45.jpeg

• Wow
Reaksjoner: fredskijj
Heldigvis ikke min bil (kona sin), men det er en '08 Touran som har 230.000+ km på telleren. Hadde bestemt oss for å kjøpe ny, men nå blir søket etter en erstatter forsert. Vi visste at kanalene på den var røtne, men vi trodde vi hadde litt lenger tid på oss (den må EU-godkjennes i løpet av mai).

Redigert:
  • Trist
Reaksjoner: Edzilla
Heldigvis ikke min bil (kona sin), men det er en '08 Touran som har 230.000+ km på telleren. Hadde bestemt oss for å kjøpe ny, men nå blir søket etter en erstatter forsert. Vi visste at kanalene på den var røtne, men vi trodde vi hadde litt lenger tid på oss (den må EU-godkjennes i løpet av mai).

Kjedelig å oppleve. Er vel 12 års garanti mot gjennomrusting. Hadde hørt med Møller.

Det fordrer vel at man har samtlige service-stempel intakt, og om man ikke har eid bilen fra første stund, kan det vel være verre med den slags.

Jeg aner ikke.Men kan uansett ikke skade med en telefon/eller en e-post til Møller.

Sist jeg var borti den garantien, så var eneste krav at siste service var gjort hos merkeverksted. Noen biler har også utvidet kulanse på noen områder i tillegg. Enig i at en bør gi det et forsøk.

Bare å glemme Møller, tror jeg. Slike rustskader skulle vært utbedret «underveis» før de ble så omfattende, med andre ord oppdaget på service og reparert fortløpende. Saken kan stille seg annerledes dersom alle servicer er fulgt hos Møller, og rusten av en eller annen grunn ikke har vært fulgt opp av verkstedet.

Takk for tipsene vedrørende møllers rustgaranti. Imidlertid er dette er spor vi velger å ikke følge, basert på flere faktorer, deriblant at garantien krever at rusten ikke kan være forårsaket av ytre faktorer, f.eks saltskader. I dette tilfellet er det sannsynlig at rusten har oppstått som følge av salt og dårlig vedlikehold i løpet av bilens levetid. Det er i tillegg flere andre feil som må repareres hvis den skal bli EU-godkjent, bl.a fjærbeinslager, en bakluke som bare lar seg åpne når den selv føler for det, en dårlig drivknute mm. Den er rett og slett moden for pensjon, og kona vil ikke bruke mer penger på den.

Det er fritt verkstedvalg i Norge, så man kan i prinsippet velge hva man ønsker. Jeg ville valgt merkeforhandler, da de fra tid til annen velger å ta regningen for gildet i tilfeller som ikke dekkes av garanti. Hvis en velger å benytte seg av en frittstående verkstedkjede, er det viktig å få med dokumentasjon på gjennomføring av alle servicemomentene som er fabrikantens krav.

I tilfellet over, kan jeg si med høy sannsynlighet at du vil få avslag. Her er det ikke reklamert innen rimelig tid, en slik skade kommer ikke over natta.

Hadde du vært tidlig på ballen, ville det nok også vært synlig ytre påvirkning, f.eks steinsprang.

Her ville jeg fått noen til å sveise inn en liten lapp, og lakkert med sprayboks. Da kan den sikkert rulle noen år til.