Navn på deler i urverket

Medlem
29. mars 2015
Innlegg
133
Sted
Tranby
Mulig dette er besvart tidligere, men uansett:

Jeg har meldt meg på TimeZone Watch School Level1-kurset (http://www.timezonewatchschool.com/WatchSchool/). Det virker veldig lovende (har begynt å se litt smått på det), og jeg har bestilt verktøysett som beskrevet for å gjennomføre Level1.

Kurset bruker de engelske navnene og referansene til alle deler, men jeg tenkte at hvis jeg skal diskutere og spørre og grave litt i dette forumet også, så hadde det vært fint å bruke våre benevnelser. Så - det jeg jeg lurer litt på, er om det finnes en oversikt ett sted (pdf, word, el annet) over hva alle deler i et urverk heter på norsk? Gjerne i form av en slags illustrert ordbok med engelske/norske navn. Jeg tenker ikke nødvendigvis på et urverk med flere hundre deler, men et basic urverk med 3 visere.
 
Redigert:
Nå er jeg ikke urmaker, men som ingeniør har jeg funnet at det ofte bare medfører forvirring å skulle bruke/finne på norske navn om alt. Det er ingen (skyt meg om jeg tar feil) som oversetter en delkatalog til norsk for å selge verksdeler.

Uansett veldig morsomt at du tar kurset, urverk er gøy :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Jo'a, jeg ser jo den. Men ... escapewheel, balance cock osv har vel norske benevnelser? Man snakker vel i det daglige om hovedfjæra, krone, skive og visere. Ikke om mainspring, crown, dial og hands ?

Ikke fordet, mener jeg har leset om bezel-ring og lugs selv om det er engelske benevnelser...
 
Godt poeng, er absolutt mange deler som har fått norske navn, tror kanskje det beste stedet å finne disse er i norske lærebøker til urmaker studenter.
 
Det finnes selvfølgelig norske navn på alle disse tingene, men det er ikke så mange som kjenner til dem. De engelske uttrykkene er mer utbredt, og det hjelper jo ikke akkurat.

Selv pleier jeg konsekvent å bruke de norske uttrykkene jeg kan (f.eks krans for bezel, velle for stem osv.).
 
Dette høres bra ut! Blir spennende å følge prosessen @ZuluFX

Ja, verktøyet er på vei fra USA nå. Gleder meg til det kommer.

Jeg har et Elgin lommeur fra 1917 som står, som jeg skal prøve meg på. Hadde vært morsomt å få den til å leve igjen. Kanskje det er så "enkelt" som en de- og re-montering (inkludert vask og føn) som skal til for å få den igang.

Jeg har også funnet en kar i USA som kan skaffe meg nytt glass (ikke plast) for den til $29 inkl frakt, han trengte bare litt ekstra nøyaktige mål, avrundet til nærmeste 1/10-dels millimeter.

Jeg skal prøve å få lagt ut en posting her, av hele prosessen med lommeuret - fra montert til deler og tilbake til montert - og forhåpentligvis med lykkelig resultat. ;)
 
Hei. Stemmer i at det letteste er å bestille fagbøker som nevnt over. Timezone sitt kurs er absolutt av det bedre. Det har en eldre layout - ser for meg at et kurs (som jeg ikke har sett finnes) som har et layout som ETA sine monteringsmanualer (ligger fire gratis på deres side eta.ch nemlig 6497, 2892-2, 7750 samt et quartz chronograph verk jeg ikke husker i farten). Timezone er "tegneserievariant" med bilde for bilde av hva du skal gjøre. Det er gode bilder. Kurs 2 er det mest Heavy av de tre, men samtidig der du lærer prinsippene for det som faktisk er poenget, å fullserve et ur.

Skal du kommunisere med urkyndige i Norge så bør du kunne de norske navn. Jeg vil si at det er like viktig å kunne begge språk. Samtidig er det et standardoppsett med grunnnr på hver del. Den skal ha samme start på nr og dette blir da urmakeriets esperanto. Da kan alle vite hvilken del du snakker om. Alt finner du i den norske læreboken som heter små mekaniske ur. Dette er boken du trenger fremfor noen av de andre.

Det meste av info om faget på nett er på engelsk (samt mye bra på fransk, tysk og italiensk men det får være måte på da ;) ). Er derfor du bør lage deg en oversikt med navn på begge språk. Det tar deg en time tipper jeg, og vil fylle et A4 ark.

Selv om jeg mener å huske at verket du skal skru på er med sentrumsekundhjul, vil du ha glede av å se på monteringsmanualen til ETA 6497. Det er mange likheter.
 
Selv om jeg mener å huske at verket du skal skru på er med sentrumsekundhjul, vil du ha glede av å se på monteringsmanualen til ETA 6497. Det er mange likheter.

Jeg har også tenkt lenge på å prøve meg på et litt enklere og "oversiktlig" verk og ser at du nevner ETA 6497 :)
Vil det være noen vesentlige forskjeller å bruke Parnis eller Unitas sine 6497/6498?
Tenker dette er mer min prisklasse på øvelsesur da jeg er nybegynner :)

Tenkte på noe som dette?
http://www.ebay.com/itm/Parnis-44mm...014?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a8f23db86
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Det er et fett. Bare husk at det er en liten forskjell på 97/98 mht plassering av sekundviser. Det er minimal forskjell men bruker du manual på eta.ch så er det 97 med sekunder tvers over krone mens den du linker til er en 98 med sekunder plassert kl 6 når kronen er plassert på 3. Litt forskjellig oppsett av ellers like deler der altså. Nevner eta da den siden er unik og så enkel at nesten alle kan klare det ☺
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og ZuluFX
Det er et fett. Bare husk at det er en liten forskjell på 97/98 mht plassering av sekundviser. Det er minimal forskjell men bruker du manual på eta.ch så er det 97 med sekunder tvers over krone mens den du linker til er en 98 med sekunder plassert kl 6 når kronen er plassert på 3. Litt forskjellig oppsett av ellers like deler der altså. Nevner eta da den siden er unik og så enkel at nesten alle kan klare det ☺

Høres supert ut :)
Tror jeg tar å bestiller meg et 6497 og bruker eta.ch. Den siden er helt fantastisk!
Men er det noe verktøy du ser på som "må ha" når jeg skal til med dette? Trenger vel ikke 12 forskjellige skrutrekkere, men kanskje bare noen størrelser? Ser jo at jeg kan kjøpe enkeltvis her på TS webshopen.
Tar i mot alle tips jeg kan få :)
 
Tre skrutrekkere. Lilla grå rød. Minst en korntang (pinsett. En form for verksholder er å anbefale. En enkel plastring holder.

Dette er minimum til verket. Skal du åpne en klokke så må du ha noe der, avhengig om det er snap on eller skru baklokk. Visere må av. Hand removers eller hand lewers er stikkord. Så må du ha noe å sette hender på igjen. Litt enkelt svar fra mobil her. Ja, skal du ikke ha fingermerker på urverket så bør du bruke plasthansker eller FINGERkondomer. Lykke til da ☺
 
Tre skrutrekkere. Lilla grå rød. Minst en korntang (pinsett. En form for verksholder er å anbefale. En enkel plastring holder.

Dette er minimum til verket. Skal du åpne en klokke så må du ha noe der, avhengig om det er snap on eller skru baklokk. Visere må av. Hand removers eller hand lewers er stikkord. Så må du ha noe å sette hender på igjen. Litt enkelt svar fra mobil her. Ja, skal du ikke ha fingermerker på urverket så bør du bruke plasthansker eller FINGERkondomer. Lykke til da ☺

Takk for tipsene :)
Jeg har noen av tingene du snakker om, men dette hjalp veldig :D
Ser de selger skrutrekkere på webshoppen, så jeg antar at Beco er fullt og helt godt nok til en nybegynner?
Trenger vel ikkje Bergeon for å skru en gang i kvartalet :p
Igjen, tusen takk for hjelpen :)