Nato: Hva er hensikten med den korte

W3tUppa.jpg
 
Den korte har ingen funksjon annet enn:

a) hindrer at klokkekassen roterer
b) hindrer at klokka bygger lavt...

Hvis en springbar ryker, så henger klokka på den andre (hvis du er heldig). Den korte har ingen (sikrings)funksjon dersom én springbar ryker. Det ser du klart av bildet til @Audjoh over.

Natoreimer er derimot litt dødare for springbars i forhold til lenke. Man bør derfor unngå å benytte natoreimer for svært aktive aktiviteter. Bruk heller lenke.

Carbon copy: @Skogsmatrosen
 
Liten korreksjon av hva det Loevhagen skriver over her: ja NATO og Zulu er litt skumle ift. tradisjonelle springsbars med skuldre(slik de du har på avbildede ur i førstepost).

Reimen kan i visse situasjoner hekte seg fast i skulderen og dermed få springbaren til å poppe løs. Sjeldent dette er krise, iom at Nato berger klokken med kun 1 springbar. Vær dog obs på at du kan være like uheldig som meg og rive av begge springbarene samtidig og dermed må lete rundt på et mørkt gulv etter en potensielt knust klokke. Ikke gøy.

Ved drillede lugholes og dertil skulderløse/skrudde springbars tror jeg nok NATO og Zulu er noe av det tryggeste en kan bruke.
 
Det er vel ikke alltid verdens beste spenne på (billig) nato heller. Har hørt om et par tilfeller der spennen ryker, og da kan springbarene sitte så godt de vil..
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Guest571
Når du tar av klokka og holder i den enden av remmen hvor låsen sitter, vil den korte også hindre at klokka sklir av og går i gulvet. Skal litt til, men har faktisk opplevd det (traff madrassen i senga riktignok) :)
 
Den korte har ingen funksjon annet enn:

a) hindrer at klokkekassen roterer
b) hindrer at klokka bygger lavt...

Hvis en springbar ryker, så henger klokka på den andre (hvis du er heldig). Den korte har ingen (sikrings)funksjon dersom én springbar ryker. Det ser du klart av bildet til @Audjoh over.

Natoreimer er derimot litt dødare for springbars i forhold til lenke. Man bør derfor unngå å benytte natoreimer for svært aktive aktiviteter. Bruk heller lenke.

Carbon copy: @Skogsmatrosen

Har egentlig kun gode erfaringer med NATO reimer. Brukte en slik på min Seiko SKA371 i AFG, i seks måneder uten problemer. Den tålte klimaet og bruk bedre enn silikon reima, som jeg hadde ved forrige tur i sandkassa. Forøvrig vil jeg heller at baretten ryker enn at håndleddet får tyn, IMHO

Dog, Submariner og dens like gjør seg nok best på original lenke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher