Når losen skifter - i disse jakttider...

Medlem
13. juli 2014
Jeg har, lenge før jakta i høst offisielt startet, hatt los på en ren, pen og klassisk utseende dressklokke. Edelt metall. Da Rolex lanserte sin nye Cellini var jeg absolutt bergtatt, og har i lengre tid sneket meg innpå denne for et mulig innkjøp. At jeg på veien snublet over en 116710 BLNR er en annen sak, det er nok av de som skyter hare på rypejakt også dersom den dukker opp, så ingen skyldfølelse i så måte. Men da jeg var i ferd med å trykke på avtrekkeren, under denne jakten på en Cellini, som jeg kanskje kunne håpe for en periode kunne sette et punktum for innkjøp og således lede til en, i hvert fall midlertidig, innkjøpsstopp - så har tydeligvis denne Cellinijakten gjort noe med skallen. Losen skifter, reellt, og det i retning av en PP 5196 eller enn PP 5296, eventuellt en PP 5123. Og, det skal sies, bedre blir det jo heller ikke av at Bjerke nå kjører sin Patek-utstilling, så kan puste liv i enhver utslitt jakthund med såre poter og begrenset selvtillit.

Men hvordan skal en sette disse opp mot hverandre? Jo da, prisforskjellen er betydelig; kvalitet er det vel antagelig stor enighet om. Og dersom noen nå kommer drassende med prat om JLC vil jeg antagelig føle meg som en fuglehund i hønsegården.

Antar da at dilemmaet er beskrevet, men oppsummerer: edelt metall, enkelhet fremfor komplikasjoner, klassisk, ingen lenke. Og kanskje, innbiller jeg meg selv, en liten krone på verket som blir den siste på en god stund.

Har selv hatt en 5396 som kommer i samme kassen som 5296. Den bærer stort og fint på armen.
Mange Pateker i denne sjangeren blir for små syns jeg. Du bør jo prøve en 5123 også før du bestemmer deg.
Denne skal jo være en mm større en 5296. Jeg har aldri prøvd den selv å er litt nysgjerrig.
Men Jaeger er i min verden mye mer value for money å har mange fine modeller som bærer større på armen.

Happy hunting ;)