Når kan man kjøpe en klokke for livet?

Vil vel alltids ha noen andre klokker liggende - det har jeg planer om ;)
Men tenker vel mer mot en klokke som kan brukes hver eneste dag gjennom et livsløp!
Kjøp en sub hvis det er det du har ønske om og råd til, dette vil du nok ikke angre på. Har selv hatt en SeaDweller som beater i 32 år og denne blir aldri solgt, har flere sub og annet jeg bruker innimellom men denne vil henge på armen på gamlehjemmet hvis jeg er så heldig å lande der.
Tom

• Liker
Reaksjoner: JohanB og Gubben11
Kan jo også legge til at jeg var 19 da jeg kjøpte Speedyen, @JohanB. Få medstudenter som la merke til det, og fikk ikke noe negativt av de som la merke til det. Kan jo ha noe å gjøre med at Omega ikke har samme stempel som Rolex av folk flest.

• Liker
Reaksjoner: JohanB
Takk for gode svar, både @Tom Henriksen og @Horgen :)
Ja, tror du har veldig rett i det du sier om hvilket stempel de to forskjellige merkene har. De fleste er klar over at Rolex er et dyrt og eksklusivt merke og koster deretter... Men jeg kommer til slutt ikke å velge en klokke som er "akseptert" av de på min alder/samfunnet. Jeg velger den klokken jeg vil være fornøyd med, og som jeg alltid vil smile av når jeg ser ned på håndleddet :)

Redigert:
Student er ingen hindring (annet enn kjip økonomi). Her er noen bilder fra student-gtg i Bergen.
Ser flere råder til å beholde klokken i evig tid. Selv ser jeg ikke problemet med flipping. Er så mye flott fra forskjellige produsenter. Mitt studentbudsjett tillater ikke at jeg har flere keepere. Flipping har dermed gjort det mulig for meg å være gjennom flere klokker jeg ellers ikke hadde hatt råd til. Etter å ha prøvd en del forskjellig i løpet av de siste årene har jeg nå (forhåpentligvis) begynt å få en viss pekepinn på hva jeg foretrekker. Per dagsdato har jeg ingen sub, men må si meg fornøyd med studentklokken likevel :)
IMG_4160.jpg

Da er spørsmålet igjen:
Er det akseptabelt å ha en Rolex klokke til en verdi av 50-60k før man allerede er blitt 25?
Vet at mange på min egen alder vil ha fordommer mot det - usikker på hvordan eldre ville sett på det

Dette er ikke noe å stusse over. Janten er Norges farligste rovdyr. Har selv opplevd å få klokka "spotta" av ulike kjentfolk og har bare fått gode tilbakemeldinger. Foreldrene mine roste meg for å gjøre en vanntett investering og andre godt voksne som har gjenkjent klokka nikker anerkjennende, for de vet at Rolex er kvalitetsur som tåler bank og har et bredt bruksområde. Det er Grandiosa-generasjonen som ser på klokker mer som en moteaccessory. Får inntrykk av at foreldre- og besteforeldregenerasjonen anser armbåndsur mer som et verktøy.

Min egen far gikk selv med en two-tone Datejust på armen hver dag i nesten 30 år som han kjøpte når han var i tjueårene. Har selv ikke fylt 25 helt ennå har allerede kjøpt ny Rolex 116710 med 116500 incoming antakeligvis ila sommeren eller høsten. Møter lite fordommer. Fordommer møter du om du flasher tingene dine i ansiktet til folk. Skal sies at ingen ungdommer med unntak av en kompis av meg som samler og en student har spottet klokka mi ennå. Og studenten eide en Sub, forøvrig.

Jeg kjøpte Rolex av flere grunner, men mest for å feire at jeg var ferdig med utdanning, førstegangstjeneste, fått fast jobb, hadde kjøpt ny leilighet og kjøpt ny bil og hadde endelig blitt stor gutt. Spar opp, kjøp deg Rolex og vær stolt. Jeg unner alle å ha anledning til å spare opp til noe de virkelig vil ha. Som en klok mann sa en gang: "Det handler om følelser". Unngå for Guds skyld forbrukslån. Det er idiotskatt.

Mitt beste råd til deg om du vil unngå fordommer mot dyre klokker er å ikke skryte av den på face eller andre steder utenom TS, Klokkeriet og lignende steder. Slikt gir folk bare vond smak i munnen og vil summa summarum egentlig bare gi deg negativ oppmerksomhet fra kjentfolk. La kjennere gjenkjenne klokka di, la resten se en vanlig stålklokke. Det er vel for deg selv du kjøper klokka, ikke sant?

Lykke til med klokkekjøp!

Drit i hva alle andre sier og tenker om klokken på armen din! Janteloven er noe sabla mas, og som så mange andre i denne tråden har sagt, alder er ingen hindring for å kjøpe seg en fin klokke :)

Dette innlegget er skrevet fra lesesalen med en 5167 kjøpt med selvtjente penger på armen ;)

• Liker
Reaksjoner: JohanB