Når blir en klokke et luksusur?

Medlem
31. aug. 2009
Innlegg
24
Sted
Oslo
Hei,

Ser i VG at det blåser rundt forsvaresministeren. Denne gangen for å ha tatt i mot gaver gjennom sin stilling.

F.eks. denne:

LUKSUSKLOKKE: Denne luksusklokken taksert til 7375 kroner fikk daværende forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen av den sveitsiske forsvarsministeren i 2007.

1283429151579_352.jpg


Hvor går grensen for når en klokke er en luksusklokke?

Selv synes jeg jo at man i det minste må opp i minst et par titusen, kanskje også hundre, men jeg må innrømme at det er en grense som har flyttet seg med årene. Rent teknisk kan man hevde at alt over quartz til et par hundre kroner er luksus...

Er det forresten Raymond Weil hun bærer?
 
Hei,

Ser i VG at det blåser rundt forsvaresministeren. Denne gangen for å ha tatt i mot gaver gjennom sin stilling.

F.eks. denne:

LUKSUSKLOKKE: Denne luksusklokken taksert til 7375 kroner fikk daværende forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen av den sveitsiske forsvarsministeren i 2007.


Hvor går grensen for når en klokke er en luksusklokke?

Selv synes jeg jo at man i det minste må opp i minst et par titusen, kanskje også hundre, men jeg må innrømme at det er en grense som har flyttet seg med årene. Rent teknisk kan man hevde at alt over quartz til et par hundre kroner er luksus...

Er det forresten Raymond Weil hun bærer?

Jeg reagerte også på bruken av orden "luksus" i denne artikkelen. Men, det er klart at den "vanlige mannen i gata" har et annet inntrykk av hva som er en luksusklokke enn det vi som er innlagt her har ;)
 
Hehe! Visste at denne tråden kom til å komme på TS når jeg så det på VG i dag tidlig! :)
 
Vil det si at du ikke anser f.eks A. Lange & Söhne som produsenter av luksusur:p?

ai ai ai... glemte de viktige tyskerne... glashutte og lange vil jeg kalle luksusur ja:p

finnes selfølgelig andre enn sveitsiske, men du forstår tegningen...
 
Hei,
Rent teknisk kan man hevde at alt over quartz til et par hundre kroner er luksus...

Det er vel mye rett i dette i grunn...
Men siden man på det lokale handelshuset finner klokker i prisklassen opp til 6-7000 i alle fall, ville jeg nok i alle fall latt prisen passere 10 lapper før jeg tok dette begrepet i bruk - om jeg var journalist.
Kommer prisen opp i 20-30k vil nok de fleste, også klokkeinteresserte, mene at det er luksus (selv om det er for småpenger å regne i mange tilfeller). Vi snakker tross alt 10x ganger prisen av det vanlig dødelige legger i en klokke. Ingen trenger selvsagt klokker i den prisklassen, men det er lov å unne seg litt luksus eller? ;)
 
Her er det nok mest presist å si at en klokke blir en luksusklokke når begrepet passer inn for å underbygge journalistens vinkling av saken...
 
Hørte denne "nyheten" på radioen og der sa de klokke til over 50.000,-...det begynner å nærme seg en dyr klokke ihvertfall..om den er luksus eller ikke får heller tabolidene avgjøre. Ihvertfall glad jeg aldri kommer til å blir forsvarsminister...

God helg