Myke canvas reimer kan løsne baretten

Medlem
20. juni 2014
Innlegg
711
Hadde en ekkel opplevelse på balkongen her i dag. Har en grønn two-piece canvas reim fra Barton på min Speedmaster. Klarte å dunke klokka inn i gelenderet på balkongen, og plutselig kjente jeg klokken gli mellom fingrene mine. Klarte heldigvis å holde den igjen, men det kunne fort gått galt ( bor i 4.etg).
Hva hadde egentlig skjedd??

jeg monterte reima på nytt, og prøvde å fremprovosere det som hadde skjedd men klarte det ikke. Så forsøkte jeg dra reima av klokken med den andre hånden. Det gikk skremmende lett. Stoffet reima er laget av er så mykt og tynt at du kan skli det utenpå baretten. Dermed drar den med seg baretten og utløser den.
Prøvde det samme med en canvas nato fra CWC. Det samme skjedde der, men da det er en one-piece, ville ikke klokken falt av håndleddet.



B61C5425-9E2D-446F-8D3F-CAFF204173B4.jpeg
433525C3-8BE5-4C14-9A9A-ED5B0A9F3118.jpeg
 
Kan bekrefte det. Dessverre, så har jeg lært det på den harde måten.
Opplevde det samme med min Sinn EZM13, min trofaste beater siste 5-6 år.
Det er sjelden jeg jobber i høyden, men akkurat den dagen det skjedde sto jeg i lift, 8-10 m fra bakken. Klokka falt på hardt epoksy gulv og fikk par livsvarige arr.








Pytt, pytt, der er sånn en beater skal se ut.
 
Kan bekrefte det. Dessverre, så har jeg lært det på den harde måten.
Opplevde det samme med min Sinn EZM13, min trofaste beater siste 5-6 år.
Det er sjelden jeg jobber i høyden, men akkurat den dagen det skjedde sto jeg i lift, 8-10 m fra bakken. Klokka falt på hardt epoksy gulv og fikk par livsvarige arr.








Pytt, pytt, der er sånn en beater skal se ut.
Au! Det der var et hardt støt. Godt urverket klarte seg?
Jeg har forsøkt å få baretten til å løse ut med samme reima, på min Seiko mm300, som har Seiko fat-bars. Null problem.
Jeg synes det er rart at Omega ikke bruker kraftigere baretter på sine divere.
 
Bruk barett uten skuldre så er det ikke et problem. Litt kronglete å få av om det ikke er hull i lugs, men det løser man med å bruke tanntrådtrikset.
 
@seikoskar , det gikk overraskende bra med urverket. Dagen etter det skjedde leverte jeg klokka til Jørgen (Urmaker Jacobsen) for en sjekk. Det var bare små fix, og kostet meg ingenting.
Jeg husker ikke hvilke baretter satt i. Ikke lett å holde styr på det når man har 15-20 klokker og gud vet hvor mange remmer, og en del av dem er med quick release. Det blir fort rot. Etter det har jeg blitt mye flinkere til å merke dem og kaste alt jeg ikke stoler på.
Bedre sent enn aldri. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Disse i 20mm er ekstra sterk men uten skulder da må man kanskje bruke tanntråd trikset.

"...high quality 316l stainless steel replacement spring bar with very strong springs"

Men jeg hadde ikke revet disse ut som han gjør i video: hornene kan få seg en del stygge riper innover rundt hulene tenker jeg, spesielt med bronse kasser som er litt mykere enn de stål barettene.
Man burde være litt mer forsiktig på det.
 
Én ting er baretter. De er vel lagd med en innvendig fjær som konstant presser utover, og det skal vel mye til før at den ryker av seg selv - det må ytre påvirkning til, som @seikoskar beskriver. Men hva med lenker som henger sammen med stift og hylse(r)? Blir disse stiftene slitt? Hvordan? Og hvordan merker man dette før det eventuelt er for sent?

(Prøver å holde meg innenfor tema "ørsmå metallstenger som sikrer verdier til flere titusener", men hvis dette ble for mye kapring av tråden, må dere bare overse spørsmålet.)
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Det er orginale omega. Jeg ser nå at de har en ekstra «skulder» som sikkert et ment å brukes i kombinasjon med lenke.
Mulig problemet opphører med annen type spring-bars.
Spring-bars til reim er en litt lengre enn de til lenke. Dette fant jeg ut etter mye banning når jeg prøvde å montere lenke med spring-bars til reim. Original Omega begge deler.
 
Spring-bars til reim er en litt lengre enn de til lenke. Dette fant jeg ut etter mye banning når jeg prøvde å montere lenke med spring-bars til reim. Original Omega begge deler.

Ikke noe som er vanlig, men også noe jeg ble overrasket over da jeg forsøkte samme operasjon på en Speedy (som ble levert på rem, og som jeg hadde kjøpt lenke til). 21 mm baretter, fremfor 20 mm.

Usikker på om det er sånn på alle Omega, eller bare noen. Jeg hørte den gang med RJ Broer (Fratello/Speedy Tuesday), og han var overrasket og ikke kjent med fenomenet.
 
Mener bestemt å huske at jeg har fått med andre springbars når jeg har kjøpt original Omega nato, altså springbars uten «krage»....
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Ikke noe som er vanlig, men også noe jeg ble overrasket over da jeg forsøkte samme operasjon på en Speedy (som ble levert på rem, og som jeg hadde kjøpt lenke til). 21 mm baretter, fremfor 20 mm.

Usikker på om det er sånn på alle Omega, eller bare noen. Jeg hørte den gang med RJ Broer (Fratello/Speedy Tuesday), og han var overrasket og ikke kjent med fenomenet.
Meget mulig at det ikke er vanlig, ble overrasket selv. Mulig det hadde løst problemet til TS, med lengre baretter.