Mva på klokker kjøpt brukt i Norge.

Så om man selger ett ur for over 50k med fortjeneste så skal man registrere seg? Har også hørt at man bare skal momse på overskudd ved salg av antikk/brukte gjennstander, noen som kan bekrefte, avkrefte dette?

Enhver inntekt på over 50k i året fra næring er mva pliktig. Dvs du må registrere deg i mva registeret og legge til mva ved salg. Du har deretter mulighet til å kreve tilbake mva på varer du har handlet ifm driften av selskapet.
Kriteriet er at du må dra inn over 50k (eller har dette beløpet økt siden sist?) i året for å bli registret i mva registeret.

Men, så er det dette med næring da... Et rent privatsalg omfattes vel ikke av dette lovverket, uansett fortjeneste?

En bilselger bekjent av meg har tilgang på gode bilkjøp relativt ofte.Da i tilfeller der bilen er for gammel til at butikken han arbeider i, ønsker den osv. Så istedet for å sende av gårde kunden i det åpne markedet kan min bekjent kjøpe bilen privat, slik at han får salget av ny bil der og da, og smart som han er selger han bilen med fortjeneste.(grunnet forhandlingene osv) Noen gangertjener han mye, andre ganger lite. I følge han kan han selge 5 biler i året uten skatt (eller å fradragsberegne) på fortjeneste eller tap.

Hvis disse reglene stemmer, vil jeg tro at det er noe lignende for klokker.

For dere med mange dyre klokker har jeg en annen tanke eller et tips, alt ettersom. Om man kan dokumentere, f.eks gjennom sonen hva tilsvarende klokker legges ut for ved bruktsalg. f. eks submariner som mange har. burde man kunne avskrive verdien pr. år med x antall kroner på tilsvarende ur.

Klokker og smykker er ifølge meg bekjent iberegnet i formueskatten, og for dere med mange av disse dyre klokkene kan man kansje skaffe seg en klokke ekstra i året bare i skattelette?

Selv har jeg bestemt meg for å gå på sparebluss hvertfall til påske, så fremover skal jeg leve livet mitt gjennom sonens unboxinger. Jeg oppfordrer derfor til både teasing, informasjon om at noe er bestilt og luremusunboxinger i fleng, slik at jeg kan ta del i spenningen, og helst også jakten:)

Bare glem det. For 99,9% er det helt uaktuelt å tenke på hverken beskatning eller mva.

Du betaler ikke mva før du er næringsdrivende med 50 000 fakturert.
Du betaler ikke skatt på hobby før du er næringsdrivende.

Du er ikke næringdrivende før du har oppfylt kravene Hopalong skriver og flere til.

Det er eks helt uproblematisk å ha kjøpt diverse rolex tidligere og selge dem med god fortjeneste i dag. Det er helt uproblematisk å bestemme seg for å selge unna samlingen og sitte igjen med flere hundre tusen i fortjeneste.

Om du derimot bygger et nettverk du kjøper klokker gjennom for å selge med fortjeneste er du på tynn grunn.

Forøvrig er du jo berettiget fradrag for mva på alle kostnadene dine om du blir mva pliktig. Det hadde jo vært hyggelig. Automatisk 20% rabatt hos alle AD'er.

Bare glem det. For 99,9% er det helt uaktuelt å tenke på hverken beskatning eller mva.

Du betaler ikke mva før du er næringsdrivende med 50 000 fakturert.
Du betaler ikke skatt på hobby før du er næringsdrivende.

Du er ikke næringdrivende før du har oppfylt kravene Hopalong skriver og flere til.

Det er eks helt uproblematisk å ha kjøpt diverse rolex tidligere og selge dem med god fortjeneste i dag. Det er helt uproblematisk å bestemme seg for å selge unna samlingen og sitte igjen med flere hundre tusen i fortjeneste.

Om du derimot bygger et nettverk du kjøper klokker gjennom for å selge med fortjeneste er du på tynn grunn.

Forøvrig er du jo berettiget fradrag for mva på alle kostnadene dine om du blir mva pliktig. Det hadde jo vært hyggelig. Automatisk 20% rabatt hos alle AD'er.

Vil det bety at om man kjøper og selger klokker med fortjeneste gang på gang uten om å forholde seg til ett nettverk av de samme menneskene vil det bergenes på hobbybasis, "samler" ?

Jeg har lenge lurt på reglene rundt dette, hvem ville vell ikke likt å kansje tjene noen få kroner i dette "gamet" for å gjerne spare opp til en grail :)

Forresten, Espenbki, det er et relativt vanlig scenario du glemte i første innlegget : nordmenn bosatt i utlandet kjøper som regel dyre klokker i ..... Norge ( rabatt + taxfree med den høye norske mva, det kan ikke bli bedre) så sitter de igjen med en faktura og en kvittering som viser mva før den blir refundert :cool:

Vil det bety at om man kjøper og selger klokker med fortjeneste gang på gang uten om å forholde seg til ett nettverk av de samme menneskene vil det bergenes på hobbybasis, "samler" ?

Jeg har lenge lurt på reglene rundt dette, hvem ville vell ikke likt å kansje tjene noen få kroner i dette "gamet" for å gjerne spare opp til en grail :)

Kanskje litt forenklet, men ja. Og om det er for å spare opp til grailen din, så udiskutabelt ja. Og sånn som du for eksempel som har kjøpt noen gamle klokker og pusset dem opp. Det er helt uproblematisk.

Det vil alltid være et spørsmål om hvor grensen går for næringsvirksomhet, men det at de fleste her bruker klokkene selv, har dem i eie over en periode, bruker eventuelle penger de sitter igjen med på å utvide hobbyen er jo alle ting som gjør at dette er en rimelig grei sak.

De som skal passe seg er kanskje de som selger mange klokker av samme type fortsatt med plast og merker på hvor det er helt opplagt at klokkene ikke primært kjøpes for en interesse av klokker, men rent for vinning.

Forresten, Espenbki, det er et relativt vanlig scenario du glemte i første innlegget : nordmenn bosatt i utlandet kjøper som regel dyre klokker i ..... Norge ( rabatt + taxfree med den høye norske mva, det kan ikke bli bedre) så sitter de igjen med en faktura og en kvittering som viser mva før den blir refundert :cool:

Ja men den visste jeg svaret på.;)