Motorsykler

Det er rart med det, når man ser en haug meg YT-videoer med den MC man vil ha og man tenker at man må finne et eksosanlegg som bråker litt og gir et fyldig lydbilde i 2025/2026 med alle avgasskravene (Euro 5+). Så kommer dagen man henter ny MC og hører den live, og man hører et flott bassfundament i lydbildet som ingen video eller opptak kan gi.I en verden der lydbildet fra en motor som går på fossilt drivstoff er under press fra alle kanter, og biler blir mer og mer stille, så er det egentlig litt fascinerende at visse nye motorsykler fortsatt kan frembringe et stort glis hver gang man starter tohjulingen og gliset forblir like bredt når man kjører den - både med gasspådrag og motorbrems. :) #gladterapi.

img_7223-jpeg.2870281
Våren er her.

Redigert:

Tiedemanns Naturfilm

Hva er vel bedre enn å starte den nye sesongen med litt nostalgi?

"På oppdrag for Tiedemanns tobaksfabrik ble det, fra slutten av 1920-tallet og frem til sent på 1930-tallet, produsert et anselig antall reklamefilmer. De beste av disse inngår i en serie filmer som kan sies å være hybrider mellom reklamefilm og naturfilm. Alle disse filmene har undertittelen Tiedemanns naturfilm. Nasjonalbiblioteket har rundt 40 av filmene i samlingen. De tidligste av filmene, som den som vises her, «Over Besseggen på motorcykkel» er stumfilmer. Etter hvert ble filmene produsert med lyd.
Denne reklamefilmen er en av Norges to bidrag til den internasjonalt anerkjente stumfilmfestivalen i Pordenone i Italia som avsluttes i dag.
Musikken vi viser filmen med her er lagt til i ettertid og er ved Jackson F. Smith."

Hadde noen av oss kjørt over Besseggen med motorsykkel hadde noen politiske miljøer hylt haken ut av ledd. Men jeg har inntrykk av at dette nok var en større mekanisk bragt den gang enn det ville vært i dag?

Noen som ser hvordan motorsykkel det er? Ut fra tiden ville jeg nok tippet Harley?

8- )

Tiedemanns Naturfilm

Hva er vel bedre enn å starte den nye sesongen med litt nostalgi?

"På oppdrag for Tiedemanns tobaksfabrik ble det, fra slutten av 1920-tallet og frem til sent på 1930-tallet, produsert et anselig antall reklamefilmer. De beste av disse inngår i en serie filmer som kan sies å være hybrider mellom reklamefilm og naturfilm. Alle disse filmene har undertittelen Tiedemanns naturfilm. Nasjonalbiblioteket har rundt 40 av filmene i samlingen. De tidligste av filmene, som den som vises her, «Over Besseggen på motorcykkel» er stumfilmer. Etter hvert ble filmene produsert med lyd.
Denne reklamefilmen er en av Norges to bidrag til den internasjonalt anerkjente stumfilmfestivalen i Pordenone i Italia som avsluttes i dag.
Musikken vi viser filmen med her er lagt til i ettertid og er ved Jackson F. Smith."

Hadde noen av oss kjørt over Besseggen med motorsykkel hadde noen politiske miljøer hylt haken ut av ledd. Men jeg har inntrykk av at dette nok var en større mekanisk bragt den gang enn det ville vært i dag?

Noen som ser hvordan motorsykkel det er? Ut fra tiden ville jeg nok tippet Harley?

8- )
Det er en Ariel, så britisk.

• Elsker
Reaksjoner: Grendel