Moore's samling

Gratulerer så masse.

Samtidig må jeg si at jeg er veldig misunnelig. Veldig. Den fortjener strengt tatt en egen tråd den der...

Slutter meg til gratulasjonene, Moore, et vakkert eksemplar av arten du har sikret deg :)

Grattis med "ny" sub :)

Gratulerer! For en samling, siste tilskudd av en 40år gammel red-sub av ypperste kvalitet syntes jeg komplementerte en allerede fantastisk flott samling! :D

Takk for det, alle!
Det var godt å få en lenge etterlengtet Red Sub inn. Og uret fremstår veldig pent og velholdt, så det er fristende å si det er "nytt". Ikke-kjennere av Submariner vil nok lett tro det.
Det er imponerende å vite at dette er over 40 år. Men det skal jo tidligere eier ha sin store del av æren for.
Min jobb blir å holde tradisjonen ved like fremover....;)

Moore, den er nydelig!! Gleder meg til å se flere bilder!

Og forresten, jeg tillegger deg all skyld for at jeg har begynt å skrive "more" på engelsk med to o'er! :p

Thanks, rousp!
Flere bilder skal og vil komme. Spesielt macrobilder blir interessant å ta av denne "beauty'en".
Fiffig å registrere den hyggelige effekt man har på rettskrivingen. Det tar jeg som det kompliment det er.
Dog kanskje et signal om at urinteressen begynner å få en litt for stor plass i hverdagen.
På den annen side; - dette er jo moro vi gutter skal unne oss. Så får det koste en ekstra "o" innimellom....;)

Aaahhh!
Den er fullkommen, Moore!!
Jeg drømmer om en selv.
Men...tikker den (cal. 1570) ikke med 19800 pulseringer i timen?
Den er uansett helt fantastisk nydelig!:D:D:D
Herlig!!!:cool::cool::cool:

Stor takk, Frodo!
Samlingen har nok begynt å "sette seg" litt nå. En vintage Rolex var lenge på listen.
Du har jo så til de grader dekket kvoten din, men en Red Sub er jo....... nettopp, en Red Sub.

Du har helt rett med hensyn til vph for Calibre 1570. Kvalitetssikringen sviktet litt før facts-boksen ble skrevet;)
Det som også er interessant er at nettopp Calibre 1570 danner base for mangt et senere produsert Rolex-calibre, støtt og solid som det er. En skikkelig arbeidshest, denne 1570.
Det lover godt.
:D

Samtidig må jeg si at jeg er veldig misunnelig. Veldig. Den fortjener strengt tatt en egen tråd den der...

Enig med Greg! Flotte bilder av et fantastisk kult ur:D Gratulerer!! Gleder meg til å se mer til denne!

Takk så mye, begge!
Egentlig en god ide med hensyn til egen tråd for Red Sub. Det er jo et par gode linker "der ute" til utenlandske nettsider som omtaler Red Sub spesielt utviklet av entusiaster, og noe stoff herfra kunne jo vært utgangspunkt for en norsk versjon/presentasjon. Kanskje det er en eller annen her på TS som tok seg tiden....;)

Jeg skal iallefall få supplert med Episode 11 i macroserien om ikke så lenge.

Helt nydelig - gratulerer Moore!
Misunner deg den der! Og en riktig touch å sette på en ny, stram lenke, slik at komforten er tipp topp. Du har en samling som er helt ubeskrivelig :)

Helt nydelig - gratulerer Moore!
Misunner deg den der! Og en riktig touch å sette på en ny, stram lenke, slik at komforten er tipp topp. Du har en samling som er helt ubeskrivelig :)

Takker, mikkemus23, veldig hyggelig å høre!
Den originale lenken har sin sjarm den, men er litt for preget av sine år til at jeg velger å bruke den. Den nyere lenken gir den ekstra lille "finish" i totalinntrykket, og matcher uret på en utmerket måte.

Gratulerer Moore, ser ut som du har fått tak i et flott eksemplar av en red sub her :) At den er "norsk" er prikken over i`en spør du meg :) Samlingen din er jo rett og slett en fryd for øyet!

-> må vel etter hvert bli tidkrevende å planlegge bruken av alle de flotte urene ;)

Gratulerer Moore, ser ut som du har fått tak i et flott eksemplar av en red sub her :) At den er "norsk" er prikken over i`en spør du meg :) Samlingen din er jo rett og slett en fryd for øyet!

-> må vel etter hvert bli tidkrevende å planlegge bruken av alle de flotte urene ;)

Stor takk, maghas9!
Til å være originalt og over 40 år, er det et fint eksemplar. Selvsagt bruksspor over tid på utsatte områder av kasse og krone, men i det store og hele et veldig fint og velholdt eksemplar.
Finner ellers en grei bruksfordeling på urene; - sånn cirka ett om dagen, ett om kvelden.
Men jeg er ikke fanatisk på den syklusen. Til det blir fristelsen for stor innimellom....
;)

Var ikke meningen å kritisere, Moore!;)
Innlegget ble skrevet mens jeg satt i helt egne tanker om nettopp det store poenget at 1570 var forgjengeren til alle de senere 31-serie verkene, på samme måte som 1520 var forgjengeren til alle 30-serie urverk.
Utrolig robuste og presise verk.
Hadde akkurat en samtale med en av urmakerne som har service på milsuben.
Han mener det er sannsynlig at dette er første gang på nesten 40 år urverket har hatt behov for nye deler! Det sier litt om driftssikkerhet!

Samtidig var han sur som en potte for at jeg bruker den som "beater"...:mrgreen:

Var ikke meningen å kritisere, Moore!;)
Innlegget ble skrevet mens jeg satt i helt egne tanker om nettopp det store poenget at 1570 var forgjengeren til alle de senere 31-serie verkene, på samme måte som 1520 var forgjengeren til alle 30-serie urverk.
Utrolig robuste og presise verk.
Hadde akkurat en samtale med en av urmakerne som har service på milsuben.
Han mener det er sannsynlig at dette er første gang på nesten 40 år urverket har hatt behov for nye deler! Det sier litt om driftssikkerhet!

Samtidig var han sur som en potte for at jeg bruker den som "beater"...:mrgreen:

None taken, Frodo!
Vph'en skal stemme, så presisjonsnivået må alltid være på topp. Nettopp slik det er for Calibre 1570.;)

Jeg ser nok for meg en litt hyppigere servicefrekvens på denne, til tross for den arbeidshesten det faktisk er. Men alderen er tross alt over 40, og når man først har skaffet det, så kan man ikke kompromisse på vedlikeholdet.
Forøvrig så skal jo ur brukes. Men hvordan det brukes, er vel kanskje en annen diskusjon.
Jeg vil mene mitt har gjort unna sin stridstjeneste, og nå skal nyte gode pensjonsdager i smult farvann....
:cool:

Episode 11: Rolex – Red Submariner

Nummer 11 ut i macro-serien blir logisk nok min siste nyervervelse; - Rolex Red Submariner. Min tredje i rekken. Rolex, that is.

Jeg har før roset Sea-Dweller for sitt utsøkte design. Jeg gjentar meg selv denne gangen; - Red Sub er (på sin måte) kanskje deres "finest hour" i sportsurkjeden.

Uret er relativt inngående presentert på sidene 1 og 56, men noen headlines kan jo repeteres.
Det iøyenfallende plexiglasset – tophat-shaped, og ytterligere "toppet" med cyclop – og ikke minst ”Submariner” i rød tekst, gir denne Rolex et unikt og utsøkt ytre. Estetisk meget vakkert.
I denne tikker en arbeidshest av et Rolex Calibre 1570 til 19.800 vph.

Min Red Sub har en Mark V-dial med den karakteristiske ”Open 6 – Feet first”. Meaning; - teksten på dial har feet-indikator foran meter, samt at sekstallene er såkalt "open" og ikke lukket.
Red Sub er nemlig produsert i totalt 7 ulike dialversjoner – fra Mark I via Mark II/III, IV, V og VI til Mark VIII – med stigende serienummerrekkefølge, inntil Red Sub ble avløst av ”dagens” versjon med Submariner i hvit skrift.

Man anslår produksjonsårene for Red Sub å være 1966/67-1973, og skrift/font på dial definerer - ytre sett – versjon og årgang. Denne Red Sub er fra 1971, og med andre ord over 40 år. Jeg må rette en takk til tidligere eier for den gode pleie av uret.
Perfekt patina og farve i markers og visere, samt en bezelinsert uten vesentlige bruksspor.

Den spesielt interesserte kan jo sjekke innom denne informative linken for litt mer dypdykk i uret - http://doubleredseadweller.com/redsubdialsno2.html

Her følger et lite knippe utvalgte bilder. Ja, tillater meg at det blir litt flere enn "normalt", men så er jo ikke dette et helt normalt ur heller, da....
;)

rs21bmp.jpg

rs31bmp.jpg

rs22bmp.jpg

rs25bmp.jpg

rs5bmp.jpg

rs27bmp.jpg

rs26bmp.jpg

rs31bmp-1.jpg

rs32bmp.jpg

rs33bmp.jpg

rs29bmp.jpg