Episode 11: Rolex – Red Submariner
Nummer 11 ut i macro-serien blir logisk nok min siste nyervervelse; - Rolex Red Submariner. Min tredje i rekken. Rolex, that is.
Jeg har før roset Sea-Dweller for sitt utsøkte design. Jeg gjentar meg selv denne gangen; - Red Sub er (på sin måte) kanskje deres "finest hour" i sportsurkjeden.
Uret er relativt inngående presentert på sidene 1 og 56, men noen headlines kan jo repeteres.
Det iøyenfallende plexiglasset – tophat-shaped, og ytterligere "toppet" med cyclop – og ikke minst ”Submariner” i rød tekst, gir denne Rolex et unikt og utsøkt ytre. Estetisk meget vakkert.
I denne tikker en arbeidshest av et Rolex Calibre 1570 til 19.800 vph.
Min Red Sub har en Mark V-dial med den karakteristiske ”Open 6 – Feet first”. Meaning; - teksten på dial har feet-indikator foran meter, samt at sekstallene er såkalt "open" og ikke lukket.
Red Sub er nemlig produsert i totalt 7 ulike dialversjoner – fra Mark I via Mark II/III, IV, V og VI til Mark VIII – med stigende serienummerrekkefølge, inntil Red Sub ble avløst av ”dagens” versjon med Submariner i hvit skrift.
Man anslår produksjonsårene for Red Sub å være 1966/67-1973, og skrift/font på dial definerer - ytre sett – versjon og årgang. Denne Red Sub er fra 1971, og med andre ord over 40 år. Jeg må rette en takk til tidligere eier for den gode pleie av uret.
Perfekt patina og farve i markers og visere, samt en bezelinsert uten vesentlige bruksspor.
Den spesielt interesserte kan jo sjekke innom denne informative linken for litt mer dypdykk i uret -
http://doubleredseadweller.com/redsubdialsno2.html
Her følger et lite knippe utvalgte bilder. Ja, tillater meg at det blir litt flere enn "normalt", men så er jo ikke dette et helt normalt ur heller, da....